kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۴۷۹
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۳
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا:

مردم به هیچ وجه نگران تزریق دُز دوم واکسن نباشند

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: به اندازه کافی واکسن برای تزریق دُز دوم در دسترس داریم که توزیع شده است.

به گزارش وبدا، علیرضا رئیسی درباره جلسه دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا که‌ به ریاست رئیس جمهور برگزار شد گفت: در این جلسه روند شیوع بیماری در جهان و کشور مرور شد.
رئیسی از تغییر شکل مداوم ویروس کرونا در دنیا خبر داد و افزود: روزانه افراد زیادی در هندوستان به این بیماری مبتلا و تعداد زیادی هم فوت می کنند. روند بیماری در کشورهای جنوب شرق آسیا رو به افزایش است و در کشورهای شرقی ما هم میزان بیماری افزایش پیدا کرده است.
وی با اشاره به اینکه روند بیماری در برخی کشورهای غربی ایران هم افزایشی است، گفت: به طور کلی ویروس جدید (دلتا) که همان ویروس جهش یافته هندی است در حال تاخت و تاز در سطح دنیا است. کشورهایی که حتی تعداد زیادی از افراد واکسینه شده اند هم در امان نیستند و امکان ابتلا همچنان وجود دارد البته این به آن معنا نیست که واکسن بی اثر است، قطعا واکسن در کاهش بستری و مرگ و میر بسیار بسیار موثر است. این ویروس علی رغم جهش هایی که دارد یک ویروس واکسن پذیر است یعنی تزریق واکسن به میزان کافی و به افرادی که در معرض خطر و سالمند هستند قطعا می تواند بسیار موثر باشد. در کشورهایی که به میزان قابل توجهی واکسن تزریق کرده اند، میزان مرگ و میر به شدت کاهش یافته است. این خبر خوبی است از این جهت که درست است که این ویروس جهش یافته و افراد زیادی را مبتلا می ‌کند، اما واکسن‌‌پذیری آن امیدی است که با واکسیناسیون به تعداد زیاد، میزان مرگ و میر در کشورها بسیار کم شود.
رعایت مناسب پروتکل ها در برگزاری انتخابات
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: در گزارشی که امروز داده شد، ارزیابی از شیوه رعایت پروتکل‌‌ها در برگزاری انتخابات ارائه شد. هم وزارت کشور و هم وزارت بهداشت در زمینه ارزیابی‌هایی که در سطح کشور انجام شده، گزارشی ارائه دادند. در مجموع در روز انتخابات رعایت 77.9 درصدی پروتکل ها را شاهد بودیم که عدد راضی کننده‌ای است گرچه در برخی نقاط به ویژه در انتخابات شوراها مشکلاتی در بحث تبلیغات وجود داشت. با همکاری ناجا، بهداشت محیط حرفه‌ای و وزارت بهداشت و درمان، بسیج، هلال احمر و دیگر عزیزان بسیار انتخابات خوبی از نظر رعایت پروتکل‌ها برگزار شد.
به اندازه کافی واکسن برای تزریق دُز دوم در دسترس داریم
رئیسی در ادامه با اشاره به موضوع واکسن و واکسیناسیون در کشور بیان داشت: مردم عزیز به هیچ وجه نگرانی برای تزریق دُز دوم نداشته باشند، ما به اندازه کافی واکسن برای تزریق دُز دوم در دسترس داریم که توزیع شده است. امروز هم تعدادی از واکسن را مجددا توزیع می‌کنیم و دُز دوم واکسن برای افراد 70 سال به بالا تزریق خواهد شد، واکسیناسیون جاماندگان بالای ٧٠ سال که دُز اول دریافت را نکرده اند هم انجام خواهد شد. وی با بیان اینکه در چند روز گذشته در تهران با مشکلاتی از قبیل تجمعات در برخی مراکز واکسیناسیون مواجه بودیم که با راه اندازی ٧۵ مرکز تجمیعی در استان هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت، گفت: البته در همین ایام در سایر نقاط کشور واکسیناسیون انجام شد و مورد خاصی وجود نداشت.
معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به نگرانی مردم درخصوص تاخیر در تزریق دُز دوم واکسن اظهارداشت: امکان تزریق دُز دوم واکسن استرازنکا و اسپوتنیک تا ١٢ هفته و واکسن سینوفارم تا ٨ هفته فاصله وجود دارد و موردی ندارد، ضمن اینکه تزریق دُز دوم را حتما خواهیم داشت.
رئیسی گفت: ان ‌شاءالله در ماه‌‌های آینده بیش از هفت تا هشت میلیون دُز ماهیانه فقط از واکسن داخلی در اختیار خواهیم داشت و واکسن ‌هایی هم که از خارج از کشور خریداری کردیم، به دستمان خواهد رسید و فرآیند واکسیناسیون بسیار تسریع خواهد شد و چون این فرآیند تولید پیوسته و پایدار است، دیگر دچار کمبود نخواهیم بود و قولی که از طرف دولت به مردم مبنی بر اینکه ما تا پایان سال برای تمام گروه‌های هدف حداقل یک دُز واکسن تزریق می‌ کنیم، داده شد، محقق می ‌شود.
روند شیوع کرونا در کشور
وی درخصوص روند شیوع کرونا در کشور، توضیح داد: در استان های جنوبی کشور به ویژه استان بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان و یزد شاهد افزایش روند بیماری هستیم. در حال حاضر ۳۲ شهر قرمز و ۱۷۴ شهر نارنجی و ۲۴۲ شهر زرد داریم. روند بیماری در استان هرمزگان و بوشهر گرچه افزایشی بود، اما کندتر شده است که امیدوارم این روند کندی بیشتر شود و مردم هم با رعایت پروتکل‌ها بتوانند این روند را معکوس کنند و نزولی شود، البته روند کلی کشور یک روند نزولی است. درست است سرعت کمتر شده، اما روند نزولی است که اگر رعایت پروتکل‌ها را خیلی جدی نگیریم، دیگر استان‌‌ها هم می‌‌توانند درگیر شوند.