kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۱۶۷
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۰
ربیعی:

مردم به تحریم‌گران انتخابات «نه» گفتند

سخنگوی دولت با تقدیر از حضور باشکوه مردم در انتخابات گفت: نفس برگزاری این انتخابات و مشارکت مردم در حقیقت یک نه بزرگ به تحریم گران بود. برخی از مبلغان تحریم انتخابات امتداد طراحان تحریم اقتصادی ایران زیر پرچم فشار حداکثری بودند که این بار با نقابی دیگر به میدان آمدند و این بار نیز ناکام ماندند.


علی ربیعی سخنگوی دولت صبح امروز(سه‌شنبه) در نشست خبری با حضور اهالی رسانه که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: با‌اشاره به انتخابات ۱۴۰۰ گفت: در اینجا به آقای رئیسی بابت پیروزی در انتخابات تبریک می‌گویم و آرزو می‌کنم که دولت سیزدهم بتواند به همه اهداف تعیین شده در جهت تامین منافع ملی، احیای معنویت و اخلاق و ایجاد شرایطی برای رشد و توسعه کشور و زندگی بهتر برای مردم دست پیدا کند.
ربیعی با بیان اینکه این انتخابات از جنبه سلبی نیز حائز اهمیت است، گفت: نفس برگزاری این انتخابات و مشارکت مردم در حقیقت یک نه بزرگ به تحریم گران بود. برخی از مبلغان تحریم انتخابات امتداد طراحان تحریم اقتصادی ایران زیر پرچم فشار حداکثری بودند که این بار با نقابی دیگر به میدان آمدند و این بار نیز ناکام ماندند.
ربیعی به مصوبات دولت‌اشاره کرد و گفت: در جلسه هیئت وزیران، دولت با توجه به لزوم حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم قانونی از اصحاب فرهنگ و رسانه به دلیل ماهیت فرهنگی خود و گردش مالی پایین و اثرگذاری فرهنگی بالا و نیز با هدف تبیین ساز و کار لازم برای بهره‌مندی هدفمند و متوازن این افراد از حمایت‌های قانونی مندرج در بند (ج) ماده (۹۲) قانون برنامه ششم توسعه، آیین نامه اجرایی مربوط به محاسبه بهای حامل‌های انرژی و خدمات پستی برای ناشران، کتابفروشان و مطبوعات براساس تعرفه فرهنگی را تصویب کرد.
وی ادامه داد: در مصوبه‌ای دیگر در سلسله تصمیمات گسترش حمایت‌های اجتماعی هیئت وزیران به منظور شناسایی و حمایت از اطفال و نوجوانان در وضعیت مخاطره آمیز یا بزه دیده، آیین نامه اجرایی موضوع تبصره ماده (۶) قانون حمایت از اطفال و نوجوانان را به تصویب رساند.
دولت آمریکا صلاحیت اظهار نظر درباره فرآیندهای انتخابات ایران را ندارد سخنگوی دولت در پاسخ به این سؤال که وزارت خارجه آمریکا راجع به انتخابات ایران واکنش نشان داد و گفت که ایرانی‌ها نتوانستند در فرایند عادلانه و آزادانه انتخاب کنند، واکنش ایران چیست؟ گفت: ما این اظهار نظر را مصداق دخالت در امور داخلی ایران و مغایر قوانین بین‌المللی می‌دانیم و آن را محکوم می‌کنیم. دولت آمریکا در جایگاهی نیست که صلاحیت اظهارنظر درباره فرآیند انتخابات در ایران و یا کشور دیگری را داشته باشد. ربیعی اظهار کرد: برخلاف نمایش‌های پر زرق و برق دموکراسی در آمریکا، امروز هیچ ملتی نیست که نداند فرایندهای دموکراتیک در آمریکا تا چه اندازه معیوب و متعصبانه است. وی تاکید کرد: ادعاهای مشابهی در انتقاد از انتخابات‌های آمریکا نیز مطرح شده، از جمله از سوی دموکرات‌ها در سال ۲۰۰۰ و از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده و حامیان او در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر (۲۰۲۰).
۲۷۰ میلیون دوز واکسن کرونا، خریداری و تولید می‌شود
ربیعی در پاسخ به سؤالی درباره برنامه دولت برای تسریع در واردات واکسن کرونا و میزان کارایی واکسن تولید داخل گفت: واکسن کوو ایران برکت از این هفته وارد کمپین واکسیناسیون عمومی علیه کووید -۱۹ شده است، واکسن پاستورکوَوک از این هفته مجوز مصرف اضطراری را دریافت خواهد کرد و البته واکسن اسپوتنیک تولید داخل از هفته آینده وارد واکسیناسیون عمومی می‌شود. وی افزود: بنابراین برای ۲۷۰ میلیون دوز واکسن اعم از مسیر خرید مستقیم، خرید از کووکس، تولید مشترک و تولید داخلی اقدام شده است که با ضریب تحقق کمتر از ۵۰ درصد برنامه، ۱۲۰ میلیون دوز مورد نیاز کشور تا پایان سال مطابق برنامه قبلی تامین خواهد شد.
سخنگوی دولت تاکید کرد: تولید داخلی به‌عنوان یک شاهکار و نقطه عطف در تاریخ سلامت ایران بخش بزرگی از این را به خود اختصاص خواهد داد.