kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۳۴۵
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۰
تحلیلگران مطرح کردند

تهدیدها و فرصت‌های دولت سیزدهم در بازار سرمایه




تحلیلگر بازار سرمایه گفت: اکنون بخش عمده‌ای از سهام در فضای خوبی معامله می‌شوند و حال بازار سرمایه خوب است؛ البته این به آن معنا نیست که قیمت‌ها محکوم به رشد است؛ بلکه حواشی قبل وجود ندارد.
حمید کوشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به رویکردهای اعلامی از سوی رئیس‌جمهور منتخب برای حمایت از بازار سهام گفت: به نظر می‌رسد اگر بخواهیم بورس را تقویت کرده و مسیر ایده‌آلی را پیش روی آن قرار دهیم، ابتدا باید با پذیرفتن این اصل که بورس، آئینه تمام نمای اقتصاد ایران است، شرایط اقتصاد کلان را مساعد کرده و فضای کسب و کار را بهبود دهیم ... پس اولین پیشنهاد به دولت جدید این است که در سطح کلان، ریسک قوانین و مقررات را حذف و نهادهایی همچون بورس کالا را در مقابل قیمت‌گذاری‌های شبانه در کالاهای مختلف حفاظت و حراست کند. وی افزود: از سوی دیگر، باید این فرهنگ را در میان سهامداران خرد و تازه‌واردها رواج داد که بورس یک بازار کاملاً رقابتی و بر مبنای عرضه و تقاضا است و ممکن است هر گونه سرمایه‌گذاری در آن با سود و زیان‌های هنگفت مواجه باشد؛ پس آنچه که سرمایه‌گذاری در این بازار را بیمه می‌کند، تحلیل‌های درست و اتکا به داده‌های حقیقی شرکت‌ها در خرید سهم است؛ بنابراین اینکه بخواهیم ضرر و زیان افراد وارد شده به بورس را جبران کنیم شاید مشکل را به صورت کامل حل نکند؛ بلکه باید زیرساخت‌ها را برای سودآوری و سرمایه‌گذاری مطمئن در بازار سرمایه فراهم کرد.
کوشکی ادامه داد: اگر بخش عمده‌ای از شرکت‌ها وارد بورس شوند، مشابه اتفاقی که در نیمه اول سال ۹۹ رخ داد و پول عظیمی به بازار تزریق شد، دیگر منجر به ایجاد حباب نخواهد شد؛ چراکه گزینه‌های در دسترس سرمایه‌گذاران زیاد است و همین امر، از شکل‌گیری حباب جلوگیری می‌کند؛ ضمن اینکه با این حرکت، اقتصاد را شفاف‌تر کرده و اطلاعات شرکت‌ها را منتشر می‌کنیم؛ در این صورت، فرار مالیاتی هم کاهش می‌یابد.
کوشکی اظهار داشت: این موضوع که بورس قلک دولت نیست؛ از این جهت باید مورد بررسی قرار گیرد که بورس برای نهادهای غیرمولد تأمین مالی صورت ندهد؛ البته بورس قلک دولت نیست بلکه قلک دولت، شرکت‌های دولتی زیان‌سازی هستند که کل بودجه را می‌خورند؛ پس باید آنها را درست کرد تا بازار سرمایه هم اصلاح شود.
شاهین چراغی، عضو سابق شورای عالی بورس هم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در رابطه با لزوم هدایت نقدینگی با بسترسازی شرکت سهام عام پروژه بیان کرد: با توجه به حجم نقدینگی در دست مردم عدد بسیار بزرگی است و این حجم نقدینگی در صورت عدم هدایت به سمت تولید می‌تواند در سال‌های آینده به اقتصاد لطمه بزند؛ تامین مالی پروژه‌ها به صورت شرکت سهام عام پروژه‌ها راهکار هدایت نقدینگی به سمت تولید است. البته باید مدلی طراحی شود که در همان ابتدا سهم‌ها قابلیت معامله داشته باشند و اینطور نباشد که تا پایان پروژه این سهم‌های خریداری شده قفل شوند و غیر قابل جابجایی باشند. بالعکس باید با پیشرفت پروژه قیمت سهم‌ها به روزرسانی شده و بتوان سهم‌ها را واگذار یا معامله کرد.