kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۳۴۴
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۹
یک مسئول خبر داد

تلاش مهندسان ایرانی برای نوسازی پالایشگاه قدیمی آبادان

دستیار مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از رسیدن پیشرفت فیزیکی طرح فاز ۲ پالایشگاه آبادان به ۸۰ درصد خبر داد و گفت: با اجرای این طرح، تمام بنزین و گازوئیل تولیدی این پالایشگاه به استاندارد یورو ۵ می‌رسد.


محمد رضایی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان که از آن به عنوان فاز دوم این پالایشگاه یاد می‌شود، به منظور تثبیت ظرفیت پالایشی 360 هزار بشکه‌ای پالایشگاه آبادان و به روزآوری و نوسازی آن در حال اجرا است.
وی افزود: با بهره‌برداری از این طرح، گام مهمی از نظر ارتقای کیفی محصولات پالایشگاه با هدف دستیابی به اولویت‌های زیست محیطی برداشته خواهد شد؛ چرا که با تکمیل فاز دوم پالایشگاه آبادان، تمامی تولیدات بنزین و گازوئیل این پالایشگاه بزرگ، به استاندارد یورو 5 خواهد رسید.
این مسئول ادامه داد: با احداث واحدهای فرآیندی و یوتیلیتی در فاز دوم این پالایشگاه، در واقع یک پالایشگاه جدید در مجاورت پالایشگاه قدیمی آبادان احداث می شود که با احداث آن، برج‌های تقطیر جدید با مجموع ظرفیت پالایشی 210 هزار بشکه، جایگزین برج‌های تقطیر قدیمی می‌شوند.
به گفته رضایی، پروژه طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان (فاز 2 پالایشگاه) در بخش مهندسی به پیشرفت 89.5 درصدی، در بخش تأمین تجهیزات به پیشرفت 87.5 درصدی و در بخش اجرا و ساخت به پیشرفت 59.83 درصدی رسیده که با توجه به وزن پنج درصدی بخش مهندسی، وزن 65 درصدی بخش تأمین تجهیزات و وزن 30 درصدی بخش اجرا و ساخت در کل طرح، به طور متوسط پیشرفت فیزیکی طرح هم‌اکنون به مرز 80 درصدی رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: این طرح ملی در دو بخش تعریف شده که بخش نخست آن تا یک سال آینده قابلیت بهره‌برداری خواهد داشت و با بهره‌برداری از این بخش، در این پالایشگاه تولید بنزین 16 درصد رشد، تولید نفت سفید 205 درصد رشد، تولید گازوئیل هفت درصد کاهش، تولید گاز مایع 88 درصد کاهش، تولید نفت کوره 41 درصد کاهش، تولید نفت سنگین 58 درصد کاهش و در مجموع ته مانده تقطیر در خلأ 61 درصد کاهش می‌باید.
دستیار مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ادامه داد: در حال حاضر حدود چهار هزار و 800 نیرو در حال فعالیت برای تکمیل فاز 2 پالایشگاه آبادان هستند که از این تعداد حدود چهار هزار نفر نیروی بومی استان خوزستان هستند.
بر اساس این گزارش، اگرچه ابرپروژه فاز 2 پالایشگاه آبادان با فاینانس خارجی و تأمین اغلب تجهیزات از کشور فاینانس‌کننده در حال اجرا هست، اما 100 درصد اجرای پروژه توسط کارگران، مهندسان و متخصصان ایرانی در حال تکمیل است.