kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۸۶۱
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۸

عمران خان: تحت فشار آمریکا برای قطع روابط با چین هستیم

 


نخست‌وزیر پاکستان با اشاره به این‌که برای کاهش یا قطع ارتباط با چین، از طرف آمریکا تحت فشار است، گفت که هیچ چیز نمی‌تواند روابط پکن و اسلام‌آباد را تغییر دهد.
آمریکا نمی‌تواند چین را از داشتن رابطه با دیگر کشورها بازدارد. ولی به کشورها فشار می‌آورد تا روابط خود با چین را محدود یا قطع کنند. «عمران خان»،
نخست‌وزیر پاکستان، گفت که هیچ چیز نمی‌تواند روابط پاکستان و چین را تغییر دهد. این غیرمنصفانه است که قدرت‌های غربی، از جمله آمریکا، برای کاهش روابط خود با چین فشار وارد کنند. او یادآور شد، روابط دوستانه پاکستان و چین بیش از 70 سال قدمت دارد و این روابط دیرینه را هیچ چیز تغییر نمی‌دهد. عمران خان تصریح کرد، اگر پاکستان برای تغییر یا کاهش روابط خود با چین، تحت فشار نیز قرار گیرد، این اتفاق نمی‌افتد. به گزارش فارس، نخست‌وزیر پاکستان افزود که روابط پاکستان و چین بسیار عمیق است و این روابط نه تنها بین دولت‌ها، بلکه بین مردم هر دو کشور است. چین همیشه در کنار پاکستان ایستاده است، حتی زمانی که ما با مشکلات سیاسی یا بین‌المللی یا درگیری با همسایه خود رو‌به‌رو بودیم. گفتنی است، طی سال‌های ۲۰۱۳-۲۰۱۷ میلادی، پاکستان به صورت ماهانه از ۱۱۹ تا ۳۰۶ میلیون دلار به چین صادرات داشته و این صادرات، عمدتاً پارچه و سبزیجات و مواد اولیه بوده است. میانگین آن، به روایت پایگاه «تریدینگ اکونومیکس»، ۱۹۲ میلیون دلار بوده است و سالانه، از دو میلیارد و 300 میلیون دلار می‌گذرد. البته، این مبلغ با توجه به جمعیت دو کشور، چندان چشمگیر نیست و تازه بالغ بر ۷۰% از آن نیز کالاهای واسطه‌ای است، که بعداً در تولید محصولات چینی به کار گرفته شده است. با این حال، پاکستان امیدوار است تجارتش را با تکمیل پروژه کوریدور اقتصادی، افزایش دهد.