kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۳۶۳
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۲
گزارش خبری تحلیلی کیهان

رهبر انقلاب واکسن ایرانی زدند/افتخار تولید ملی و عبور از تحریم‌ها

رهبر معظم انقلاب صبح دیروز دُز اول واکسن کوو ایران برکت را دریافت کردند.

 


سرویس سیاسی-

ایران اسلامی در زمینه واکسن کرونا هم به تولید ملی رسیده و از تحریم عبور کرده است. واکسن کرونا با همت جوانان مؤمن انقلابی در دوران تحریم، از دل ظرفیت‌های عظیم داخلی به دست آمد و بار دیگر ثابت شد که ملت ایران تواناست و می‎‌تواند تحریم را خنثی کند، تولید کند، رشد یابد، ابتکار کند، مرزهای علم و فناوری را بشکند و پیش برود. دریافت واکسن ایرانی کرونا از سوی رهبر انقلاب که همواره حامی، دغدغه‌مند و نظریه‌پرداز تعالی، ارتقاء و پیشرفت درون‌زا و مشوق و پشتیبان تلاش دانشمندان کشور بوده‌اند، تجلیل و پاسداشت ویژه استعداد و توانایی سترگ ملی است.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای صبح جمعه دُز اول واکسن کوو ایران برکت را دریافت کردند. این واکسن که محصول تلاش محققان و دانشمندان جوان ایرانی است به تازگی مجوز مصرف را با اتکا به دانش بومی دریافت کرد و ایران به یکی از ۶ کشور تولیدکننده واکسن کرونا در جهان تبدیل شد.
رهبر انقلاب اسلامی پس از تزریق واکسن، با تشکر از همه دست‌اندرکارانی که با دانش، تجربه و کوشش علمی و عملی خود کشور را از این افتخار ملی و کار آبروبخش برخوردار کردند، گفتند: از وزیر محترم و همه مجموعه بهداشتی و درمانی کشور، از آقای مخبر و همکارانشان که در این قضیه نیز همچون مسائل دیگر با دلسوزی، علاقه‌مندی، ابتکار و توانایی ظاهر شدند، و از آقایان دکتر مرندی و دکتر سجادی به دلیل مراقبت‌های همیشگی از وضع سلامتی بنده، صمیمانه تشکر می‌کنم.
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با ‌اشاره به اصرارهایی که از چند ماه قبل برای تزریق واکسن به ایشان وجود داشت، خاطرنشان کردند: من اولاً مایل نبودم از واکسن غیر ایرانی استفاده کنم بنابراین گفتم منتظر واکسن ایرانی می‌مانم چرا که باید این افتخار ملی را پاس بداریم و تا وقتی امکان پیشگیری و علاج در داخل وجود دارد، چرا از آن استفاده نکنیم؟
ایشان افزودند: البته وقتی نیاز باشد، استفاده از واکسن خارجی در کنار واکسن ایرانی نیز ایرادی ندارد اما باید به واکسن ایرانی احترام بگذاریم و از همه دانشمندان جوان، پر تلاش و فعال در تولید این واکسن و سایر مراکزی که در کشور مشغول تولید واکسن هستند، تشکر کنیم.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: علاوه‌بر اصرار به استفاده از واکسن ایرانی، تأکید داشتم که دریافت واکسن در نوبت طبیعی خود انجام شود که امروز بحمدالله افراد بالای ۸۰ سال و هم‌سن بنده، اغلب واکسن را دریافت کرده‌اند.
ایشان همچنین بر ضرورت ثبت اسناد علمی و انتشار مقالات مربوط به واکسن تأکید کردند و افزودند: در کنار تولید قوی، سریع و بهنگام واکسن، اسناد و مقالات علمی آن را نیز برای آگاهی دنیا از کار بزرگ خود آماده و منتشر کنید.
در ادامه آقای دکتر نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، با تشکر از حمایت‌های رهبر انقلاب، به مدیریت خوب پیک چهارم کرونا در کشور در مقایسه با کشورهای دیگر و ثبت مدل درمان ایرانی ‌اشاره کرد و گفت: درخصوص واکسن، از ابتدا برای خرید و همچنین انتقال دانش فنی اقدامات خوبی انجام شد و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام نیز علاوه‌بر واکسن در تأمین ماسک و دستگاه اکسیژن‌ساز همکاری بسیار مناسبی انجام داد.
دکتر نمکی با ‌اشاره به رسوا شدن آمریکایی‌ها در ادعای نبود محدودیت در انتقال تجهیزات و دارو به ایران گفت: پس از آنکه ما مجوز واکسن را صادر کردیم، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد امکان انتقال واکسن به ایران وجود دارد که نشان داد حرف‌های قبلی آنها دروغ بوده است.
وزیر بهداشت گفت: تا پایان مرداد گروه‌های آسیب‌پذیر، بیماران صعب‌العلاج و افراد بالای ۶۰ سال واکسن دریافت خواهند کرد و پس از آن دانش‌آموزان و عوامل مدارس در نوبت تزریق قرار می‌گیرند.
دکتر نمکی همچنین از فعالیت یک گروه ویژه برای ثبت مستندات علمی واکسن‌های مختلفی که در کشور در حال تولید هستند و ارائه این مستندات به سازمان‌های جهانی خبر داد.
دکتر نمکی درباره رعایت‌های لازم پس از تزریق واکسن نیز گفت: همچنان باید از ماسک استفاده شود، چرا که واکسن احتمال بیماری سخت را پایین می‌آورد اما همچنان احتمال ابتلا وجود دارد.
همچنین آقای مخبر رئیس‌ ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) نیز تزریق واکسن به رهبر انقلاب اسلامی را اتفاقی منحصر بفرد و ترجمه عملی اعتماد بنفس داخلی و اتکاء به جوانان و تلاش‌های بیش از ۲۰۰ جوان متخصص با میانگین سنّی زیر ۳۰ سال دانست.
آقای مخبر با ‌اشاره به تلاش‌های محققان شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید انبوه ونتیلاتور و داروهایی مانند رمدسیویر، گفت: تا پایان شهریور بخش عمده‌ای از نیاز کشور به واکسن تأمین خواهد شد.
گفتنی است، ایران اسلامی در زمینه واکسن کرونا هم به تولید ملی رسیده و از تحریم عبور کرده است. جوانان مؤمن و انقلابی بار دیگر ثابت کردند خنثی‌سازی تحریم تحقق‌یافتنی است. سنگ تحریم را خرد کردند، تحریم را تحقیر و از آن عبور کردند. واکسن کرونا با همت جوانان مؤمن انقلابی در دوران تحریم، از دل ظرفیت‌های عظیم داخلی به دست آمد و بار دیگر ثابت شد که ملت ایران تواناست و می‎‌تواند تحریم را خنثی کند، تولید کند، رشد یابد، ابتکار کند، مرزهای علم و فناوری را بشکند و پیش برود. دریافت واکسن ایرانی کرونا از سوی رهبر انقلاب که همواره حامی، دغدغه‌مند و نظریه‌پرداز تعالی، ارتقاء و پیشرفت درون‌زا و مشوق و پشتیبان تلاش دانشمندان کشور بوده‌اند، تجلیل و پاسداشت ویژه استعداد و توانایی سترگ ملی است.
موفقیت در خنثی‌سازی تحریم با اتکاء به درون میسر است و ایران اسلامی توانسته است با استعداد و ظرفیت داخلی از داخل رشد کند. جوانان ایران اسلامی ظرفیت و توان داخلی را در دوره تحریم روزبه‌روز مانند چشمه‌ جوشانی شکوفا کرده‌اند. بومی سازی فناوری‌های پیشرفته، ماهواره نور، تولید بنزین، چرخه هسته‌ای، صنایع دفاعی و موشکی، دانش و تجهیزات پزشکی، عرصه‌ها و نمونه‌هایی از شایستگی و قابلیت برجسته و پیروزی ملت ایران بر تحریم است.
ایران اسلامی در بسیاری از زمینه‌ها و عرصه‌های علمی و فناوری در فهرست صدر‌نشین‌ها قرار دارد؛ دومین کشور دارای توانایی ساخت دریچه قلب در جهان؛ دومین کشور در درمان تالاسمی با شیوه پیوند مغز استخوان؛ سومین تولیدکننده دکل‌های انتقال برق؛ رتبه دهم جهانی در فناوری لیزر؛ مقام دوم جهان در زمینه تولید نانو دارو؛ چهارمین کشور در تولید اتانول در دنیا؛ رتبه سوم جهان در صنعت سد‌سازی؛ نهمین کشور دارای چرخه کامل فناوری فضایی؛ دومین کشور دارای فناوری تولید پهپاد رادارگریز؛ اولین کشور تولیدکننده صنعتی بیوایمپلنت؛ چهارمین قدرت موشکی جهان؛ جزو 10 کشور سازنده زیردریایی در جهان؛ تولیدکننده سریعترین اژدر رادارگریز در جهان؛ دارای مؤلفه استراتژیک خودکفایی در بنزین؛ پنجمین کشور برتر سازنده ربات انسان‌نما؛ چهارمین کشور صاحب فناوری ساخت نیروگاه خورشیدی در جهان؛ اولین سازنده استارتر هواپیما در غرب آسیا؛ چهارمین قدرت دریایی جهان، جزو 6 کشور تولید‌کننده واکسن کرونا و...
روز چهارشنبه نیز خبر رسید که نخستین جراحی از راه دور در کشور با ربات ساخت داخل انجام شد و ایران دومین سازنده ربات جراح پس از آمریکا شده است.
بسیاری از ظرفیّت‌ها دست‌نخورده
مانده است
مقتدای انقلاب در بیانیه «گام دوم انقلاب» خطاب به ملت ایران خاطرنشان کردند: «ایران با دارا بودن یک درصد جمعیّت جهان، دارای ۷ درصد ذخایر معدنی جهان است: منابع عظیم زیرزمینی، موقعیت استثنائی جغرافیایی میان شرق و غرب و شمال و جنوب، بازار بزرگ ملّی، بازار بزرگ منطقه‌ای با داشتن ۱۵ همسایه با ۶۰۰ میلیون جمعیّت، سواحل دریایی طولانی، حاصلخیزی زمین با محصولات متنوّع کشاورزی و باغی، اقتصاد بزرگ و متنوّع، بخش‌هایی از ظرفیّت‌های کشور است؛ بسیاری از ظرفیّت‌ها دست‌نخورده مانده است. گفته شده‌ است که ایران از نظر ظرفیّت‌های استفاده‌نشده‌ طبیعی و انسانی در رتبه اوّل جهان است. بی‌شک شما جوانان مؤمن و پُرتلاش خواهید توانست این عیب بزرگ را برطرف کنید. دهه‌ دوّم چشم‌انداز، باید زمان تمرکز بر بهره‌برداری از دستاوردهای گذشته و نیز ظرفیّت‌های استفاده‌نشده باشد و پیشرفت کشور از جمله در بخش تولید و اقتصاد ملّی ارتقاء یابد.»
علاج تحریم
عقب‌نشینی نیست
ایشان 10/5/1399 نیز در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید قربان تصریح کردند: «تحریم قطعاً قابل علاج است امّا علاجش عقب‌نشینی نیست. علاجش چیست؟ علاج تحریم فقط و فقط تکیه بر توانایی‌های ملّی است. باید این توانایی‌ها را هرچه داریم نگه داریم، دنبال کشف توانایی‌های جدید باشیم -که قطعاً هم توانایی‌های ما زیاد است- و به آنها تکیه کنیم و آنها را اِحیا کنیم.
خنثی ‌کردن تحریم
دست ما است
رهبر انقلاب اسلامی همچنین 26/9/1399 در دیدار دست‌اندرکاران مراسم سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و خانواده شهید سلیمانی در توصیه به مسئولین و ملّت فرمودند: «رفع تحریم دست دشمن است، و خنثی ‌کردن تحریم دست ما است؛ دشمن باید رفع تحریم کند امّا خودمان می‌توانیم این تحریم دشمن را خنثی کنیم. پس این مقدّم است، این درست است؛ بیشتر دنبال این باشیم. نمی‌گویم دنبال رفع تحریم نباشیم؛ اگر بتوانیم تحریم را رفع کنیم، یک ساعت هم نباید تأخیر کنیم. البتّه چهار سال است تأخیر شده. اگر بتوانیم با روش درست تحریم را برطرف کنیم، باید برطرف کنیم. امّا به این نیندیشید؛ عمده به خنثی کردن تحریم بیندیشید که دست شما است.»