kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۷۷۲
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۰

راهپیمایی آرام هواداران شیخ زکزاکی با شعار «رهبر ما را آزاد کنید»

شماری از هواداران رهبر جنبش اسلامی نیجریه با راهپیمایی در پایتخت این کشور آزادی سریع وی و همسر ایشان را خواستار شدند.

روز ۲۲ آذر ماه ۱۳۹۴ مصادف با ۱۳ دسامبر ۲۰۱۵ شیعیانِ نیجریه‌ای مشغول عزاداری اباعبدالله علیه‌السلام در حسینیه‌ «زاریا» بودند، که پلیس این کشور به حسینیه و منزل شخصی شیخ «ابراهیم زکزاکی» حمله و با کشتن بیش از هزار تن از شیعیان، از جمله شماری از اعضای خانواده شیخِ مظلوم، رهبر جنبش اسلامی نیجریه را به شدت زخمی کرد و او را به همراه همسرش بانو «زینب ابراهیم» به اسارت برد، اسارتی که تا کنون ادامه داشته است. هواداران و دوستداران او هر از گاهی به خیابان‌ها می‌آیند و آزادی این مظلومان را خواستار می‌شوند.
هواداران شیخ بار دیگر با حضور در برخی مناطق پایتخت این کشور آزادی، فوری و بدون قید شرط وی و همسر ایشان را از زندان خواستار شدند.به گزارش فارس، شماری از هواداران رهبر جنبش اسلامی نیجریه دوشنبه بعد از ظهر به وقت تهران در مناطقی از «آبوجا» پایتخت نیجریه تظاهرات کردند. حاضران در این تظاهرات از جمله بانوان و جوانان با در دست داشتن تصاویری از شیخ زکزاکی، خواستار آزادی سریع و بدون قید شرط رهبر جنبش اسلامی نیجریه و همسر ایشان شدند.
چندی قبل «سهیلا زکزاکی» فرزند شیخ ابراهیم زکزاکی، از وخیم بودن حال والدینش به‌علت اهمال پزشکی خبر داد و گفته بود که پدر و مادرش زمانی که دستگیر شدند هر دو زخمی بودند و اکنون به دلیل محرومیت از مراقبت‌های پزشکی و درمانی وضعیت سلامتی آنها وخیم‌تر شده است.
گفتنی است، بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری این کشتار -که انگیزه این تظاهرات مستمر است- را محکوم می‌کنند. سازمان عفو بین‌الملل اوایل اردیبهشت ۱۳۹۵ گزارش داد که ارتش نیجریه مرتکب کشتار شیعیان، دفن آنها در گورهای جمعی و نابود کردن اسناد مرتبط با این جنایت شده است. باید افزود که نیروهای امنیتی نیجریه بارها در گذشته به تجمع هواداران شیخ ابراهیم زکزاکی حمله کردند.