kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۶۶۷
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۷

مقاومت عراق: حمله جنگنده‌های آمریکایی به مواضع حشدالشعبی را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم

جنگنده‌های آمریکایی با حمله به یک پایگاه حشدالشعبی در مناطق مرزی غرب عراق و بمباران یک منطقۀ مسکونی اطراف شهر «بوکمال» در داخل خاک سوریه، پنج نفر را شهید و شماری را زخمی کردند.

جنگنده‌های آمریکایی بامداد دیروز با حمله به یک پایگاه حشدالشعبی در غرب عراق، چهار نیروی حشد را شهید کردند. در اطراف شهر بوکمال(داخل خاک سوریه) نیز آمریکایی‌ها با بمباران مناطق مسکونی، یک کودک بی‌گناه را شهید و چهار تن دیگر را مجروح کردند.
دقایقی بعد، وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) با انتشار بیانیه‌ای، ضمن پذیرش مسئولیت این حمله، اعلام کرد که جنگنده‌های آمریکایی یک شنبه شب به وقت واشنگتن، به دستور «جو بایدن»، رئیس‌جمهور این کشور، حملات دقیقی را به مناطقی در بوکمال در مرز سوریه و عراق انجام داد.
پنتاگون در این بیانیه، افزود که این حملات در پاسخ به حملات شبه نظامیان علیه پایگاه‌ها و نظامیان آمریکایی مستقر در خاک عراق صورت گرفته است. پنتاگون افزود، ارتش آمریکا به دعوت دولت عراق و برای جنگ با داعش، در این کشور حضور دارد و انجام این حملات، یک پیام بازدارنده برای محدود کردن خطرات علیه نظامیان آمریکایی است. این موضع‌گیری در حالی صورت می‌گیرد که پارلمان عراق 15 دی 1398 طرح خروج همه نظامیان خارجی، از جمله نیروهای آمریکایی، از خاک عراق را به تصویب رسانده است. بدین ترتیب، حضور آمریکایی‌ها در عراق، کاملا غیر قانونی است و این نیروها‌، اشغالگر محسوب می‌شوند.
در این میان، «نانسی پلوسی»، رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا، هم با کمال پر رویی، مدعی شد که حمله بامداد دیروز جنگنده‌های آمریکایی، «دفاع از خود» بود! این در حالی است که «ایلهان عمر»، عضو مجلس نمایندگان آمریکا، اقدام این کشور در بمباران پایگاه حشدالشعبی را به شدّت محکوم کرد
بر اساس پیش‌بینی کارشناسان، طی روزهای آتی حملات علیه اشغالگران آمریکایی در عراق، شدت خواهد گرفت. این حملات معمولا متوجه پایگاه‌های آمریکایی و کاروان‌هایی می‌شود که برای نظامیان تروریست آمریکایی کالاهای نظامی و لجستیک حمل می‌کنند.
علت اقدام آمریکا
همان طور که پیش از این اشاره شد، پنتاگون علت اقدام آمریکا را، واکنش این کشور به حملات علیه کاروان‌های آمریکایی در خیابان‌های عراق ذکر کرده است. اما، برخی کارشناسان نظر دیگری دارند؛ به اعتقاد آنها، اقدام حشدالشعبی به برپایی یک رژه شکوهمند در استان دیاله عراق، که اخیرا انجام شد، مقامات کاخ سفید را به شدت نگران کرد. نکته جالب توجه دربارۀ رژه مذکور، بود که این رژه در حضور «مصطفی کاظمی» نخست‌وزیر عراق و شماری از مقامات سیاسی و نظامی ارشد این کشور انجام شده بود.
به گفتۀ کارشناسان، آمریکا با این اقدام خود، در اصل می‌خواست که به دولت عراق هشدار بدهد و از این دولت بخواهد فاصله اش را با حشد حفظ کند.
واکنش گروه‌های مقاومت
گروه‌های مقاومت عراقی در واکنش به حمله دیروز جنگنده‌های آمریکایی به مواضع حشد‌الشعبی، بیانیه‌ای مشترک صادر و اعلام کردند، در برابر حضور نیروهای آمریکایی در عراق سکوت نمی‌کنند و انتقام خواهند گرفت.
به گزارش خبرگزاری فارس، در این بیانیه آمده است: پیش‌تر هم گفتیم که ما در برابر ادامه حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی، که مغایر قانون اساسی، تصمیم پارلمان و خواست ملت عراق است، سکوت نخواهیم کرد.
در ادامه بیانیه تاکید شده است که نیروهای حشد انتقام خون شهدا را از عاملان این جنایت زشت خواهند گرفت و به یاری خدا‌، دشمن طعم تلخ انتقام را خواهد چشید.
گروه مقاومت «کتائب سیدالشهداء» عراق وابسته به حشد هم، بامداد دیروز اعلام کرد: از این پس، جنگ ما علیه اشغالگران آمریکایی نامحدود خواهد بود و اولین گام این جنگ، هدف گرفتن پرنده‌های دشمن در آسمان عراق عزیز ماست.
حجت‌الاسلام «علی الاسدی»، رئیس‌شورای سیاسی مقاومت اسلامی نُجَباء، نیز با انتشار پیامی در توئیتر، به حمله تروریستی آمریکا علیه مرزبانان حشد‌الشعبی واکنش نشان داد و نوشت: «به نظر می‌رسد رژه نظامی حشد‌الشعبی برای اشغالگران و دست‌نشاندگان آنها گران تمام شده و خشم آنان را برانگیخته است، به همین خاطر، (آمریکا) برای جنایتی دیگر در کنار جنایات زشت سابق خود، عجله کرده و نیروهای مرزبان حشد‌الشعبی را بمباران کرد.»
مهندس «نصر الشَمَّری» سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی نُجَباء، هم در واکنش به جنایت اشغالگران آمریکایی، بخشی از آیه 33 سوره مبارکه «اسراء» را توئیت کرد و توضیح داد، مضمون این بخش از کلام نورانی وحی، به حق مشروع «قصاص» برای ولی مقتول اشاره دارد. وی تاکید کرد که آمریکایی‌ها باید قصاص شوند.
سازمان حشد‌الشعبی عراق هم دیروز با صدور بیانیه‌ای، ضمن ارائه جزئیاتی از حمله بامداد دیروز آمریکا علیه مواضع حشد در استان الانبار، بر حق قانونی خود در پاسخگویی به این تجاوز تاکید کرد. در این بیانیه آمده است، ساعت دو بامداد روز دوشنبه‌، هواپیماهای آمریکایی سه نقطه از محل‌های استقرار نیروهای حشد‌الشعبی (تیپ‌های ۱۴ و ۴۶) را (در محدودۀ) شهرستان القائم، هدف قرار‌دادند.
بنا بر این بیانیه، «این تجاوز به شهادت چهار نفر، که در حال انجام وظیفه روتین خود مبنی بر جلوگیری از نفوذ عناصر داعش از سوریه به عراق بودند، منجر شد. این نیروها تحت فرماندهی عملیات مشترک عراق در حال انجام وظیفه بودند ». در این بیانیه تاکید شده است که بر خلاف ادعای آمریکایی‌ها‌، در نقاط مورد حمله، هیچ زرادخانه، انبار تسلیحات یا چیزی مشابه آن وجود نداشت. در این میان، فعالان شبکه‌های اجتماعی هم خواستار پاسخ به حمله آمریکا شدند.
حزب‌الله عراق و ائتلاف فتح
یک مقام ارشد گردان‌های حزب‌الله عراق در واکنش به اقدام واشنگتن، گفت. آمریکا مرگ را به چشم خود خواهد دید. این مقام مقاومت عراق اعلام کرد: جنایت حمله هوایی آمریکا به مواضع گروه‌های مقاومت در مرز سوریه، بدون مجازات نخواهد ماند. حکم انتقام صادر شده است و دشمن آمریکایی مرگ را به چشمان خود خواهد دید. حمله در مقابل حمله است و اقدامات آتی شدیدتر خواهد بود.
«ائتلاف فتح عراق» هم در واکنش به حمله هوایی آمریکا، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: حمله هوایی به مرز عراق و سوریه، بی‌معنی بودن حضور نظامیان آمریکایی و خطر آن بر امنیت و ثبات عراق را ثابت کرد. این حمله، بیانگر خشم آمریکا از رژه موفقیت‌آمیز اخیر حشد‌الشعبی است و نشان می‌دهد نظامیان آمریکایی می‌خواهند کشور عراق، همچنان آشوب زده و صحنه درگیری باقی بماند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در ادامه این بیانیه آمده است: فرمانده کل نیرو‌های مسلح عراق باید دستور تحقیق درباره حمله خصمانه به مواضع حشد‌الشعبی را صادر و وزارت خارجه نیز باید این تجاوزگری را محکوم کند. دولت باید فورا برای اخراج نظامیان بیگانه به ویژه نظامیان آمریکایی از عراق، وارد عمل شود.
اظهارات سید عمار حکیم
«سید عمار الحکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق، طی پیامی در واکنش به حملات آمریکا نوشت: با نگرانی بسیار، خبر بمباران هوایی یکی از قرارگاه‌های نیروهای حشد‌الشعبی در منطقه القائم‌، که بر اثر آن، چند تن از رزمندگان، شهید و زخمی شده‌اند، را دریافت کردیم.
وی ضمن محکوم کردن تکرار این حملات، مخالفت شدید خود را با نقض حاکمیت ارضی عراق ازجانب هر طرفی که باشد، اعلام و تاکید کرد: از دولت عراق می‌خواهیم که در قبال این‌گونه اقدامات، به مسئولیت خود عمل کند. رهبر جریان حکمت ملی عراق در پایان، برای شهدا رحمت و رضوان الهی و برای مجروحان، شفای عاجل طلب کرد.
وزارت خارجه عراق
«احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق، حمله بامداد دوشنبه آمریکا علیه مقرهای سازمان حشد‌الشعبی عراق در استان الانبار و نزدیکی مرز سوریه را محکوم و اعلام کرد: « این اقدام، یک تجاوز و نقض حاکمیت ملی و خروج آشکار از موازین و میثاق‌های بین‌المللی محسوب می‌شود».
وی افزود: «ما بر پایبندی به حاکمیت و وحدت عراق تاکید می‌کنیم».
سرتیپ «یحیی رسول»، سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق، هم گفت: این حمله هوایی آمریکا، نقض آشکار و غیرقابل قبول حاکمیت و امنیت ملی عراق و خلاف کلیه معاهدات بین‌المللی و محکوم است. عراق بار دیگر مخالفت خود را با تبدیل شدن به عرصه تسویه حساب‌ها اعلام می‌کند.
صدور حکم اعدام برای تروریست‌ها
خبر دیگر از عراق اینکه، دستگاه قضایی این کشور برای 9 تروریست، که در جنایت اسپایکر دست داشته‌اند، حکم اعدام صادر کرد.
سال 2017 نیز دادگاه کیفری مرکزی عراق حکم اعدام ۲۷ نفر از افرادی که در این جنایت دست داشته‌اند را صادر و ۲۵ متهم را هم به دلیل عدم اثبات اتهام شان، آزاد کرد.
«طارق المندلاوی» مدیرکل اداره شهدا و قربانیان ترویسم در موسسه «الشهداء» عراق، اخیرا اعلام کرده بود که تاکنون بیش از ۱۲۰۰ پیکر در ۱۷ گور جمعی در تکریت کشف شده‌اند. این افراد سال 2014 به دست عناصر داعش به شهادت رسیده‌اند.