kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۳۶۸
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۷

هشدار روسیه به انگلیس؛ ناو متجاوز بعدی به کریمه را منهدم می‌کنیم


سرویس خارجی-
در پی ورود جنجال‌برانگیز ناو جنگی انگلیس به آب‌های سواحل کریمه، تنش‌ها بین مسکو و غرب، شدّت گرفت و روسیه به کشورهای اروپایی و آمریکا هشدار داد در صورت تکرار چنین اقدامی، ممکن است کشتی متجاوز بمباران شود.
با سقوط شوروی و فروریختنِ «دیوار آهنین»، دیگر «جنگ سرد» و تقسیم جهان به بلوک غرب و شرق معنا ندارد، افزون بر این، در سال‌های اخیر با قدرت گرفتن ایران و به تبعش جبهه مقاومت، پیشرفت سریع و عجیب چین و قدرت گرفتن روسیه، دیگر دورانِ یکه‌تازی آمریکا، به مثابه «تک قطبِ جهان»، نیز تمام شده است. اما جنگی پنهان، که گاهی صراحت هم پیدا می‌کند، بین غرب و شرق در جریان است. با آمدن «جو بایدن» به کاخ سفید، رویکرد غرب به مسکو تندتر شده است، تا جایی که امید بهبود روابط را ناممکن می‌نماید.
در پی ورود جنجالی ناو جنگی «اچ.ام.اس دیفندر» انگلیس به آب‌های سواحل «کریمه»، که جلوه‌ای از جنگ ضمنی غرب علیه شرق است، وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه «دیبورا برونرت» سفیر انگلیس در روسیه را برای ابلاغ یک پیام اعتراض‌آمیز تند، احضار کرد. بنا بر گزارش‌ها، بیش از 20 جنگنده و دو کشتی گارد ساحلی روسیه، ناو جنگی دیفندر انگلیس را پس از ورود به آب‌های کریمه، محاصره کردند و جنگنده «سوخو-۲۴» این کشور با شلیک هشدار، از کشتی خواست دور شود.
«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه، روز پنجشنبه گفت، ممکن است از آنها بخواهیم عقلانیت به خرج دهند و به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند. اگر موثر نبود، ممکن است دست به‌انداختن بمب بزنیم، اما نه در مسیر [ناو متجاوز]، بلکه درست بر روی آن. به نوشته نشریه «پالتیکو»، ریابکوف در جمع خبرنگاران گفت: «مصونیت مرزهای روسیه، امری حتمی است و به هر طریقی، چه دیپلماتیک، چه سیاسی و چه نظامی از آنها حفاظت می‌شود.» معاون وزیر خارجه روسیه دیروز نیز گفت که انگلیس و آمریکا در تلاش برای برانگیختن مناقشه در دریای سیاه هستند.
تجاوز ناو انگلیسی با موافقت آمریکا
«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در این خصوص گفت، یقین دارد که این اقدام، بدون تأییدِ آمریکا انجام نشده است. سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود‌، کارشناسان آمریکایی خاطرنشان می‌کنند که واحد عملیات‌ ویژه آمریکا، انگلیس و اوکراین مشغول آموزش‌ بر روی کشتی در زمان این حادثه بودند. در چنین شرایطی، غیرممکن است که عبور مسالمت‌آمیز ناوشکن انگلیسی از سوی برادر بزرگتر (آمریکا) موافقت نشده باشد.
ادعای جانسون
«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس، اما گفته است، از آن‌جا که این کشور الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت نمی‌شناسد، معتقد است ناوشکن انگلیسی وارد حریم آبی روسیه نشده بود. جانسون در جلسه پارلمان انگلیس مدعی شد: «فکر می‌کنم استفاده از آب‌های بین‌المللی، اقدامی کاملاً درست بود. نکته مهم این است که ما الحاق کریمه به روسیه را به رسمیت نمی‌شناسیم.»
تحریم‌های بیشتر علیه روسیه
حالا در این اوضاع پیچیده، علیرغم تأکید روسیه بر آمادگی برای گفت‌وگو با اتحادیه اروپا جهت حل کردن اختلافات با اتحادیه، کشورهای اروپایی اما همچنان بر مواضع خود اصرار می‌ورزند. سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا بامداد دیروز طی نشستی که در بروکسل داشتند، از «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی این اتحادیه خواستند تحریم‌های بیشتری را متوجه روسیه بکنند، از جمله محدودیت‌های اقتصادی برای مقابله با آنچه فعالیت‌های مخرب مسکو خوانده‌اند. سران کشورهای اروپایی همچنین، نتوانستند بر سر طرح پیشنهادی برلین و پاریس برای برگزاری نشست با روسیه به توافق برسند، اما از بورل خواستند که همزمان با آماده‌کردن تحریم‌ها، گزینه‌های گفت‌وگو با مسکو را نیز بررسی کند.
گفتنی است، علیرغم دیدار پوتین با همتای آمریکایی‌اش، تنش‌ها بین روسیه و غرب همچنان در اوج است، اوجی که به گفته کرملین، سطح روابط بین مسکو و واشنگتن را در نازلترین سطح خود قرار‌داده است، حتی نازل‌تر از دوران شوروی. حالا این اتفاق نشان می‌هد روابط اروپا با مسکو نیز در نازلترین حد خود است.