kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۴۹۱
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۳
رابرت مالی:

مطالبه ایران برای لغو تحریم‌های دولت ‌ترامپ خواسته زیادی است!

نماینده آمریکا در امور ایران در اظهارنظری گستاخانه گفت: چیزی که ایران می‌خواهد رفع تمامی تحریم‌هایی است که توسط دولت ‌ترامپ اعمال شد، این خواسته زیادی است.

رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای گفت دولت این کشور آماده رفع تمامی تحریم‌های اعمال‌شده از سوی دولت «دونالد ‌ترامپ» برای بازگشت به برجام نیست.
«مالی» که با پایگاه «ان‌پی‌آر» مصاحبه می‌کرد در پاسخ به این سوال که ایرانی‌ها در چارچوب مذاکرات وین خواستار انجام چه کاری هستند که انجام آن برای طرف آمریکایی دشوار است، در اظهارنظری گستاخانه گفت: چیزی که آنها می‌خواهند رفع تمامی تحریم‌هایی است که بعد از سال ۲۰۱۸ توسط دولت رئیس‌جمهور ‌ترامپ اعمال شد. این خواسته زیادی است.
رابرت مالی در ادامه گفت: ما گفته‌ایم که آماده رفع تحریم‌هایی هستیم که برای بازگشت ما به برجام لازم است، اما همه تحریم‌هایی را که دولت ‌ترامپ اعمال کرد رفع نخواهیم کرد. او سپس در پاسخ به این سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه آیا آمریکا، به‌رغم تمایلی که برای بازگشت به برجام دارد آماده خروج از مذاکرات نیز هست، این‌طور پاسخ داد: بله، ما بیشتر از آنچه فکر می‌کنیم ایران تشنه توافق است تشنه توافق نیستیم.
رابرت مالی گفت چنانچه توافقی که ایران خواستار آن است آن توافقی نباشد که کف مطالبات امنیتی آمریکا را برآورده کند، آمریکا آماده خروج از مذاکرات است. متأسفانه اظهارات منفعلانه مقامات دولت روحانی درباره مذاکرات وین و گره زدن همه امور کشور به تحریم‌ها، طرف آمریکایی را گستاخ‌تر کرده است. این مقام آمریکایی صراحتا دولت ایران را تشنه توافق معرفی کرده و مدعی شده که آمریکا به توافق با ایران نیازی ندارد.
دولت بایدن به لغو تحریم تمایل ندارد
فارین پالیسی در گزارشی نوشت: پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران، بسیاری از جریان‌های سیاسی نگرانی‌های جدی در مورد رویکرد دولت جدید ایران نسبت به مسئله برجام ابراز کرده‌اند. این نشریه آمریکایی در ادامه نوشت: هم ایران و آمریکا، در وضعیتی قرار دارند که با آنچه در جریان انعقاد توافق اصلی برجام در سال ۲۰۱۵ شاهد آن بودیم، متفاوت است. در ادامه گزارش آمده است: دولت بایدن تمایل چندانی جهت لغو تمامی تحریم‌های دولت ‌ترامپ علیه ایران ندارد. فارین پالیسی افزود: در جبهه مقابل، ایران علاوه بر افزایش سطح غنی‌سازی خود، توانسته سانتریفیوژ‌هایی پیشرفته IR9 را عملیاتی کند که نگرانی‌های گسترده‌ای را در غرب ایجاد کرده است.
در این گزارش آمده است: با این حال بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند که احتمال دستیابی به توافق دور از انتظار نیست و حتی برخی از انعقاد توافق تا قبل از روی کار آمدن دولت جدید ایران سخن می‌گویند.
نگرانی آمریکا
از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای که بامداد شنبه منتشر شد، ادعا کرد، پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند به مانعی غیرقابل عبور تبدیل شود.
وی که با روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز صحبت می‌کرد، افزود: اگر این ادامه یابد، اگر آنها به چرخش سانتریفیوژهای پیشرفته با سطح بالاتر و بالاتر ادامه دهند ما به نقطه‌ای می‌رسیم که به‌صورت عملی بازگشت به پارامترهای توافق هسته‌ای اولیه را بسیار سخت می‌کند.
وزیر خارجه آمریکا درباره زمان احتمالی خروج دولت بایدن از گفت‌وگوهای هسته‌ای گفت که وی نمی‌تواند تاریخی برای آن تعیین کند اما این تاریخ دارد نزدیک‌تر می‌شود.
بلینکن که جمعه در پاریس حضور داشت در کنفرانس خبری مشترک با «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه گفت: باید برجام را به جعبه‌ای که در آن بود برگردانیم. اختلافات با ایران درباره شرایط بازگشت به تعهدات و توافق هسته‌ای هنوز پابرجاست و امیدواریم شروع دوباره مذاکرات طی روزهای آینده آن را حل کند. ما زمانی به توافق می‌رسیم که ایران به تعهدات خود در توافق عمل کند. 
این آمریکا است
که باید به برجام برگردد
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگاران درخصوص موضع اعلام شده از سوی وزرای خارجه آمریکا و فرانسه مبنی بر اینکه منتظر تصمیم ایران در زمینه بازگشت به برجام هستند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت برجام را ترک نکرده که بخواهد به برجام برگردد، بلکه این آمریکاست که باید تصمیم خود را بگیرد و با لغو تحریم‌های غیرقانونی و اجرای موثر تعهدات قطعی خود، به برجام بازگردد. 
وی اضافه کرد: آمریکا و اروپایی‌ها بهتر از همه می‌دانند که ایران تصمیم خود را زمانی گرفت که به‌رغم خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام و وضع تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه علیه مردم ایران، و به‌رغم بی‌عملی اروپا، در توافق باقی ماند و برجام را زنده نگه‌ داشت. 
خطیب‌زاده افزود: در خلال مذاکرات وین بارها اعلام شد که این آمریکا است که توازن برجام را برهم زده و در یک عدم پایبندی کامل، عملاً مانع اجرای برجام شده است. کما اینکه مکرر تأکید شد که جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل برای توقف اقدامات جبرانی و از سرگیری اجرای تعهدات خود ذیل برجام را به شرط اجرای کامل آن از سوی آمریکا دارد و سایر طرف‌ها نیز به خوبی از موضع ایران مطلع هستند.
این دیپلمات ارشد ایرانی اضافه کرد: روشن است که اگر آمریکا تصمیم خود را بگیرد، آماده اجرای کامل تعهدات خود شود و از استفاده از تحریم‌ها به‌عنوان اهرم مذاکراتی دست بردارد، توافق ممکن خواهد بود. 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان تأکید کرد: موضع ما از ابتدای مذاکرات ‌وین تا الان تغییری نکرده است، ما خواستار لغو تحریم‌های آمریکا، راستی‌آزمایی آنها و سپس توقف اقدامات جبرانی و از سرگیری اجرای تعهدات ایران هستیم. این طرف‌های مقابل هستند که باید تصمیم خود را بگیرند.
ایران متعهد به تعهدات
پادمانی است، نه کمتر و نه بیشتر
کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌در رابطه با گزارش رافائل گروسی مدیرکل آژانس درخصوص تفاهم فنی مشترک بین دو طرف و عدم پاسخ ایران در این خصوص، اظهار داشت: هر چند تفاهم فنی مشترک سه ماهه بین آژانس و ایران صورت گرفت، اما باید توجه داشت که مبنای این تفاهم، تسهیل مذاکرات سیاسی و کمک به موفقیت آن در جهت مختصات مدنظر کشورمان بود و نه الزام ایران نسبت به اجرای خواست آژانس.
وی افزود: بر اساس تصمیم سیاسی ایران، نقش آژانس صرفا در حد یک مجری است. 
غریب‌آبادی با‌ اشاره به اینکه بعد از گذشت سه ماه، ایران دیگر این تفاهم را با آژانس تمدید نکرد و صرفا در چارچوب تصمیمی ‌سیاسی به مدت یک ماه دیگر به ثبت داده‌ها ادامه داد، افزود: ادامه یا عدم ادامه این فرآیند، هیچ ارتباطی با تکالیف پادمانی ایران ندارد، چرا که ایران همچنان به اجرای تعهدات پادمانی خود ادامه می‌دهد.
غریب‌آبادی گفت: اگرچه مدیرکل آژانس در گزارش خود بر اهمیت حیاتی تداوم فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت در ایران و ثبت داده‌ها تأکید کرده، ولی بایستی خاطرنشان کنم که ایشان باید این تصور غلط خود را اصلاح کند که نباید ثبت داده‌ها را با این موضوع پیوند دهد.
نماینده دائم کشورمان ادامه داد: آن‌چه ایران متعهد به اجرای آن است، تعهدات پادمانی است، نه کمتر و نه بیشتر.  وی، همچنین از مدیرکل درخصوص گزارش این موضوع به اعضای شورای حکام انتقاد کرد و گفت: آژانس هیچ‌گونه وظیفه‌ای برای ارائه گزارش در مورد تفاهم منقضی شده مشترک و ثبت داده‌ها نداشته و ندارد.
غریب‌آبادی در پایان گفت: بدون شک، هر تصمیمی‌که ایران در این رابطه بگیرد، صرفا مبنای سیاسی خواهد داشت و آژانس نمی‌تواند آن را به‌عنوان حقی برای خود تلقی کند.
لازم به ذکر است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌مدعی شده ایران به نامه مدیرکل این نهاد بین‌المللی درباره تمدید توافق فنی پاسخ نداده است. به گزارش فارس، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه گفت که توافق هسته‌ای با ایران قابل دستیابی است. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی نیز احتمال توفیق مذاکرات وین در دور هفتم را بالا ارزیابی کرد اما گفت که نمی‌توان از پیش با قطعیت سخن گفت.