kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۷۱۷
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹

ساخت بند خاکی اضطراری مارد بر روی رودخانه کارون پایان یافت

 

مدیر توسعه سد و نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان گفت: عملیات اجرایی بند خاکی اضطراری مارد که از یک ماه پیش برای جلوگیری از نفوذ شوری آب دریا به رودخانه کارون آغاز شده بود، پایان یافت.
محمدتقی منصوری‌کیا اظهار داشت: عملیات اجرایی ساخت این بند اضطراری از پنجم خرداد ماه آغاز شده بود.
وی با بیان اینکه برای ساخت و تکمیل این بند خاکی ۱۸۰ میلیارد ریال هزینه شده است افزود: بند اضطراری خاکی مارد با طول ۱۹۰ متر و عرض تاج ۱۱ متر و ارتفاع تقریبی ۱۹ متر ساخته شده است.
منصوری‌کیا اضافه کرد: با ساخت این بند خاکی رودخانه کارون کامل مسدود شده و اتصال این رودخانه با خلیج‌فارس قطع و آب شور و شیرین جداسازی شده است. به گفته وی با ساخت بند خاکی مارد، شوری آب در بهمنشیر در حال کاهش قابل ملاحظه است و انتظار می‌رود شوری آب به نصف برسد. وی گفت: همچنین امکان کاهش شوری در حد قابل قبول تا اواسط پاییز فراهم شده است.
مطالعات سازمان آب و برق در ادوار گذشته یک سیستم شامل سه سد برای مقابله با سال‌های خشک پیش‌بینی کرده است که تاکنون یکی از این سدها (سد بالادست بهمنشیر) ساخته شده و ۲ سد دیگر (یکی در پایین دست بهمنشیر و دیگری در محل مارد) در حال ساخت هستند، البته به علت تحریم‌های اقتصادی و کاهش اعتبارات عمرانی، فرآیند ساخت این سدها بسیار کند شده است.
منصوری‌کیا اضافه کرد: برای حل مشکل تامین آب با کیفیت برای آبیاری نخیلات آبادان و خرمشهر، لازم است که از راهکارهای موقت استفاده شود که بند خاکی اضطراری مارد یکی از این راهکارهاست.
وی ادامه داد: امسال برای سومین بار این بند خاکی در محل مارد ساخته شده است.
منصوری‌کیا اظهار داشت: بدیهی است که چنین بندهایی راهکارهای موقت و اضطراری حل مسئله است و حل کامل آن منوط به ساخت سدهای اصلی است، اما هزینه‌های نسبتا کم ساخت چنین بندهایی نسبت به ساخت سدهای اصلی این راهکارها را از نظر اقتصادی توجیه پذیر کرده است.