kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۸۲۳
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۶
معاون استاندار:

500 واحد مسکن در شهر زلزله‌زده سی‌سخت مسقف شد



معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، گفت: طی سه ماه گذشته و با تلاش شبانه‌روزی ۵۰۰ واحد مسکن در شهر زلزله‌زده سی‌سخت مسقف شده است.
کیامرث حاجی‌زاده روز چهارشنبه در این باره اظهار داشت: پیگیری‌ها در خصوص بازسازی شهر زلزله‌زده سی‌سخت براساس برنامه زمان‌بندی پیش
می‌رود.
وی با اشاره به یک هزار و ۶۰۰ واحد احداثی در شهر سی‌سخت، افزود: بیش از ۵۰۰ واحد مسکونی در مدت سه ماهه مسقف شده است.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: مسائل فنی و مهندسی در ساخت و سازها رعایت شده و مراحل تعمیر بیشتر واحدهای مسکونی تمام شده و لکه‌گیری آنها در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه از مجموع هفت مدرسه احداثی عملیات ساخت سه مدرسه تا پایان سال به اتمام می‌رسد، گفت: هفته آینده و با حضور استان‌های معین این مدارس کلنگ‌زنی می‌شوند.
وی نداشتن سند ملکی ساختمان را یکی از مشکلات موجود دانست و گفت: مقرر شد مابقی پرونده‌ها و تغییر کاربری تعیین تکلیف شوند.
حاجی‌زاده با بیان اینکه اکثر فونداسیون‌ها انجام شد، خاطرنشان کرد: بعضی واحدها تکمیل شده است‌.
وی خواستار همراهی مردم در بحث نظارت و اجرا برای تحویل سریع منازل به آنها شد و ابراز داشت: تسریع در انجام کارها تنها با همکاری مردم محقق می‌شود.
حاجی‌زاده از صدور پروانه‌های ساختمانی خبر داد و افزود: دفاتر نظام مهندسی، بنیاد مسکن و شهرداری در شهر و برای مراجعه مردم مستقر هستند.
وی تاکید کرد: سیمان رایگان توسط بنیاد مسکن توزیع شده است و تلاش می‌شود سیمان مارگون با قیمت مصوب کارخانه مازاد بر سهمیه و باتوجه به نیاز مردم در اختیار مردم دنا قرار گیرد.
حاجی‌زاده عنوان کرد: صدور پروانه و طراحی نقشه رایگان انجام شده است.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: بنیاد مسکن و حوزه روستایی استانداری در روستاها وقت بیشتری بگذارند تا مردم همزمان خانه‌های خود را تحویل بگیرند.
زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر شامگاه ۲۹ بهمن ماه شهر سی‌سخت را لرزاند و همچنان پس‌لرزه‌های آن ادامه دارد. تاکنون بزرگترین پس‌لرزه آن ۴.۵ ریشتر بوده است که ظهر چهارشنبه ۶ اسفندماه شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا را در استان کهگیلویه و بویراحمد لرزاند.
در پی وقوع زلزله ۵ و ۶ دهم ریشتری به ۳ هزار و ۷۰۰ واحد از منازل مسکونی خسارت وارد شد.
۸۰۰ واحد به علت خسارت ۶۰ تا ۱۰۰ درصد نیاز به بازسازی دارد و از مجموع ۳ هزار و ۷۰۰ واحد نیز ۲ هزار و ۹۰۰ واحد تعمیری هستند.
از مجموع ۸۰۰ واحد بازسازی ۴۲۰ واحد شهری و ۳۸۰ واحد روستایی و از ۲ هزار و ۹۰۰ واحد تعمیری هزار و ۵۰۰ واحد شهری و هزار و ۴۰۰ واحد روستایی است.
میزان خسارت زلزله به واحد‌های تعمیری بین ۲۰ تا ۴۰ درصد و بر اثر این زلزله به ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی خسارت معیشتی از جمله تخریب اسباب و وسایل منزل وارد شده است.
۶۴ نفر در این زلزله دچار مصدومیت شدند.
۱۲ فروردین سال ۹۷ نیز زمین‌لرزه ۵.۲ ریشتری در شهرهای سی‌سخت و یاسوج خساراتی به بار آورد.
شهرستان ۴۲ هزار نفری دنا در ۳۵ کیلومتری غرب یاسوج قرار دارد.