kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۸۶۵
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۸

رژیم السیسی طی تنها 2 ماه 57 زن و مرد را اعدام کرده است

 


سازمان دیده‌بان حقوق بشر، نظام مصر را به سوءاستفاده از قدرت قضایی برای اعدام مخالفان متهم و اعلام کرد، اعدام‌ها باید متوقف شود. این سازمان می‌گوید، مصر از نظر تعداد اعدام‌ها در سال ۲۰۲۰‌، جزو سه کشور پراعدام است و تنها طی دو ماه اکتبر و نوامبر، مقامات مصر دست کم ۵۷ زن و مرد را اعدام کرده‌اند.
حقوق بشر برای حکمرانانِ غربی، مفهومی سیال دارد. مفهومی که آنها از حقوق بشر دارند، مفهوم پایه‌ای و مبنایی نیست، تا بتوان دیگر مفاهیم را با آن سنجید و مقام عمل را با آن داوری کرد. وقتی «سودگرایانه» نگاه کنیم، مفهوم حقوق بشر مفهومی خواهد بود سیال و قابل نادیده گرفته شدن. از این روست که برای حکمرانان غربی مهم نیست که مثلاً ولیعهد رژیم آل‌سعود یا دوستش رئیس‌جمهور مصر، چه تعداد آدم بی‌گناه را به مسخ می‌برند، بلکه تا زمانی که همسو با منافع غرب باشند، فشاری بر آنها وارد نمی‌شود. از این رو، گزارش‌هایی چون این گزارش دیده بان حقوق بشر تنها یک هشدار بی‌خاصیت است، مگر روزی برسد که غرب با همین رئیس‌جمهور مصر، دچار تضاد منافع شوند، آن‌گاه است که تمام این گزارش‌ها معنی پیدا می‌کند.
«عامر مجدی»، پژوهشگر امور خاورمیانه و شمال آفریقا‌، در سازمان دیده‌بان حقوق بشر، در مقاله‌ای خاطرنشان کرد، محتوای سیاست «عبدالفتاح السیسی»، این است که «انتقاد یا مخالفت با دولت، می‌تواند به معنای واقعی کلمه به قیمت جان مردم تمام شود.» مجدی در مقاله خود همچنین تصریح کرد، صدور حکم‌های اعدام در پرونده میدان رابعه، بهای طبیعی و عادی برای کسانی است که با سرنگونی «محمد مرسی» در سال ۲۰۱۳ مخالفت کردند.
به گزارش فارس، مصر از نظر تعداد اعدام‌ها در سال ۲۰۲۰‌،جزو سومین کشور دنیا است و تنها طی دو ماه اکتبر و نوامبر، مقامات مصر دست کم ۵۷ زن و مرد را اعدام کرده‌اند و ۴۹ تن از آنها‌، تنها طی ۱۰ روز گذشته اعدام شده‌اند. دادگاه عالی تجدیدنظر مصر در ماه جاری میلادی ۱۲ حکم اعدام را تایید کرد که از جمله آنها شماری از رهبران برجسته اخوان‌المسلمین هستند. این افراد در یک محاکمه گروهی و ناعادلانه، به خاطر مشارکت شان در تحصن رابعه در سال ۲۰۱۳‌، به اعدام محکوم شده‌اند. گفتنی است، اخوان‌المسلمین، بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین سازمان سیاسی مصر از قرن بیستم تا کنون به شمار می‌رود. در پی انقلاب فوریه ۲۰۱۱ و سرنگونی سه دهه حکومت حسنی مبارک، مرسی، عضو حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی اخوان در تنها انتخابات آزاد تاریخ مصر، به قدرت رسید. وی پس از یک سال ریاست جمهوری، با تظاهرات مخالفان و مداخله ارتش سرنگون شد و به زندان افتاد. مرسی در سال ۲۰۱۹ و در جریان یکی از جلسات رسیدگی به اتهاماتش در دادگاه درگذشت. دولت مصر، اخوان‌المسلمین را از سال ۲۰۱۳ و پس از سرنگونی مرسی از قدرت، در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار‌داده است.