kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۱۹۳
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۵

رسانه اسرائیلی: انتخابات در ایران باعث سردرگمی در مواضع دشمنان ایران شده است

به‌اعتقاد یک رسانه اسرائیلی نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران باعث تشدید و علنی شدن شکاف در مواضع ضدایرانی بین ایالات متحده و اسرائیل شده است.


به گزارش تسنیم، پایگاه اطلاع‌رسانی هاآرتص در گزارشی که روز سه‌شنبه منتشر شد خبر داد، نوع واکنش‌های صورت‌گرفته به نتایج انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری در ایران، نوعی سردرگمی و شکاف در مواضع را بین ایالات متحده از یک‌سو و اسرائیل از سوی دیگر پدیدار کرده است.
جاناتان لایس بن ساموئل در تحلیلی رفتارشناسانه از مواضع مسئولان ایالات متحده و اسرائیل در این یادداشت نوشت: در شرایطی که بنت و متحدینش موضع تند و شدیدی را بعد از پیروزی ابراهیم رئیسی در پیش گرفته‌اند و تلاش دارند از آن به‌عنوان اهرم فشاری برای متقاعد کردن قدرت‌های جهانی حاضر در مذاکرات هسته‌ای با ایران استفاده کنند، واشنگتن بر این باور است نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری نباید به‌عنوان چالشی برای مذاکرات باشد.
این تحلیلگر اسرائیلی ضمن اعتراف صریح به شدت گرفتن سردرگمی و اختلاف نظر بین مواضع تل‌آویو و واشنگتن در مورد ایران نوشت: سه روز اول بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران کافی است تا به شکاف حاصل بین واکنش‌های اسرائیل و آمریکا در مورد پرونده هسته‌ای ایران پی ببریم.
در بخش دیگری از این تحلیل تأکید شده است: اختلاف در واکنش‌ها جدیدترین نمونه برای اثبات اختلاف‌نظر بین دو طرف در رابطه با پرونده ایران محسوب می‌شود.
نویسنده معتقد است با وجود آنکه بنت و لاپید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از برملا شدن این شکاف‌ها به‌کار بسته‌اند و حداقل در شرایط فعلی قصد دارند موارد اختلاف فی‌مابین مشخص نشوند، اما مسئولین اسرائیلی با این حال نتوانسته‌اند عصبانیت و حس انتقادی خود را نسبت به طرف پیروز در انتخابات ایران پنهان کنند.
همین عصبانیت باعث شد بنت در همان جلسه آغاز به‌کار کابینه جدید با حمله به ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور منتخب از رهبران جهان بخواهد مانع از به ثمر رسیدن تلاش‌ها برای بازگشت به توافق هسته‌ای (برچیدن تحریم‌های جدید دوره ترامپ علیه ایران) با ایران شوند.
آویو کوخافی رئیس‌ستاد ارتش اسرائیل که این هفته به واشنگتن سفر کرده است هم بعد از اظهارنظرها به پنتاگون آمده است تا پیش از آغاز دور بعدی مذاکرات وین با مسئولین عالی‌رتبه آمریکایی دیدار کند و در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران به گفت‌وگو و رایزنی بپردازد.
در ادامه این تحلیل تأکید شده است، منابع آگاه سیاسی اسرائیلی به هاآرتص خبر دادند واکنش‌های اسرائیل نسبت به انتخابات ایران به‌شکل هماهنگی پیش می‌رود و به‌دنبال ارسال سه پیام مشخص و محوری به افکار عمومی است.
اولین پیام تلاش دارد نشان دهد انتخابات ایران دموکراتیک و آزاد نبوده است، در این محور نوعی هماهنگی و همسویی بین اسرائیل و آمریکا وجود دارد.
پیام دوم ضربه زدن به وجهه رئیس‌جمهور منتخب ایران است که از طریق متهم کردن وی به پرونده‌های حقوق‌بشری صورت می‌پذیرد.
پیام سوم هم در تلاش اسرائیل برای نشان دادن این امر که گزینه نظامی علیه برنامه‌های هسته‌ای ایران همچنان روی میز قرار دارد، خلاصه می‌شود و تلاش می‌گردد این مسئله همواره اعلام شود و در رسانه‌ها مطرح باقی بماند.