kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۵۰۳
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۹

معدن تاریخی چهرآباد زنجان به سایت موزه تبدیل می‌شود

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان از تکمیل و تجهیز معدن نمک تاریخی چهرآباد خبر داد و گفت: در تلاش هستیم تا این محوطه تاریخی را به سایت موزه تبدیل کنیم.
امیر ارجمند افزود: اقدامات و پیگیری‌­های لازم برای فعالیت گردشگری معدن چهرآباد در جریان است. موضوع تبدیل این معدن به سایت موزه با همکاری اداره کل میراث فرهنگی زنجان و دانشگاه بوخوم آلمان در دستور کار است.
وی اظهار داشت: این معدن تاریخی به‌دلیل ویژگی‌های خاص خود، مقادیر قابل توجهی از مواد ارگانیک، ابزارهای معدنکاوی و همچنین مومیایی‌های طبیعی موسوم به «مردان نمکی» را در خود جای داده است.
تاکنون ۶ مرد نمکی از همین معدن کشف شده است که کاوشگران حدس می‌زنند همه آنان در معدن نمک مشغول معدنکاری بوده‌اند که بر اثر ریزش، زیر آوار نمک مانده و در همان جا مدفون شده‌اند.
مدفون شدن در نمک باعث شده است که موارد قابل توجهی از پیکر، لباس و لوازم مومیایی‌ها حفظ شود به طوری که به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، تاکنون هیچ اثری از لباس مردم عادی دوران هخامنشی در اختیار نبود تا آنکه با کشف یک مومیایی مدفون شده در معدن نمک چهرآباد آثار ارزشمندی در این زمینه به دست آمد که قدمت آنها به ۲ هزار و ۳۵۰ سال می‌رسد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: طبق کاوش‌‌های انجام یافته در محوطه معدن تاریخی چهرآباد مشخص شده است که این معدن از حدود نیمه هزاره اول شناسایی شده است.