kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۲۲۱
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۹
واکنش مثبت بازار سهام به انتخاب رئیسی

افزایش 60 هزار واحدی شاخص بورس طی هفته اخیر

بورس با اینکه در ماه‌های گذشته حال و روز خوبی نداشته است، اما با مشخص شدن نتایج انتخابات، سهامداران به روزهای آینده و وعده‌های رئیس‌جمهور منتخب امیدوار شده‌اند.

 


از نخستین روز هفته جاری که نتایج انتخابات ریاست جمهوری معلوم شد، بازار سرمایه روند صعودی به خود گرفت و به جز روز یکشنبه که اندکی درجا زد، بقیه روزهای هفته شاخص کل مثبت بود به طوری در طول هفته مجموعاً بیش از 60 هزار واحد افزایش یافت.
به گزارش خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران در نیمه سال گذشته و بهار سال 1400 روزهای خوبی را پشت سر نگذاشت. در چند ماه گذشته بخش زیادی از سرمایه سهامداران خرد آب شد و آنها هر روز در صف‌های فروشی قرار گرفتند که خریداری برای سهام آنها وجود نداشت.
اما با مشخص شدن هشتمین رئیس‌جمهور کشور در انتخابات روز 28 خرداد، بسیاری از فعالین بازار سرمایه امیدوار به آینده این بازار شدند. سید ابراهیم رئیسی در اولین نشست خبری خود در مورد بورس گفت: «ما درباره بازار سرمایه اعتماد را به مردم برمی‌گردانیم.
️دولت بورس را به عنوان قلک برای خود نخواهد دید و کسری بودجه را از این محل تامین نمی‌کنیم. ️نسبت به سهام خرد تضمین‌‌هایی برای جبران خسارت‌ها ایجاد می‌کنیم. ️ساز و کارهای نظارتی در بورس را فعال می‌‌کنیم که این موضوع از ایجاد تکانه‌ها در بورس جلوگیری خواهد کرد. اقدامات دیگری از جمله عمق ‌دادن به بورس در دست بررسی است. ️کار را برای شرکت‌هایی که آماده ورود به بورس هستند، تسهیل می‌کنیم».
همه این گفته‌ها همان مواردی است که ماه‌هاست کارشناسان بازار سرمایه و سهامداران بورس تکرار کرده‌ و امید داشته‌اند دولت نیز این موضوعات را اجرایی کند. اما دولت دوازدهم که به دنبال قرض گرفتن از مردم برای جبران کسری بودجه خود بود، نتوانست هیچ یک از این موارد را اجرایی کند و اعتماد به بازار سرمایه هر روز وضعیت بدتری به خود گرفت.
اما اتفاقات یک هفته اخیر بازار سرمایه نشان می‌دهد بازار سرمایه به صحبت‌های رئیس‌جمهور منتخب واکنش مثبتی داشته است که این مسئله می‌تواند در صورتی که در روزهای آینده نیز اتفاق بیفتد، شاهد بازار متعادل‌تری در روزها و ماه‌های آینده باشیم.
بازگشت اعتماد به بازار سرمایه باید نخستین اقدام رئیس‌جمهور منتخب در دولت سیزدهم باشد تا هم تولیدکنندگان و هم سهامداران خرد از رونق دوباره بورس منتفع شوند.
در همین زمینه افشین دهقان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر عنوان کرد: با اقداماتی که رئیس‌جمهور منتخب در مورد بورس اعلام کرده، موافق هستیم و معتقدیم اگر این برنامه‌ها عملیاتی شوند، حتماً می‌توان امیدوار به رونق بازار سرمایه بود؛ ضمن اینکه باید شکایات مردم در بورس نیز مورد پیگیری قرار گیرند.