kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۲۹۹
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۱

اخبار ویژه

 

سه نوبت معطلی مردم در روز رأی‌گیری چیزی نیست؟
آقای روحانی در حالی معطلی رأی‌دهندگان به خاطر قطع سیستم را بی‌اهمیت جلوه می‌دهد که طبق گزارش‌ها، این قطع ارتباط صندوق‌های رأی‌گیری با سرور وزارت کشور سه بار در روز رأی‌گیری اتفاق افتاد.
روحانی دیروز در جلسه هیئت دولت با اشاره به نقدهای صورت‌گرفته درباره نحوه مدیریت دولت در برگزاری انتخابات، گفت منتقدان این موضوع را بی‌جهت بزرگ کرده‌اند و صرفا چند نفر به مدت یک ربع در صف معطل مانده‌اند!
به گزارش رجانیوز، اما برخلاف ادعای حسن روحانی، اخبار و گزارش‌های فنی نشان‌دهنده اخلال عمدی در رأی‌گیری روز جمعه در جهت کاهش مشارکت مردم در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری است.
صبح 28 خرداد از ساعت 7:05 تا 7:55 سرورهای وزارت کشور دچار اختلال شده و سرعت ارسال اطلاعات به یک‌سوم سقوط کرده، روند ارسال پیام به دستگاه‌های مستقر در شعب با مشکل جدی مواجه شده بود.
در مرحله دوم از ساعت 9:17 تا 9:37 دقیقه مجددا در سرورهای انتخاباتی وزارت کشور اختلال ایجاد شد که در سطح اختلال در این مرحله به صورت قطع کامل سرویس سرورهای وزارت کشور بود.
با وجود پیگیری‌های فراوان نهادها و تلاش برای جلوگیری از این اختلالات، این اتفاق مجدد در اواخر ساعات رای‌گیری در ساعت 23 تا 23:40 نیز تکرار می‌شود.
قطعی‌های مذکور علاوه بر زمان قطعی، باعث ایجاد اختلال و نوسان تا حدود 15 دقیقه بعد از هر مرحله قطعی گردیده است. بدین ترتیب قریب به 110 دقیقه امکان رای‌گیری موثر وجود نداشته است که باعث ایجاد سردرگمی و کلافه شدن رای‌دهندگان شده است. در هر سه مرتبه، وجود اختلال در سرورهای وزارت کشور توسط کارشناسان فنی وزارتخانه نیز تایید شده و فرضیه وجود کاستی مرتبط با شبکه اینترنت و اپراتورها منتفی است. برآوردهای کارشناسی نشان می‌دهد وزارت کشور با این سوءمدیریت حداقل 5 میلیون رای از میزان مشارکت را کاهش داده و با توجه به روند 19 ساعته رای‌گیری، سیستم وزارت کشور در حدود 10 درصد از فرآیند انتخابات با قطعی مواجه بوده است. سوءعملکرد دولت به حدی بود که رهبر معظم انقلاب در پیام خود خطاب به ملت ایران، برای اولین بار به اختلالات پیش‌آمده در روز رای‌گیری اشاره کردند و خاطرنشان کردند که این اشکالات نتوانست بر عزم مردم فائق بیاید.

نیویورک‌تایمز: پیروزی رئیسی مخمصه بزرگ برای آمریکاست
روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی که به انتخابات ریاست جمهوری ایران اختصاص داشت، نوشت: حکومت در ایران یکدست شد. جمهوری اسلامی از این پس دین‌سالارتر، ایدئولوژیک‌تر و انقلابی‌تر خواهد شد.
«برت استیفنس» ستون‌نویس نیویورک‌تایمز می‌نویسد: سید ابراهیم رئیسی در انتخابات جمعه گذشته به ریاست جمهوری ایران رسید. رئیسی؛ یک روحانی و از یک خانواده روحانی است. در اینجا چند سؤال قابل طرح است: - خوب؛ حالا تکلیف غرب با یک واقعیت جدید ناخوشایند دیگر در ایران چیست؟ شاید بهتر باشد کمی‌ از این لحن مؤدبانه فاصله بگیریم و سؤال را واقعی‌تر طرح کنیم: - خوب؛ حالا تکلیف رهبران دنیای غرب با رئیس‌جمهوری که تحت تحریم آمریکاست؛ چیست؟ در آمریکا؛‌ ترقی‌خواهان معتقدند و بر آن اصرار می‌ورزند که رهبران اسرائیل باید به جرم ارتکاب جنایت علیه فلسطینیان حق ورود به کشورهای خارجی را نداشته باشند. خوب حالا وقت آن است که از این‌ ترقی‌خواهان بپرسیم؛‌ آیا همین اصرار را در مورد رئیس‌جمهور آینده ایران هم خواهند داشته یا نه؟ آیا این طیف از سیاستمداران آمریکا اصرار خواهند کرد که مثلا «رئیسی» می‌تواند برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کند، یا نه؟ حالا با رئیسی در مسند کار اجرایی در ایران؛ سرنوشت توافق هسته‌ای چیست؟ در مورد توافق جدیدی که احتمالا با دولت بایدن به دست خواهد آمد هم وضع بر همین منوال خواهد بود. تهران؛ آن را یک پیروزی برای خودش وانمود خواهد کرد و غرب هم وانمود خواهد کرد که توافق به دست آمده را راستی‌آزمایی و محکمش خواهد کرد. رئیسی، مسلما هیچ امتیازی نخواهد داد و ذره‌ای از برنامه هسته‌ای و برنامه نظامی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی کم نخواهد کرد. اگر هم توافقی امضا بشود، میلیاردها پولی که به دست آیت‌الله‌ها خواهد افتاد همه‌اش صرف پیشبرد پروژه قدرت رژیم خواهد شد و نیابتی‌ها در عراق و سوریه و لبنان و افغانستان و غزه و یمن گردنشان کلفت‌تر خواهد شد. اما برجام،‌ فقط یک تکه از دردسر و گرفتاری آینده آمریکا در تعامل با دولت آینده ایران است. مسئله اصلی‌تر و البته مهم‌تر؛ خود رژیم آینده ایران است که از وضعیت موجودش به مراتب خطرناک‌تر و ناسازگارتر و مبارزه‌جوتر خواهد بود.
جمهوری اسلامی فقط وقتی تسلیم می‌شود که احساس کند دارد به زیر سلطه می‌رود و یا برانداخته می‌شود. رژیم اگر احساس کند که ثباتش برای ابد تامین‌شدنی است، هیچ‌وقت تسلیم نخواهد شد. رئیسی؛ علت انتخاب شدنش هم همین واقعیت بوده است. رئیسی؛ را همه غالباً‌ یک «فوق‌محافظه‌کار» توصیفش می‌کنند. اما رئیسی در حقیقت یک «فوق‌انقلابی» است. رئیسی؛ یک وفادار تمام‌عیار به ایدئولوژی «‌خمینیسم» است. او در اوان جوانی‌اش هم اینچنین بوده است و الان هم در 60 سالگی همین‌طور است.
این خیال را از سرتان بیرون کنید که سیاست در ایران دارد به سمت اعتدال پیش می‌رود. حکومت در ایران یکدست شد. رژیم دینی؛ دین‌سالارتر، انقلابی‌تر و ایدئولوژیک‌تر خواهد شد. اما بایدن گویا راه خودش را خواهد رفت و خواهد گفت که با عِلم به همه این مصائبی که در مورد رژیم طرف مذاکره‌اش مترتِب است، اما ادامه دادن راه وین، بهترین گزینه برای تعامل با برنامه هسته‌ای ایران است. آمریکا می‌خواهد پایش را برای همیشه از خاورمیانه بکشد بیرون. اما؛ این آمریکا نیست که دست از سر خاورمیانه برنمی‌دارد. این خاورمیانه است که دست از سر آمریکا و بقیه دنیا برنمی‌دارد. علت‌العلل این برهان قاطع؛ رژیم ایدئولوژیک است. یک کلام؛ رئیسی آمد و مخمصه که نه؛‌ بحران 42 ساله تعامل با حکومت آیت‌الله‌ها بدتر شد.

کجای مدیریت اقتصادی دولت حاکی از «دوران طلایی» است؟!
آقای روحانی در حالی از کارنامه درخشان دولت در زمینه اقتصادی سخن می‌گوید که قیمت اغلب کالاهای خوراک در یک سال گذشته 50 تا 100 درصد افزایش داشته است.
وطن امروز با ارزیابی سخنان اخیر روحانی در این زمینه نوشت: این نخستین‌بار نیست که روحانی در گیر و دار فشار اقتصادی بی‌سابقه بر مردم، اظهاراتی را بیان کرده که هیچ نفعی برای مردم ندارد و صرفا نمکی بر زخم‌های آنهاست.
روحانی در چند ماه اخیر که روزهای پایانی دولتش سپری می‌شود به جای بیان کارنامه دولت در زمینه‌های مختلف صرفا به بیان جملات تکراری و غیرواقع اکتفا کرده است. وی در همین ایام یک بار دوران دولت خود را دوران طلایی اقتصاد می‌نامد و روز دیگر می‌گوید کار عظیمی در حوزه اقتصاد انجام دادیم.
صاحب رکورد تورم کالاهای مصرفی نقدینگی، افزایش بدهی دولت به بانک‌ها و بانک مرکزی و ده‌ها شاخص منفی دیگر ابایی از آن ندارد که بگوید هیچ دولتی پس از انقلاب نمی‌تواند ادعا کند مانند دولت یازدهم و دوازدهم حامی اقشار کم‌درآمد بوده است.
بررسی‌ها حاکی از آن است که بخش عمده گرانی‌های رخ داده در دولت روحانی ناشی از‌اشتباهات مدیریتی و اقتصادی است.
برای مثال در موضوع مرغ؛ با وجود کاهش درآمدهای ارزی که موضوعی عیان است، تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های دامی مرغ دستخوش تغییر نشده است. این یعنی شاید بتوان گرانی برخی کالاها را که ارز تخصیصی آنها متوقف شده، به موضوع تحریم‌ها متصل کرد اما در موضوع نهاده‌های دامی این استدلال قابل پذیرش نیست کما اینکه طبق آمار بانک مرکزی به ترتیب میزان تخصیص ارز کنجاله سویا، جو و ذرت از ابتدای سال گذشته تا اواسط پاییز ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱۹ درصد افزایش، ۶۶ درصد کاهش و ۹ درصد افزایش داشته است. در زمینه نهاده‌های دامی صرفا در موضوع جو کاهش تخصیص ارز رخ داده و در دیگر موارد حتی شاهد افزایش میزان تخصیص ارز بوده‌ایم.
اصل واردات نهاده دامی هم بدون تغییر محسوسی رخ داده است. این یعنی در واردات هم مانعی وجود نداشته است.
دولت چندین بار مدعی شده بود با ایجاد سامانه جامع تجارت توانسته مانع از احتکار یک کالا در انبارها شود، سؤال اینجاست این سامانه‌ها امروز کجا هستند که به کمک مردم بیایند؟
این نکته هم گفتنی است که بخشی از نهاده‌های دامی واردشده به کشور با وجود تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به سامانه بازارگاه نرفته و در بازار آزاد فروخته شده است. این موضوع مورد تایید مهرداد جمال‌ارونقی، معاون فنی گمرک هم قرار گرفته است.
این تورمی که روحانی به‌سادگی از آن نام می‌برد باعث کوچک شدن شدید سفره‌های مردم شده است. تورم ۵۰ تا ۱۰۰ درصدی کالاها تنها در یک سال اخیر باعث شده مردم دیگر توانایی تهیه آنها را نداشته باشند.

اصلاح‌طلبان در مقابل رئیسی رقیب قدرتمندی نبودند
محمد هاشمی عضو سابق کارگزاران گفت: پزشکیان و جهانگیری هم نمی‌توانستند رقیبی جدی برای رئیسی در انتخابات باشند و مهم‌ترین دشمن همتی در انتخابات، دولت روحانی بود.
وی در گفت‌وگو با مشرق اظهار داشت: من معتقدم اصلاح‌طلبانی چون پزشکیان و جهانگیری اگر تأیید صلاحیت می‌شدند نمی‌توانستند رقیبی قدرتمند در برابر رئیسی باشند.
وی اضافه کرد: نتیجه نیامدن اصلاح‌طلبان پشت همتی چه بود؟ اصلاح‌طلبان کاری که باید از اول انجام می‌دادند، روز آخر انجام دادند؛ هر کاری باید به‌موقع خود انجام شود؛ این اتفاق باعث شد همتی بدون پشتوانه حزبی وارد انتخابات شود. با دو هفته کار انتخاباتی که نمی‌توان رئیس‌جمهور شد.
وی گفت: هدف برخی جریان‌ها این بود که با زیر سؤال بردن شورای نگهبان میزان مشارکت را پایین آورند. این جریان و خط تحریمی در خارج و داخل هر سه یک هدف مشترک در سه زمین مختلف را دنبال می‌کردند.
نکته جالب آنکه حالا برخی از آن‌هایی که رأی نداده‌اند؛ آن‌هایی که رأی داده‌اند را سرزنش می‌کنند، همه بدانند که اصلاح‌طلبانی که رأی داده‌اند با نیت افزایش مشارکت در جبهه نظام قرار دارند و آن‌هایی که رأی نداده و تحریم کرده‌اند خواسته یا ناخواسته حرف آمریکایی‌ها، سعودی و رژیم صهیونیستی را می‌زنند.
محمد هاشمی خاطرنشان کرد: من به آقای خاتمی پیشنهاد می‌کنم راه جبهه اصلاحات را از برخی تندروها جدا کند. البته او چنین نظری ندارد و معتقد است باید جذب حداکثری کرد؛ تجربه به من می‌گوید این افراد به‌جز هزینه‌سازی چیزی به اصلاح‌طلبان اضافه نمی‌کنند؛ صلاح مصلحت خویش خسروان دانند!
عضو سابق کارگزاران تصریح کرد: متأسفانه مهم‌ترین دشمن همتی در انتخابات، دولت روحانی بود؛ من متوجه نمی‌شوم که چرا رئیس‌جمهور؛ آقای همتی را مجبور کرد تا استعفا بدهد، باوجود آنکه ایشان در بانک مرکزی برای خودش قائم‌مقام انتخاب کرده بود.
در همین حال به گزارش اعتماد آن‌لاین، حسین مرعشی سخنگوی کارگزاران نیز درباره تشتت در نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان موسوم به ناسا در حمایت یا عدم حمایت از همتی گفت: واقعیت این است که حتی در صورت اعلام موضع واحد باز هم نتیجه اصلی هیچ تفاوتی نمی‌کرد.
وی ادامه داد: خیلی روشن در شورای شهر تهران، اصفهان، مشهد و شهرهای بزرگ همه اصلاح‌طلبان با تصمیم جمعی حضور داشتند اما هیچ تفاوت معناداری بین اینکه همه گروه‌ها می‌آمدند یا تصمیم جمعی اتخاذ نشد، دیده نمی‌شود. کما اینکه در شورای شهر تهران و شهرهای بزرگ همه گروه‌ها با وحدت در عرصه انتخابات لیست داده بودیم و حضور داشتیم اما نتیجه تغییری نکرد.

همشهری: دولت روحانی تورم 50 درصد را به یادگار می‌گذارد
یک روزنامه حامی دولت می‌گوید دولت روحانی در حال شکستن رکورد 26 ساله تورم است. این رکود متعلق به دولت هاشمی (دولت کارگزاران سازندگی) است.
روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «نرخ تورم در آستانه رکورد 26 ساله» نوشت: براساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از پایان خرداد ماه، نرخ تورم ماهانه برخلاف دو ماه ابتدایی سال، روند رو به رشدی داشته است. چنانکه با جهشی 1/8 درصدی به 2/5 درصد در پایان خرداد ماه امسال رسید. تورم میانگین (دوازده ماه منتهی به خرداد امسال) با دو واحد درصد افزایش به 43 درصد رسیده و تورم نقطه‌ای (دوازده ماه منتهی به خرداد امسال نسبت به دوازده ماه نسبت به خرداد سال گذشته) نیز با حدود 0/7 واحد درصد افزایش 47/6 درصد بوده است. برآیند آنچه در خرداد ماه رخ داد افزایش تورم در دو گروه کالاهایی «خوراکی و آشامیدنی» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» بود. به نظر می‌رسد با روند فعلی آنچه تا تابستان رخ می‌دهد، نرخ تورم در آستانه رسیدن به رکورد 49/5 درصد در سال 1374 خواهد بود. در این صورت کار برای دولت بعدی که از مرداد ماه آغاز می‌شود، سخت‌تر خواهد شد. چرا که اولاً افراد در دهک‌های پایین درآمدی اولین گروهی هستند که از بالارفتن تورم آسیب می‌بینند و ثانیاً طولانی شدن مذاکرات پیرامون احیای برجام همچنین کسری بودجه حدود 300 هزار میلیارد تومانی در سال جاری می‌تواند وضعیت معیشتی را سخت‌تر کند.
تورم سالانه زیر گروه خوراکی و آشامیدنی در خرداد سال جاری 51/6 درصد اعلام شد که نسبت به اردیبهشت افزایشی 4 درصد داشته است. تورم گروه کالایی غیر خوراکی و خدمات نیز 38/9 درصد بود که جهشی 1/1 درصدی در یک ماه داشته است. افزایش تورم سالانه گروه کالایی خوراکی به بالای 51 درصد نشان می‌دهد که در آینده‌ای نه چندان دور تأمین سفره حداقل غذایی برای افراد در طبقه پایین درآمدی سخت‌تر خواهد شد. با توجه به اعداد اعلامی توسط مرکز آمار تورم گروه کالایی غیرخوراکی نیز در آستانه 40 درصدی شدن است. این امر در کنار افزایش تورم سالانه خوراکی نتایج زیان‌باری خواهد داشت. در بخش دیگری از گزارش مرکز آمار، نرخ تورم نقطه‌ای برای خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها 62/3 درصد بود.
در بخش دیگری از گزارش مرکز آمار به تورم کالاها در سه بخش بادوام، بی‌دوام و کم‌دوام نیز اشاره شد که براساس آن کالاهای بادوام در یک سال منتهی به خرداد 1400 با تورمی 88 درصدی مواجه بودند که با روند فعلی اقتصاد کشور ممکن است پیش از پایان سال جاری به 100 درصد برسد.
روزنامه همشهری نیز در گزارشی نوشت: درجه تب اقتصاد، 47/6 درصد؛ دولت آینده با تورم 50 درصد چه کار می‌کند؟
این روزنامه می‌افزاید: پیش‌بینی می‌شود که نرخ تورم نقطه به نقطه در ماه نخست دولت آینده ایران به 50 درصد برسد. مرکز آمار ایران دیروز اعلام کرده که نرخ تورم نقطه به نقطه در خرداد ماه به 47/6 درصد رسیده و میانگین رشد قیمت کالاها و خدمات مصرفی مردم در ماه گذشته طی 12 ماه منتهی به خرداد امسال 43 درصد برآورد شده است.