kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۲۵۶
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۵

تأکید ارتش روسیه بر استفاده از توان اتمی در برابر غرب

 


رئیس‌ستاد مشترک ارتش روسیه حق این کشور در به کارگیری از سلاح هسته‌ای برای دفاع از خود را محفوظ دانست.
با سقوط شوروی و فروریختنِ «دیوار آهنین»، دیگر «جنگ سرد» و تقسیم جهان به بلوک غرب و شرق معنا ندارد. افزون بر این، در سال‌های اخیر، با قدرت گرفتن ایران و به تبع آن، جبهه مقاومت، پیشرفت سریع و عجیب چین و قدرت گرفتن روسیۀ، دیگر دورانِ تُرک‌تازی آمریکا به مثابه «تک قطبِ جهان»، نیز تمام شده است.
اما، باید توجه کرد که همواره یک نبرد ضمنی و ادامه‌دار بین غرب و شرق در جریان است، که در سال‌های اخیر بسیار جدی شده است و گاهی در کشمکش‌های روسیه با غرب، گاهی در رقابت‌های
تند و تیز چین و غرب و گاهی نیز در نبرد بی‌پایان جریان مقاومت به رهبری ایران با غرب ظهور پیدا می‌کند.
در ادامه همین کشمکش‌ها، «والری گراسیموف»، رئیس‌ستاد کل ارتش روسیه، اعلام کرد که مسکو حق استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در پاسخ به استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی علیه خود را محفوظ می‌داند. او که در نهمین کنفرانس امنیت بین‌المللی مسکو سخنرانی می‌کرد، ضمن این تهدید ضمنی علیه غرب، تأکید کرد که سیاست هسته‌ای روسیه ماهیتی کاملاً دفاعی دارد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، این مقام ارشد ارتش روسیه افزود که مسکو حق استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را فقط در پاسخ به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و دیگر انواع سلاح‌های کشتار جمعی علیه روسیه یا متحدانش و همچنین، در صورت تجاوز به این کشور و تهدید موجودیت روسیه، برای خود محفوظ می‌دارد.
اعتراض پوتین به ناتو
خبر دیگر این ‌که، «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه، طی سخنانی در کنفرانس امنیتی مذکور، اظهار داشت که مسکو نگران ایجاد زیرساخت‌های نظامی ناتو در نزدیکی‌ مرزهای روسیه و این واقعیت است که ناتو تمایلی به بررسی سازنده پیشنهادها برای کاهش تنش ندارد. به گزارش فارس، او افزود که ممانعت از یک جنگ جهانی جدید، وظیفه اصلی سازمان ملل است. هر قاعده جدید بازی باید تحت نظارت سازمان ملل شکل بگیرد تا از هرج و مرج و حوادث غیرقابل پیش‌بینی جلوگیری شود.
گفتنی است، علی‌رغم دیدار پوتین با همتای آمریکایی‌اش، تنش‌ها بین روسیه و غرب همچنان در اوج است، اوجی که به گفته کرملین سطح روابط بین مسکو و واشنگتن را در نازل‌ترین سطح خود قرار‌ داده است، حتی نازل‌تر از دوران شوروی.