kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۲۷۰
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۷
با رأی نمایندگان و به منظور رفع موانع تولید

«ستاد تنظیم بازار کشاورزی» تشکیل می‌شود

نمایندگان مجلس طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولید کشاورزی را تصویب کردند که در بخشی از آن آمده: به منظور برنامه‌ریزی و ساماندهی بازار کالاهای کشاورزی «ستاد تنظیم بازار کشاورزی» با وظایف و اختیارات ذکر شده در همین طرح تشکیل می‌گردد.

 


جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دیروز به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد. حجت‌الاسلام سید جواد حسینی‌کیا در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه پیش از آغاز جلسه علنی موضوع ساماندهی تعطیلات تابستانی مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت، اظهار داشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی نقطه نظرات خود را در این‌باره مطرح کردند. بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، تعطیلات تابستانی مجلس یک ماه است که با موافقت نمایندگان قرار بر این شد که تعطیلات تابستانی امسال مجلس در دو مرحله ۱۵ روزه انجام شود.
نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قرار بر این شد که یک مرحله از تعطیلات تابستانی مجلس در تیر و یک مرحله هم در شهریور انجام شود. البته تعطیلات تابستانی به معنای تعطیلی و عدم فعالیت نمایندگان نیست و آنان در حوزه‌های انتخابیه خود، مشکلات مردم را پیگیری می‌کنند.
رفع موانع تولید کشاورزی
نمایندگان در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، ماده ۱ طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولید کشاورزی را تصویب کردند.
مطابق با این مصوبه، در راستای اعمال قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی مصوب ۲۴/۱۱/91 و قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی مصوب 23/۴/۸۹ و به منظور برنامه‌ریزی و ساماندهی بازار کالاهای کشاورزی «ستاد تنظیم بازار کشاورزی» که از این پس در این قانون به اختصار ستاد نامیده می‌شود با وظایف و اختیارات زیر تشکیل می‌گردد. بر اساس بند الف ماده یک این طرح؛ وظایف این ستاد عبارت است از:
۱. تنظیم بازار داخلی کالاهای کشاورزی شامل بازرسی و نظارت بر قیمت، تأمین و توزیع
۲. مدیریت نظارتی مطلوب بازار کالاهای کشاورزی در جهت تامین منافع همه ذی‌نفعان با همکاری اتاق اصناف کشاورزی ایران، اتاق اصناف ایران و تشکل‌های غیر‌دولتی کشاورزی
۳. نظارت مستمر بر ذخایر راهبردی کالاهای کشاورزی
۴. نظارت بر تأمین امکانات و تسهیلات (اعتبارات و تسهیلات بانکی و ارزی) مورد نیاز کالاهای کشاورزی
۵. نظارت بر امور گمرکی، تعرفه‌ای و مالیاتی به منظور روان‌سازی تأمین و توزیع کالاهای کشاورزی
بر اساس بند ب ماده یک این طرح؛
ترکیب اعضا
۱- وزیر جهاد کشاورزی (رئیس)، ۲- وزیر امور اقتصادی و دارایی، ۳- رئیس سازمان برنامه و بودجه، ۴- وزیر صنعت، معدن و تجارت، ۵- رئیس کل بانک مرکزی، ۶- وزیر دادگستری، ۷- وزیر راه و شهرسازی، ۸- رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران، ۹- رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی جمهوری اسلامی ایران، ۱۰- رئیس اتاق اصناف ایران، ۱۱- رئیس سازمان تعاون روستایی ایران، ۱۲- رئیس سازمان توسعه تجارت کشاورزی ایران (دبیر)، ۱۳- رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران، ۱۴- رئیس اتاق تعاون ایران، ۱۵- دو نفر کشاورز خبره در صنوف مختلف با معرفی اتاق اصناف کشاورزی ایران و حکم وزیر جهاد کشاورزی، ۱۶- یک نفر متخصص اقتصاد کشاورزی با معرفی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ۱۷- دو نفر نماینده ناظر از کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی بدون حق رأی به انتخاب مجلس شورای اسلامی.
بر اساس تبصره ۱، در این قانون، مقصود از کالاهای کشاورزی، کلیه نهاده‌ها (به استثنای آب) و محصولات کشاورزی و منابع طبیعی و همچنین فرآورده‌های موضوع بند (الف) و (ب) قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی مصوب 91/11/24 می‌باشد و مقصود از عوامل تولید ماشین‌آلات، تجهیزات و ادوات کشاورزی و منابع طبیعی است.
این مصوبه تبصره‌های دیگری نیز دارد.
تحقیق و تفحص از وزارت نفت
علی خضریان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، از ارائه طرح تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نفت در دوران هشت ساله مدیریت بیژن زنگنه در مجلس خبر داد.
وی در این‌باره، گفت: صنعت هیدروکربوری در جهان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در این عرصه با در اختیار داشتن جایگاه نخست تجمیعی منابع نفت و گاز و همچنین ظرفیت‌های عظیم سرمایه‌ انسانی متخصص در بخش‌های مختلف این صنعت بسیار ویژه است. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به ناکارآمدی‌ها و اهمال‌های مدیریتی تأسف برانگیز در وزارت نفت که منجر به خسارات جبران‌ناپذیر فراوان به اقتصاد کشور گردیده، طرح تحقیق و تفحص از این مجموعه تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس
شده است.
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: در این طرح تحقیق و تفحص به دنبال این هستیم تا پاسخی برای ۱۵ سؤال و ابهام در مدیریت زنگنه در وزارت نفت پیدا کنیم. برخی از محورهای این تحقیق و تفحص به شرح زیر است: ۱- علت اهمال، قصور و‌ترک فعل در توسعه برخی میادین مشترک با عدم‌النفع و خسارت فراوان چند ده میلیارد دلاری (چند صد هزار میلیارد تومانی) چیست؟
۲- دلایل عدم توفیق در دیپلماسی انرژی و عدم پیگیری و عقد قراردادهای نفتی و گازی در عرصه بین‌الملل و منطقه با توجه به خسارات فراوان مالی و پولی برای کشور چه بوده است؟
۳- علت شتابزدگی در واگذاری بلاوجه بسته‌های نفتی EPD و EPC و عدم رعایت اولویت توسعه میادین مشترک نفتی و گازی و لحاظ صلاح و صرفه کشور با توجه به تکلیف قوانین بالادستی چیست؟
4- علت حذف سهمیه‌بندی سوخت و حذف کارت سوخت و وارد آوردن خسارات فراوان مالی و پولی به نظام اقتصادی کشور
چه بوده است؟
کاهش مصرف سرانه گوشت، شیر و برنج در 8سال گذشته
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی‌ در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی طی تذکری شفاهی، اظهار داشت متأسفانه قیمت شیر طی چند روز گذشته افزایش چشم گیری داشته و رئیس‌جمهور باید به این مسئله توجه کند که در دولت وی سرانه مصرف شیر بین مردم ۹ کیلوگرم و سرانه مصرف گوشت ۴ کیلوگرم و برنج ۵ کیلوگرم کاهش یافته است.
وی بیان کرد: با وجود این، روحانی مطالبی را در جلسات هیئت دولت مطرح می‌کند که تحریف تاریخ است. به‌گونه‌ای که وی گفته است مشکلات اقتصادی منشا کاهش مشارکت نبوده و بنده باید به وی بگویم که اتفاقا میزان مشارکت مردم در انتخابات نتیجه مدیریت ضعیف شما بود.
نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: معمولا بولتن نویسان تحلیل‌های غلطی را به رئیس‌جمهور ارائه می‌دهند و بهتر است رئیس‌جمهور از اتاق خود بیرون بیاید و به میان مردم برود تا متوجه علت کاهش مشارکت آنان در انتخابات شود. متأسفانه روند ‌ترخیص کالا در بنادر بسیار کُند است و رئیس‌جمهور به جای آنکه تحلیل‌های خود را ارائه دهد و تاریخ را تحریف کند، بهتر است به فکر حل این مشکلات باشد.
علی نیکزاد که ریاست جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به این تذکر، گفت: جمهوریت نظام ما یادگار حضرت امام(ره) است. رئیس‌جمهور وعده داده بود کارهای بزرگی انجام دهد در حالی که به وعده‌های خود عمل نکرد.
وی ادامه داد: آقای روحانی! شما صادق القول نبودید و قهر جوانان از صندوق رای به معنای این نیست که آنها با جمهوری اسلامی قهر کردند بلکه آنها به دلیل آنکه شما به وعده‌های خود عمل نکردید از قول‌هایی که به آن عمل نکردید قهر کردند.
نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با‌ اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه باید به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم رسیدگی شود، گفت: ما از صحبت‌های رئیس‌جمهور که می‌گوید علت کاهش مشارکت در انتخابات مشکلات اقتصادی نبوده تعجب می‌کنیم.