kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۲۷۷
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۷

خرید تضمینی افزون بر ۶۲ هزار تن برگ سبز چای در کشور

 

رئیس ‌سازمان چای کشور گفت: در حال حاضر و پس از ۲ ماه از آغاز فصل برداشت سال جاری، ۶۲ هزار و ۳۲۵ تن برگ سبز چای خریداری شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰ درصد افزایش داشته است.
حبیب جهانساز دیروز چهارشنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این میزان برگ سبز خریداری شده ۴۸ هزار و ۹۰۷ تن معادل ۷۹ درصد درجه یک و ۱۳ هزار و ۴۱۸ تن معادل ۲۱ درصد برگ سبز درجه ۲ است.
وی ارزش ریالی برگ سبز خریداری شده را ۳۹۱ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: تاکنون مبلغ ۲۹۸ میلیارد تومان معادل ۷۶ درصد از مطالبات کشاورزان چایکار استانهای گیلان و مازندران بابت خرید تضمینی برگ سبز چای به حساب آنها پرداخت شده است.
رئیس ‌سازمان چای کشور گفت: از این حجم برگ سبز خریداری شده بیش از ۱۴ هزار تن چای خشک استحصال شده است.
جهانساز با ‌اشاره به نرخ امسال خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک ۶ هزار و ۶۹۰ تومان و درجه دو ۴ هزار و ۷۸۱ تومان، تصریح کرد: قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای درجه یک امسال در مقایسه با سال گذشته، به صورت میانگین ۴۵ درصد افزایش یافته است.
وی با‌ اشاره به اینکه برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پاییزه صورت می‌گیرد، گفت: چین بهاره از اوایل اردیبهشت ماه، تابستانه از نیمه دوم خرداد و چین پاییزه در شهریور شروع و تا پایان مهرماه انجام می‌شود.