kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۶۷۶
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۹

۲۰ ویژگی یک وزیر جهادی (نگاه)



ابراهیم کارخانه‌ای*
۱- پیرو اسلام ناب محمدی (ص) و معتقد به مبارزه بی‌امان و برنامه محور با فقر و فساد و تبعیض باشد.
۲- تسلط به کار، قاطعیت در اجراء و برنامه‌ریزی در عمل از ویژگی‌های برجسته او باشد بگونه‌ای که از همان هفته اول دست به برنامه‌ریزی و اقدام و عمل بزند.
۳- قوی‌ترین، کارآمدترین و امین‌ترین نیروها را جذب و‌ اشخاص متملق و فرصت‌طلب را از خود دور نماید.
۴- از سلامت نفس و پایبندی به اخلاق اسلامی برخوردار بوده و مدافع ارزش‌های اسلامی و انقلابی باشد.
۵- دیدگاه سیاسی او برگرفته از اسلام ناب و در برابر دشمن چون کوه استوار و مقاوم باشد.
۶- راه‌های نفوذ دشمن را در حیطه کاری خود بخوبی بشناسد و برای مقابله با آنها برنامه قوی و عملیاتی داشته باشد.
۷- آموزه‌های سیاسی، فرهنگی و اجرایی گام دوم انقلاب اسلامی را نصب العین خود قرار دهد.
۸- از قدرت بالا در تحلیل مسائل و مقابله با مشکلات برخوردار بوده و توانمندی خود را در عرصه عمل به اثبات رسانده باشد.
۹- حراست از منافع ملی، امنیت ملی و وحدت ملی سرلوحه تمام تصمیم‌گیری‌های او باشد.
۱۰- دشمن شناسی و مقاومت شجاعانه و برنامه محور در برابر دشمن از ویژگی‌های برجسته او باشد.
۱۱- از پشتکار لازم برخوردار بوده و خستگی‌ناپذیر باشد.
۱۲- نگاه‌های آرمانگرایانه بدون توجه و شناخت کامل از واقعیت‌های موجود، موجب از دست رفتن فرصت‌ها می‌گردد و بر این اساس تدوین برنامه‌ها بر اساس واقعیتهای میدانی می‌بایست از مهم‌ترین ویژگیهای کاری هر وزیر کابینه باشد.
۱۳- از قدرت خلاقیت و برنامه‌ریزی بالا برخوردار بوده و شعار «ما می‌توانیم» محور اصلی برنامه‌ریزی او باشد.
۱۴- قطع وابستگی به بیگانگان با هدف خودکفایی و بستن راه‌های تسلط دشمن؛ محور اصلی سیاست‌‌کاری او باشد.
۱۵- راه شکوفایی و سرافرازی ایران اسلامی از مسیر قطع امید به قدرت‌های سلطه‌گر می‌گذرد؛ بر این اساس پیشتازی و درخشندگی کشور در عرصه‌های دفاعی و فناوری می‌بایست سرلوحه کار همه وزرای کابینه قرار گیرد و این مهم تنها با انتخاب وزیرانی ممکن است که ایمان به قدرت ساخت داخل و اتکا به سرمایه عظیم منابع انسانی و طبیعی جمهوری اسلامی ایران باور قلبی آنها باشد.
۱۶- در دنیای پیچیده و صنعتی امروز برخورداری از تخصص بالا و آشنایی با علوم و فنون پیشرفته و کشف راه‌های ورود علم و فناوری به چرخه تولید و توسعه کشور، لزوم بهره‌گیری از نیروهای با توانمندی علمی وعملی بالا را می‌طلبد بر این اساس قدرت خلاقیت، ابتکار و اقدامات نوآورانه می‌بایست از ویژگی‌های بارز وزرای کابینه در شرایط حساس کنونی کشور باشد.
۱۷- قدرت برنامه‌ریزی و خلاقیت اگر مزین به دردمندی و محرومیت زدایی نباشد عملاً در خدمت اقشار مرفه و بی‌درد جامعه به کار گرفته می‌شود؛ بر این اساس توجه به دردمندی و حشر ونشر با محرومان می‌بایست از مهم‌ترین ویژگی‌های وزرای کابینه باشد.
۱۸- هر یک از وزرای کابینه تحت مدیریت رئیس‌جمهور محترم می‌بایست برای مقابله و خنثی سازی تحریم‌های دشمن برنامه عملیاتی و میدانی داشته باشند. به‌گونه‌ای که در همان ماههای نخست استقرار دولت با اجرای چند برنامه هماهنگ و اثربخش موجبات امیدواری مردم به ادامه راه دولت فراهم گردد‌.
۱۹- گرانی تورم و بیکاری سه مشکل اصلی کشور است که هر یک از وزرا کابینه در منظومه هیئت دولت می‌بایست در برنامه کاری خود در اقدامی هماهنگ و برنامه‌ریزی شده در جهت مهار، رفع و مقابله با آنها برنامه عملیاتی و قابل اجرا داشته باشند.
۲۰- تدوین برنامه‌های ضربتی، کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت بر اساس واقعیت‌های میدانی و در جهت حل مشکلات مردم، از ضروریات کاری هر یک از وزرای کابینه پیشنهادی می‌باشد که اقدام موفق هر برنامه موجبات موفقیت در برنامه بعدی را فراهم می‌سازد.
____________________________
* نماینده دوره‌های هفتم و نهم مجلس شورای اسلامی