kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۶۶۲
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۶

عربستان فرمانده سابق نیروهای خود در یمن را تیرباران می‌کند

منابع خبری از محکوم شدن برادرزاده پادشاه عربستان و فرمانده سابق نیروهای این کشور در یمن به اعدام خبر می‌دهند. او سال گذشته به دلایلی که هرگز اعلام نشده است، از این سِمَت برکنار شد.


وبسایت «سعودی لیکس» اعلام کرده یک کمیته نظامی، «فهد بن ترکی بن عبد العزیز»، برادرزاده پادشاه عربستان و فرمانده کل سابق نیروهای این کشور در یمن را به اعدام با شلیک گلوله محکوم کرده است. طبق این گزارش، این کمیته نظامی برادرزاده پادشاه عربستان را به جرم خیانت و تلاش برای کودتا با هدف عزل ملک سلمان و محمد بن سلمان ولیعهد وی از قدرت متهم کرده است. مرکز مطالعات خلیج‌فارس واشنگتن نیز در این باره گزارش داده دادگاه نظامی عربستان در یک جلسه او را به اتهام «خیانت بزرگ» به اعدام محکوم کرد.
آن‌طور که خبرگزاری ایسنا نوشته، این مرکز همچنین گزارش داده یکی از نزدیکان فهد بن ترکی این خبر را به او اطلاع داده و خواسته است که نامش فاش نشود. شهریور ۱۳۹۹ پادشاه سعودی در فرمانی حکم برکناری و بازداشت «فهد بن ترکی» فرمانده کل نیروهای ائتلاف سعودی در یمن را به اتهام «فساد» صادر کرد. علاوه‌بر «فهد بن ترکی»، پسر بزرگش نیز به اتهام فساد از امارت منطقه «الجوف» کنار گذاشته شد و این فرامین مستقیما به درخواست محمد بن سلمان صادر شده بود و تلویزیون سعودی نیز گفت که برکناری این شاهزادگان و فرماندهان پس از آن صورت گرفت که «هیئت نظارت و مبارزه با فساد» گزارشی از تخلفات اقتصادی آنان را به ولیعهد گزارش داد.
اما وبگاه عربی۲۱، از زاویه دیگری به این مسئله پرداخته و نوشته که فهد بن ترکی پسر عموی محمد بن سلمان و از خاندان «سدیری‌ها» است و ولیعهد سعودی درصدد است تا عموزادگان خود را همچون متعب بن عبدالله و محمد بن نایف به حاشیه ببرد. طبق این گزارش، کنار گذاشتن فهد بن ترکی در چارچوب اقدامات چند سال اخیر بن سلمان برای هدف قرار‌دادن دو قدرت اصلی در خاندان سعودی یعنی «سدیری‌ها» و خانواده «ملک عبدالله» قرار می‌گیرد.