kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۲۵۵
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۴
اردوغان ول کن نیست!

128 نفر دیگر در 40 استان ترکیه به ظن ارتباط با گولن، دستگیر شدند

 

نیروهای امنیتی ترکیه طی عملیاتی‌ همزمان در 40 استان، 128 تن را به اتهام‌ ارتباط با کودتای نافرجام 2016 و تروریست بودن، بازداشت کردند.
بخشی از ارتش ترکیه در تاریخ ۱۵ و 16 ژوئیه ۲۰۱۶ (25 و 26 تیر 1395) تلاش کردند تا قدرت را در دست گیرند. جت‌های جنگی در آسمان اسلامبول و آنکارا پرواز کردند و ارتش پل‌های «بسفر» و «سلطان محمد فاتح» در استانبول را به وسیله‌تانک و سرباز مسدود کرد. طی این عملیات، بسیاری از خطوط تلفن و اینترنت قطع شد و حکومت ترکیه برای مبارزه با کودتاگران از پلیس درخواست کمک کرد. با ورود مردم به خیابان‌ها و دفاع آنها از دولتِ در آستانۀ سقوطِ«رجب طیب اردوغان»، جریان برگشت و کودتاگران شکست خوردند.
این کودتا بهانه شد تا اردوغان با کلید زدنِ سریالِ ترسناکِ دستگیری‌ها، که از همان سال آغاز شده است و تاکنون ادامه دارد، تمام مخالفانش را از نهادهای امنیتی، نظامی و دولتی، تسویه و حتی زندانی کند. در ادامه پاک‌سازی ترکیه از اعضای گروه وابسته به «فتح‌الله گولن»، واعظ و اپوزیسیون آمریکانشین، نیروهای امنیتی، ۱۲۸ تن را طی عملیات‌ همزمان در ۴۰ استان ترکیه بازداشت کردند.
خبر دیگر از ترکیه این‌که، به گزارش فارس، نیروهای امنیتی ترکیه دیروز ۳۲ مظنون به عضویت و همکاری با گروه تروریستی داعش را در سه استان بازداشت کردند. گفتنی است، طبق آماری که دولت ترکیه منتشر کرده، پلیس این کشور تاکنون، بیش از ۸۶۰۰ مظنون داعشی را بازداشت کرده است. از میان افراد بازداشت شده، ۷۵۰۰ عضو خارجی داعش به کشورهایشان بازگردانده شده‌اند. هنوز نیز بیش از ۱۱۴۰ داعشی خارجی در زندان‌های ترکیه تحت بازداشت هستند. همچنین، باید یادآور شد، طبق آمار دولتی، تاکنون بیش از ۳۰۰ شهروند ترکیه در حملات تروریستی داعش کشته شده‌اند.