kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۷۴۶
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸

نارضایتی و سردرگمی اولیاء داوطلبان کنکور در واحدهای رفع نقص کارت سازمان سنجش

در آستانه برگزاری کنکور، فرصتی برای رفع نواقص مدارک داوطلبان و همچنین ثبت‌نام مجدد جاماندگان آزمون سراسری در نظر گرفته شده اما برخی والدین از روند این پروسه رضایت ندارند.

آزمون سراسری دانشگاه‌ها در روزهای پیش رو برگزار خواهد شد. در این میان سازمان سنجش فرصت مجددی برای رفع نواقص مدارک آزمون و همچنین ثبت‌نام جاماندگان از آزمون در نظر گرفته است اما آنطور که از سوی برخی از اولیاء داوطلبان مطرح می‌شود روند کند و نامنظم این پروسه نارضایتی بسیاری از آنها را در پی داشته است.
یکی از والدین این داوطلبان در گفت‌و‌گو با خبرنگار کیهان ضمن ابراز نارضایتی از این روند اظهارداشت: «طبق اعلام اطلاعیه پرینت کارت سازمان سنجش برای ثبت‌نام و تغییر رشته دخترم به دانشگاه خوارزمی پردیس خواهران مراجعه کردم. طبق جدول زمانبندی اعلام شده دیروز رفع نقص مدارک در پردیس خواهران برای کنکور هنر بود ولی زمان مراجعه با جمعیت عظیمی رو‌به‌رو شدم که در رشته‌های علوم انسانی، ریاضی فیزیک، تجربی و زبان هم مراجعه کرده بودند و مسئولین نیز برای انجام کار آنها اقدام کردند که این کار باعث ازدحام جمعیت و نقص کار سازمان سنجش برای انجام امور محوله شد.»
وی افزود: «فرم ثبت‌نامی که مسئول باجه رفع نقص مدارک تحویل می‌داد دارای کد سوابق تحصیلی دیپلم بود، ولی از آنجایی که بسیاری از دانش‌آموزان هنوز در حال تحصیل می‌باشند و موفق به دریافت دیپلم نشده‌اند کد سوابق تحصیلی حتی در درون سایت اعلامی وجود نداشت و معدل دیپلم را صفر درج کرده بود. از طرفی، وقتی برای ثبت‌نام به کافی نت رو‌به‌روی دانشگاه خوارزمی مراجعه کردم، مسئول کافی نت اعلام کرد که هنوز لینکی به ما برای ثبت‌نام داده نشده است و ۴۵ دقیقه بعد یعنی ساعته 8:30 این لینک از طریق مسئول باجه رفع نقص مدارک در اختیار ما قرار‌داده شد که آن را به مسئول کافی نت تحویل دادیم، اما مشکل به همین جا ختم نشد. اولین و اصلی‌ترین مشکل نداشتن کد سوابق تحصیلی دیپلم بود و سایت اجازه ورود بدون آن را نمی‌داد. ناچاراً کد دانش‌آموزی که کد ملی می‌باشد را وارد کردیم تا ادامه روند ثبت‌نام انجام شود. بعد از دریافت پرینت فرم ثبت‌نام به باجه رفع نقص در ساعت ۱۱:۱۵ مراجعه کردم و مدارک را با دو قطعه عکس به مسئول باجه برای پرینت کارت ورود به جلسه آزمون هنر که روز چهارشنبه می‌باشد، تحویل دادم. متاسفانه به دلیل عدم هماهنگی و پروسه اداری استعلام از کرج تا چند ساعت به طول انجامید.» این پدر ادامه داد: از یک سو ازدحام جمعیت و نداشتن برنامه‌ریزی مناسب برای روزهای مورد نظر انجام کارهای مربوط به کنکور گروه‌های مختلف آزمایشی موجب شد تا کار به طولانی بودن و درازا بکشد، از سوی دیگر مسئولین باجه‌های رفع نقص مدارک برای صرف ناهار تا ساعت 2 بعد از ظهر تعطیل کردند تا ما همچنان منتظر دریافت کارت ورود به جلسه آزمونی که صبح چهارشنبه برگزار می‌شود بمانیم.»
این هموطن اعلام کرد: «طبق صحبت یکی از مسئولین حاضر در محل، علت اصلی وجود حضور داوطلبان کنکور رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم انسانی و علوم تجربی برای رفع نقص مدارک و یا حضور علاوه‌بر شرکت در رشته تخصصی خود، اعلام علاقمندی در آزمون کنکور آزمایشی هنر بوده است، حال سؤالی که اینجا مطرح است این می‌باشد که چرا کد ملی افراد و یا کد دانش‌آموزی داوطلبان به یک سیستم یکپارچه در سیستم آموزشی متصل نمی‌باشد تا سازمان‌های آموزشی و دانشگاهی بتوانند با درج کد دسترسی به اطلاعات و سوابق آموزشی داوطلبان را داشته باشند؟»
وی اظهارداشت: «بعد از ساعت ناهار و حدودا چهار ساعت از تحویل مدارک، متصدی مربوطه با تلفن از سنجش کرج استعلام کدهایی را گرفت و با خودکار بر روی برگه‌ها نوشت و حدودا یک ساعت و نیم بعد کارت را تحویل داد که متاسفانه علیرغم قید شدن معلولیت فرزندم در پرینت فرم ثبت‌نام، این موضوع در کارت اعمال نشده بود و ناچار با اعتراض ما مجددا برگه تحویل ایشان شد تا ویرایش مربوطه انجام گردد که خود این امر و با پیگیری مکرر از طرف ما یک ساعت و نیم طول کشید و در ساعت 17 بعد از یک روز کامل کاری پرینت کارت دریافت شد آن هم در این شرایط کرونایی!»
این پدر بیان داشت: «سؤال دیگر اینجاست که؛ چرا با وجود فناوری و تکنولوژی باید یک متصدی بدون کمک، هم به ارباب رجوع جوابگو باشد و دریافت مدارک انجام دهد و هم تلفنی از متصدی پشت رایانه در کرج کد داوطلبی و استعلام را دریافت کند و سپس با چسب اصلاحیه انجام و پرینت جدید گرفته شود؟ آیا امکان اتصال به سیستم مرکز وجود ندارد؟ و اگر جواب مثبت است چه مشکلی وجود داشت که نه نیروی کافی و نه برنامه‌ریزی درستی در شرایط کرونا برای این کار صورت نگرفت؟»