kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۳۲۷
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۷
ستاد مبارزه با دوپینگ:حکم رسمی هنوز صادر نشده است

شوک به کاروان ورزش ایران یکی از شانس‌های کسب مدال، المپیک را از دست داد!

 


سرویس ورزشی-
در حالی که کاروان المپیک ایران خود را برای حضور در توکیو آماده می‌کند تست دوپینگ دو تن از ورزشکاران رشته کاراته و تکواندو مثبت اعلام شد، در این میان کاراته کای دوپینگی یکی از شانس‌های کسب مدال در توکیو بود.
سی و دومین دوره بازی‌های المپیک تابستانی از اول تا هفدهم مردادماه سالجاری به میزبانی توکیو ژاپن برگزار خواهد شد و کاروان ورزش ایران نیز با ۶۵ سهمیه‌ای که تاکنون کسب کرده است در این دوره از بازی‌ها شرکت خواهد کرد.
در فاصله کمتر از یک ماه تا شروع این رویداد بزرگ که با شرایط خاص و تحت تاثیر پاندمی کرونا برگزار می‌شود، روز گذشته رسانه‌ها خبر دادند که نمونه اول تست دوپینگ یکی از ملی‌پوشان کاراته اعزامی به المپیک توکیو مثبت شده و به احتمال فراوان این ورزشکار حضور در المپیک را از دست خواهد داد.
مسئولان فدراسیون کاراته که نامه فدراسیون جهانی مبنی بر دوپینگی بودن این ورزشکار را دریافت کرده‌اند بلافاصله تلاش برای حل این مشکل را با انجام تست دوم آغاز کرده‌اند و در نامه‌ای به فدراسیون جهانی نسبت به این موضوع اعتراض کرده‌اند.
البته این ورزشکار که یکی از بااخلاق‌ترین و بهترین ملی‌پوشان کاروان ورزش ایران است در شرایطی با این مشکل مواجه شده که اطلاعی از عوارض داروی مصرفی نداشته و به همین خاطر مسئولان تیم ملی و فدراسیون را هم در جریان این اقدام قرار نداده است.فدراسیون کاراته بسیار امیدوار است بتواند در تعامل با فدراسیون جهانی این مشکل را حل و ثابت کند که این ورزشکار به هیچ عنوان قصد دوپینگ نداشته است. با این حال بعید است فدراسیون جهانی به راحتی با این موضوع کنار بیاید و ورزشکار ایران را تبرئه کند.کاروان ورزش ایران تاکنون ۶۵ سهمیه برای حضور در بازی‌های المپیک توکیو کسب کرده است که در صورت نهایی شدن تست مثبت این ورزشکار، تعداد سهمیه‌های ایران به ۶۴ ورزشکار کاهش پیدا خواهد کرد.
هروی: همه در شوک هستیم
سید شهرام هروی سرمربی تیم ملی در واکنش به انتشار این خبر در گفت‌و‌گویی با ایسنا اظهار داشت: این ورزشکار متاسفانه بر اثر یک اشتباه بسیار بچه گانه و ناشیانه ناخواسته مرتکب دوپینگ شده است. او هیچوقت سراغ این موارد نرفته و کارنامه‌اش برای همه مشخص و روشن است. واقعا همه ما در شوک هستیم و از این اتفاق تلخ متاسفم.
سرمربی تیم ملی کاراته، درباره چگونگی بروز این اتفاق گفت: این ورزشکار در اواخر سال گذشته برای مشکلی به پزشک خانوادگی‌شان مراجعه می‌کند و پزشک مربوطه بدون اطلاع قرصی را تجویز می‌کند که باعث بروز این مشکل می‌شود. پزشک در زمان تجویز قاطعانه عنوان کرده این قرص مشکلی برای او ندارد و به هیچ وجه جزو موارد دوپینگ محسوب نمی‌شود.‌ای کاش این ورزشکار قبل از مصرف قرص با تیم پزشکی فدراسیون کاراته مشورت می‌کرد و آنها را در جریان می‌گذاشت.
هروی با بیان اینکه این ورزشکار یک سال و نیم پیش موفق به کسب سهمیه المپیک شده و به هیچ وجه نیازی به ارتکاب دوپینگ نداشته است، گفت: دوپینگ وی در مسابقات پرتغال که اواخر فروردین امسال برگزار شد مثبت شده است. وی قریب به ۳۰ مرتبه در یکی دو سال اخیر تست دوپینگ داده و حتی ۲۰ روز پیش نیز ماموران وادا با حضور در ایران از او تست گرفتند که منفی اعلام شد.
سرمربی تیم ملی کاراته تصریح کرد: متاسفانه شوک بدی به ما وارد شد و این اتفاق برای شانس اصلی کسب مدال طلای ما در المپیک رخ داد. مستندات مربوطه را جمع‌آوری کردیم و به فدراسیون جهانی فرستادیم.
مثبت اعلام شدن تست دوپینگ بانوی تکواندوکار
البته این تمام اخبار مربوط به دوپینگ المپین‌های کشورمان نبود. روز گذشته خبر رسید که تست دوپینگ یکی از اعضای تیم ملی تکواندو در بخش بانوان مثبت اعلام شده است. این تکواندوکار که در بخش مبارزه هوگو کار می‌کند، در حالی تستش مثبت شده که در اردوهای آماده‌‌سازی برای المپیک هم حضور داشت و قرار بود در بخش تیمی المپیک به روی شی‌هاپ چانگ برود. البته این بخش از رقابت‌های المپیک مدال ندارد و به صورت نمایشی اجرا خواهد شد.
واکنش ستاد ملی مبارزه با دوپینگ
به دوپینگ رزمی‌کاران
در واکنش به انتشار این دو خبر، دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ، این ستاد هنوز حکم رسمی مبنی بر دوپینگ دو ورزشکار رزمی‌کار کشورمان را دریافت نکرده است. غلامرضا نوروزی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: در رابطه با تست مثبت عضو کاروان ورزش ایران اطلاع دقیق و مستندی نداریم چرا که هیچ حکمی از طرف آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ یا فدراسیون جهانی رشته مربوطه به ما اعلام نشده است.
وی به پروسه اعلام نتایج نمونه‌گیری‌ها اشاره کرد و گفت: فدراسیون جهانی بعد از نتیجه نمونه اول دوپینگ، فدراسیون مربوطه را در جریان قرار می‌دهد که اقدامات و پیگیری‌های لازم در رابطه با آن انجام شود؛ در صورت نهایی شدن، مراتب به ستاد ملی مبارزه با دوپینگ اعلام خواهد شد تا مطابق با قوانین جهانی برای رسیدگی به پرونده عمل شود.
رئیس‌فدراسیون پزشکی ورزشی تأکید کرد: بر این اساس هنوز هیچ حکمی مبنی بر تایید دوپینگ ورزشکار مورد نظر در اختیار ستاد ملی مبارزه با دوپینگ قرار‌داده نشده است.