kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۴۹۸
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۸
نگاهی به سریال «میِر از ایست تاون»

نمایش جنایت و فمینیست آمریکایی در یک قاب

 


فاطمه قاسم‌آبادی
چند سالی می‌شود که در بین شبکه‌های کابلی آمریکایی، شبکه HBO توانسته گوی سبقت را از دیگر شبکه‌ها برباید و با بودجه‌ای بسیار زیاد، به تولید ساخته‌های متنوع، در ژانرهای مختلف ادامه بدهد.
شبکه HBO که از ابتدا درجه فیلم‌ها و سریال‌های تولیدی‌اش بالا بود و در اکثر تولیداتش، مسائلی چون خشونت، استفاده از الفاظ رکیک، صحنه‌های جنسی و... بیشتر از دیگر شبکه‌های کابلی آمریکایی بود، در حال حاضر در تولید سریال با بازیگران سینمایی، پیشتاز شده است و در ژانر‌های مختلف و بخصوص جنایی، ساخته‌های متفاوتی را ارائه کرده است.
مینی‌سریال «میِر از ایست تاون»، سریالی جنایی است به کارگردانی «کراگ زوبل» محصول سال 2021 شبکه HBO که تا بحال توانسته نظر منتقدین و مخاطبین را به خود جلب کند.
داستان ایست تاون
داستان سریال «میر از ایست تاون»، در مورد زنی به نام «ماری شیهان» است که یک کارآگاه است و ساکنِ شهری کوچک در پنسیلوانیا به نام ایست تاون. ماری در زندگی شخصی خود مشکلات بیشماری دارد، او که چند سال پیش پسر بزرگش را به خاطر خودکشی از دست داده است، حالا بعد از طلاق از همسرش، با نوه پسری، دخترش و مادرش زندگی می‌کند. در بین همه مشکلاتی که ماری با آنها روبروست، ماجرای ربوده شدن دو دختر و قتل دختری از آشنایانش، ماری را وارد چالش بزرگی می‌کند و در این بین، گشتن به دنبال قاتل احتمالی، زندگی ماری را وارد مسیر دیگری می‌کند.
ماری که همه او را با نام میِر می‌شناسند، تصمیم می‌گیرد که به هر قیمتی شده راز قتل دختری که جسدش پیدا شده را کشف کند و در این راه موفق به پیدا کردن دو دختر گمشده دیگر هم می‌شود ولی اتفاقاتی در مسیر پیدا کردن این دو دختر می‌افتد که زندگی ماری را بهم می‌ریزد....
خانواده آمریکایی مدرن
در سریال «میر از ایست تاون»، مخاطبین با نمونه یک خانواده به اصطلاح مدرن آمریکایی مواجه هستند. میر، یک زن مطلقه بسیار مستقل است که حتی بعد از طلاق، باید از نظر روحی از همسر سابقش حمایت کند، پسر میر معتادی بود که خودکشی کرده و میر باید از پسر همین فرزندش که نوه‌اش به حساب می‌آید، مراقبت کند.
از طرف دیگر به رسم یک دهه اخیر فیلم‌ها و سریال‌های آمریکایی، یک شخصیت همجنس‌باز در داستان وجود دارد که نقش آن را دختر میر بازی می‌کند و در نهایت هم مادر میر که پیرزنی مریض است، حتی به خاطر ضعف و بیماری، دست از ماجراجویی‌های جنسی خود نمی‌کشد و خود را پیر حس نمی‌کند!
خانواده میر با وجود مشکلات عمیقی که اعضای آن با یکدیگر دارند و همگی میر را مقصر این مشکلات می‌دانند، در نهایت مانند یک خانواده آمریکایی کلاسیک، موفق می‌شوند با اتحاد مشکلات خود را پشت سر بگذارند و در نهایت روی خوش زندگی را هم ببینند.
زنان قهرمان و مردان بی‌مایه
در سریال میر از ایست تاون، میر نمونه یک فمنیست بی‌ادعاست که نه با کلمات پر طمطراق، که با عملش فمنیست بودنش را نشان می‌دهد. این زن با وجود علاقه‌ای که به همسر سابقش داشته و دارد، از او جدا شده و همه در داستان میر را به عنوان کسی که طلاق می‌خواسته و زندگی خانوادگی را به‌هم زده معرفی می‌کنند.
در روند ماجرا مشخص می‌شود که میر به خاطر ضربه ناشی از خودکشی پسرش، از همسرش جدا می‌شود ولی همسرش با وجود طرد شدن از جانب میر، هنوز ترجیح می‌دهد اطراف میر بپلکد، به خاطر همین هم با نامزد تازه‌اش، خانه‌ای درست پشت خانه میر اجاره می‌کند!
میر که در نهایت قهرمان پرونده دختران ربوده شده هم می‌شود، به نوعی باید همه مردان اطرافش را جمع و جور کند و از آنها مراقبت کند. او که در مراقبت از پسر معتادش شکست خورده، به جایش بارِ حمایت از همسر سابق، کارآگاه جوان جدید که همکارش است و حتی نویسنده‌ای که جدیدا با او آشنا شده را به دوش می‌کشد و به نوعی سنگ صبور همه‌شان می‌شود و از نظر روحی از آنها مراقبت می‌کند.
این مراقبت از مردان در داستان، تنها به میر محدود نمی‌شود و دوست میر «لوری» هم وقتی حقایق آشکار می‌شود، اول برای مراقبت از همسرش و سپس پسرش، مجبور می‌شود پنهان کاری کند و گندهای آنها را به تنهایی بپوشاند.
نگاه به زنان در سریال «میر از ایست تاون»، شبیه دیگر آثار فمنیستی سال‌های اخیر است و به نوعی زنانی را به تصویر می‌کشد که مجبورند برای حفظ خانواده در هم ریخته خود، خرابکاری‌ها و بی‌مایگی مردان اطراف‌شان را تحمل و رفع و رجوع کنند.
مشکلات روانیِ جدا نشدنی
در سریال «میر از ایست تاون»، همه شخصیت‌ها به نوعی از مشکلات روانی رنج می‌برند. پدر میر به عنوان شخصیت اصلی، به خاطر افسردگی خودکشی کرده است و مادر میر هم عصبانیتش از این اتفاق را در گذشته، سر میر خالی کرده است و میر هم به عنوان دختری تنها یک عمر با مشکلات روحی متفاوتی چون افراط در سلطه‌گری و... دست و پنجه نرم می‌کند. از طرف دیگر پسر میر که خودکشی کرده است، به خاطر مشکلات عصبی شدید، مدام خواهر و مادرش را کتک می‌زده.
«جان» همسر لوری که نقطه عطف داستان دختر کشته شده است هم، یک بیمار جنسی است که نمی‌تواند از هیچ زنی بگذرد و همین در نهایت موجب نابودی خانواده‌اش می‌شود.
در سریال «میر از ایست تاون» تک تک شخصیت‌های داستان، به نوعی با مشکلات روانی شدید دست و پنجه نرم می‌کنند و تقریبا به جز میر، که مجبور می‌شود به روان‌پزشک مراجعه کند، هیچ کدام از شخصیت‌ها نه علاقه‌ای به درمان دارند و نه به سمت درمان می‌روند. این نوع نمایش زندگی آمریکایی که در آن مشکلات روانی و احساسی موج می‌زند و هیچ قدمی هم برای رفع آن برداشته نمی‌شود، جامعه‌ای را نشان می‌دهد که مردمش پله پله به فروپاشی نزدیک می‌شوند ولی ترجیح می‌دهند به همین راه ادامه دهند و با مشکلاتی که دارند حتی به بهای آسیب زدن به دیگران، زندگی کنند.
بازیگران سینما در سریال‌های پر مخاطب
حدود هفت هشت سالی می‌شود که مرز بین سینما و تلویزیون در هالیوود کم رنگ شده است. پیش از این مخصوصا در دهه‌های گذشته بازیگران سینما به هیچ وجه علاقه‌ای به بازی در سریال‌ها نداشتند و بازیگران تلویزیون هم اگر راهی به سینما پیدا می‌کردند، دیگر به تلویزیون باز نمی‌گشتند ولی حالا اوضاع متفاوت شده است.
زمانی استیون اسپیلبرگ، کارگردان مشهور هالیوودی گفته بود:
«کارگردانان با استعداد باید به سینما بیایند و اگر در فرمت تلویزیونی فیلم بسازند، حتی در بهترین حالت، اگر برنامه خوبی از آب در بیاید، در نهایت یک «امی» (جایزه مخصوص تلویزیون آمریکا) می‌گیرند و نه اسکار!»
حالا شرکت فیلم‌سازی اسپیلبرگ یا «Amblin» در قراردادی با نتفلیکس تعهد داده که سالانه برای این شبکه اینترنتی، فیلم و سریال بسازد! کاملا مشخص است که نگاه به تلویزیون و مخصوصا ساخته‌های نتفلیکس، به خاطر سیاست‌گذاری‌های جهانی‌اش و صد البته که بودجه بی‌پایانش، نظر منتقدین سابق را تغییر داده و بیشتر کارگردانان و بازیگران معروف به شدت خواهان کار با این شرکت و در مجموع بیشتر دیده شدن هستند.
شبکه HBO هم که تا بحال، حق پخش جهانی تعداد زیادی از ساخته‌هایش را به نتفلیکس فروخته است هم، از این امر مستثنا نیست و هر روز به ساخته‌هایش با تیم‌های قوی در قالب سریال و فیلم‌های تلویزیونی ادامه می‌دهد.