kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۷۶۴
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۵

منطق تأثیر منفی 10 درصدی کرونا بر مشارکت در انتخابات چیست؟

 

سرویس سیاسی-
منطق تأثیر منفی 10 درصدی کرونا بر مشارکت در انتخابات چیست؟ یکی از بهترین روش‌ها برای رسیدن به پاسخ این سؤال، مقایسه آمار مشارکت در کشورهای مختلف دنیا، قبل و بعد از شیوع ویروس کرونا است.
قبل و بعد از برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ اظهارات مختلفی مبنی بر تأثیر کرونا بر کاهش مشارکت در انتخابات مطرح شد. آمار رسمی ‌مشارکت ۴۸ درصدی در انتخابات که اعلام شد، برخی معتقد بودند که می‌توان میزان واقعی مشارکت را بالای ۵۰ درصد دانست چرا که قطعاً کرونا تأثیر چند درصدی در کاهش مشارکت داشته است.
رهبر انقلاب در بیانات خود در جمع مسئولان دستگاه قضا، ضمن «حماسه» نامیدن حضور مردم در پای صندوق رأی، با‌ اشاره به برآوردهای کارشناسی، تأثیر کرونا را بر کاهش مشارکت ۱۰ درصد اعلام کردند.
حال سؤال این است که ادله تأثیر ۱۰ درصدی کرونا بر کاهش مشارکت در انتخابات چیست؟
به گزارش فارس، یکی از بهترین روش‌ها برای رسیدن به پاسخ این سؤال، مقایسه آمار مشارکت در کشورهای مختلف دنیا، قبل و بعد از شیوع ویروس کرونا است.
بررسی‌های تطبیقی مؤسسه بین‌المللی دموکراسی و همکاری‌های انتخاباتی (IDEA) بر روی انتخابات ۱۵ کشور دنیا، پیش و پس از شیوع کرونا، بیانگر این است که کرونا، به‌طور متوسط تأثیر ۱۴/۴۲ درصدی در کاهش مشارکت داشته است.
به گزارش مؤسسه بین‌المللی دموکراسی و همکاری‌های انتخاباتی (IDEA)، میزان مشارکت قبل از شیوع کرونا در کشور فرانسه 74 درصد، بوده ولی بعد از شیوع کرونا این درصد مشارکت به 32 درصد رسیده است.
همچنین در کشور ایسلند میزان مشارکت از 81 درصد به 66 درصد رسیده است. بر اساس همین گزارش، میزان مشارکت در انتخابات در کشورهای انگلیس 69 درصد، بلغارستان 56 درصد، آذربایجان 74 درصد، صربستان 54 درصد، کامرون 53 درصد، کرواسی 51 درصد، رومانی 51 درصد، پرتغال 48 درصد، جامائیکا 48 درصد، افغانستان 45 درصد، سوئیس 45 درصد، مصر 41 درصد، اردن 36 درصد بوده است که بعد از شیوع کرونا به ‌ترتیب با کاهش 46 درصد (انگلیس)، 49 درصد (بلغارستان)، 46 درصد (آذربایجان)، 49 درصد (صربستان)، 43 درصد (کامرون)، 46 درصد (کرواسی)، 31 درصد (رومانی)، 39 درصد (پرتغال)، 37 درصد (جامائیکا)، 19 درصد (افغانستان)، 41 درصد (سوئیس)، 29 درصد (مصر)، 29 درصد (اردن) رو‌به‌رو شده است.
گفتنی است بر اساس جدول منتشر شده از سوی مؤسسه بین‌المللی دموکراسی و همکاری‌های انتخاباتی، متوسط تأثیر کرونا بر کاهش مشارکت در انتخابات ۱۵ کشور دنیا، 14 و 42 صدم درصد بوده است.
بنابراین چنانچه نتیجه به‌دست آمده در تأثیر کرونا بر انتخابات ۱۵ کشور دنیا را به انتخابات ایران تعمیم دهیم، می‌توان نتیجه گرفت که با محاسبه تأثیر ۱۴ درصدی کرونا بر کاهش مشارکت، مشارکت حقیقی در انتخابات ایران ۶۲ بوده است.