kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۶۴۰
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹
تولیدکنندگان‌:

افزایش واردات پوشاک باعث کاهش تولید شده است

تولیدکنندگان پوشاک از مجوز و گرانی مواد اولیه گرفته تا واردات و قاچاق با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، یک تولیدکننده پوشاک در مورد مشکلاتی که بر سر راه تولیدکنندگان قرار دارد، اظهار داشت: ما تولیدکنندگان هم برای تهیه مواد اولیه به مشکل برمی‌خوریم و هم زمانی که پوشاک تهیه می‌شود، برای فروش آن با مشکل روبرو هستیم.
این فعال صنعت لباس ادامه داد: هزینه تولید برای تولیدکننده به قدری بالا است که نمی‌توانیم به بازار عرضه داشته باشیم.
در حالی که اجناس وارداتی به خاطر رقابت قیمتی بهتر خریداری می‌شوند. بنابراین بها دادن به تولیدکنندگان و حمایت از آنها با ارائه تسهیلات بانکی و تامین منابع اولیه با قیمت مناسب باعث می‌شود که در این تولید افزایش یابد ولی در کشور ما متاسفانه از صنعت پوشاک حمایت نشده است.
تولیدکننده دیگری، یکی از چالش‌های تولید را دریافت مجوز عنوان کرد و گفت: در کشورهای دیگر هر تولیدکننده، تولیدش در انحصار خودش است، ولی در کشور ما نه تنها به این قضیه بها داده نشده، بلکه وقتی کسی یک محصولی را با تمام زحمات و مشقاتی که در این مسیر دارد تولید می‌کند، به راحتی کپی‌برداری می‌شود. حتی برای تولید محصول، گرفتن مجوز بسیار سخت است و یکسری اشخاص بدون تجربه و فقط در حد آموزش‌های اولیه فنی و حرفه‌ای وارد بازار می‌شوند و کلا رقابت و صنعت پوشاک را به مخاطره می‌اندازند که همین موضوع از ایجاد رقابت سالم جلوگیری
می‌کند.
یکی دیگر از فعالان صنعت پوشاک نیز در این مورد با اشاره به کاهش تقاضا و افزایش واردات در حوزه پوشاک، تصریح کرد: افزایش واردات به صورت رسمی و غیر رسمی و با قیمت‌های پایین‌تر از داخل عامل کاهش تولید شده است.
 گاهی اوقات قیمت مواد اولیه‌ای که در داخل تهیه می‌کنیم خیلی بیشتر از پوشاک آماده
وارداتی است.
این تولیدکننده پوشاک، دریافت وام کم‌بهره و ضامن را از جمله چالش‌های تولیدکنندگان برشمرد و اظهار کرد: اکثر تولیدکنندگان پوشاک برای گرفتن وام نزدیک به شش الی هفت ماه در نوبت هستند و بعد از بروکراسی‌های اداری 10 میلیون تومان تسهیلات داده می‌شود که هزینه خرید یک چرخ خیاطی هم نمی‌شود. ضمن اینکه تمام افرادی که در عرصه آموزش هستند نیازمند حمایت هستند، افزود: آموزش‌ها باید به روز، کاربردی و عملیاتی باشد.
یکی دیگر از تولیدکنندگان پوشاک نیز با اشاره به بیمه نشدن نیروی کار در مراکز تولید پوشاک، گفت: ما نمی‌توانیم نیروها را به صورت دائم نگه داریم، در واقع ظرفیت اینکه یک نیرو در یک مجموعه سال‌ها کار کند، وجود ندارد. به همین دلیل نیروهای کار حتی کسانی که در این حوزه از تجربیات خوبی برخوردارند، بیمه
نمی‌شوند.