kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۳۰۰
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۴

سه نوبت معطلی مردم در روز رأی‌گیری چیزی نیست؟(خبر ویژه)

آقای روحانی در حالی معطلی رأی‌دهندگان به خاطر قطع سیستم را بی‌اهمیت جلوه می‌دهد که طبق گزارش‌ها، این قطع ارتباط صندوق‌های رأی‌گیری با سرور وزارت کشور سه بار در روز رأی‌گیری اتفاق افتاد.

 


روحانی دیروز در جلسه هیئت دولت با اشاره به نقدهای صورت‌گرفته درباره نحوه مدیریت دولت در برگزاری انتخابات، گفت منتقدان این موضوع را بی‌جهت بزرگ کرده‌اند و صرفا چند نفر به مدت یک ربع در صف معطل مانده‌اند!
به گزارش رجانیوز، اما برخلاف ادعای حسن روحانی، اخبار و گزارش‌های فنی نشان‌دهنده اخلال عمدی در رأی‌گیری روز جمعه در جهت کاهش مشارکت مردم در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری است.
صبح 28 خرداد از ساعت 7:05 تا 7:55 سرورهای وزارت کشور دچار اختلال شده و سرعت ارسال اطلاعات به یک‌سوم سقوط کرده، روند ارسال پیام به دستگاه‌های مستقر در شعب با مشکل جدی مواجه شده بود.
در مرحله دوم از ساعت 9:17 تا 9:37 دقیقه مجددا در سرورهای انتخاباتی وزارت کشور اختلال ایجاد شد که در سطح اختلال در این مرحله به صورت قطع کامل سرویس سرورهای وزارت کشور بود.
با وجود پیگیری‌های فراوان نهادها و تلاش برای جلوگیری از این اختلالات، این اتفاق مجدد در اواخر ساعات رای‌گیری در ساعت 23 تا 23:40 نیز تکرار می‌شود.
قطعی‌های مذکور علاوه بر زمان قطعی، باعث ایجاد اختلال و نوسان تا حدود 15 دقیقه بعد از هر مرحله قطعی گردیده است. بدین ترتیب قریب به 110 دقیقه امکان رای‌گیری موثر وجود نداشته است که باعث ایجاد سردرگمی و کلافه شدن رای‌دهندگان شده است. در هر سه مرتبه، وجود اختلال در سرورهای وزارت کشور توسط کارشناسان فنی وزارتخانه نیز تایید شده و فرضیه وجود کاستی مرتبط با شبکه اینترنت و اپراتورها منتفی است. برآوردهای کارشناسی نشان می‌دهد وزارت کشور با این سوءمدیریت حداقل 5 میلیون رای از میزان مشارکت را کاهش داده و با توجه به روند 19 ساعته رای‌گیری، سیستم وزارت کشور در حدود 10 درصد از فرآیند انتخابات با قطعی مواجه بوده است. سوءعملکرد دولت به حدی بود که رهبر معظم انقلاب در پیام خود خطاب به ملت ایران، برای اولین بار به اختلالات پیش‌آمده در روز رای‌گیری اشاره کردند و خاطرنشان کردند که این اشکالات نتوانست بر عزم مردم فائق بیاید.