kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۷۷۳
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۰
میدل ایست نیوز گزارش می‌دهد

آمریکا در باتلاق جنگ‌های ابدی

میدل ایست نیوز در یادداشتی با اشاره به اینکه آمریکا از گذشته خود درس نگرفته است نوشت: بایدن قادر نیست آمریکا را از باتلاق جنگ‌های ابدی بیرون بکشد.

بایدن در حال خروج نیروهای آمریکایی از غرب آسیاست. اما به گفته برخی کارشناسان نیروهای آمریکایی از غرب آسیا نخواهند رفت. برخی نیز بر این باورند بایدن خود هم بخواهد نمی‌تواند آمریکا را از این باتلاق بیرون بکشد.«والدن بلو» در همین رابطه در تحلیلی برای «میدل ایست نیوز» نوشته است بایدن بهانه جدیدی برای حفظ حضور نظامی در افغانستان پیدا خواهد کرد.
در بخشی از این یادداشت آمده است: لیبرالیست‌ها و ترقی خواهان در آمریکا امیدوارند پایان دادن به تعهد نظامی در افغانستان، شرایط را برای باز‌سازی اساسی سیاست خارجی ایالات متحده فراهم کند. اما بسیاری شک دارند که ایالات متحده واقعا درس خود را آموخته باشد و فکر می‌کنند جو بایدن
بهانه جدیدی برای حفظ حضور نظامی در افغانستان پیدا خواهد کرد.
این یادداشت می‌افزاید: یکی از عوامل تاثیرگذار در به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، شدت احساسات ضد جنگ او بود و این مسئله را طی کارزار انتخابات ریاست جمهوری در سال‌های 2015 و 2016 به طور مرتب به مردم یادآوری می‌کرد که هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات او، در سال 2003 یعنی هنگامی که سناتور بود، به حمله به عراق رای داده بود. با این حال، ترامپ گاه گاهی به یاد می‌آورد که خارج کردن نیروها از صحنه‌های جنگ در خاورمیانه یکی از وعده‌های مهم او در کارزار انتخاباتی بود تا آمریکا بتواند روی دستورکار «اول آمریکا» تمرکز کند. اما همانند بوش دوم و اوباما که هر دو به دلیل کمبود تجربه جنگی در هنگام برخورد با ژنرال‌ها دچار عقده حقارت بودند، ترامپ هم نهایتا مسئله جنگ را به ارتش واگذار کرد. در اواخر 2019 که ترامپ تصمیم گرفت با خارج کردن هزار سرباز آمریکایی از سوریه به مداخله دوران اوباما در این کشور پایان دهد، با واکنش شدید و منفی ارتش مواجه شد.
به گزارش ایسنا میدل ایست نیوز می‌افزاید: اظهارات اولیه بایدن نیز یادآور قاطعیت اوباما و ترامپ در آغاز دولت آنها درباره پایان دادن به حضور آمریکا در خاورمیانه بود. دستورکار «چرخش به سمت آسیا» متعلق به دوره اوباما دوباره احیا شده و دولت بایدن به وضوح از چین به عنوان یک رقیب استراتژیک ایالات متحده یاد کرد.اما تعهد مداوم به خاورمیانه مبتنی بر این حقیقت است که پس از مهار چین به عنوان اصلی‌ترین نگرانی پنتاگون، آنگاه نیاز رسیدگی به «اخلال ناشی از تهدیدهای بازیگران فراملی و غیر‌دولتی و تهدید خشونت سازمان‌های افراطی مانند آنهایی که در خاورمیانه، آفریقا و آسیای جنوبی و مرکزی فعالیت می‌کنند» به اولویت دوم تبدیل خواهد شد.در حقیقت، دشواری در پایان دادن به این تعهدات با این واقعیت آشکار شد که اولین اقدام جنگی بایدن در سوریه رخ داد؛ هواپیماهای آمریکایی در 25 فوریه(7 اسفند99) و کمی بیش از یک ماه پس از روی کار آمدن دولت جدید، به گروه‌های شبه نظامی در سوریه حمله کردند.