kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۱۲۱
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۹
لیگ ملت‌های والیبال- ایتالیا

تداوم شکست‌های تیم ملی والیبال ایران شاگردان آلکنو به باختن عادت نکنند!

 

سرویس ورزشی-
تیم ملی والیبال ایران در چهاردهمین دیدار خود در لیگ ملت‌های والیبال مقابل لهستان صف‌آرایی کرد و برابر این تیم که چند بازیکن اصلی خود را هم به همراه نداشت تن به شکست داد.
هفته پایانی مرحله مقدماتی سومین دوره رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال به میزبانی ایتالیا در حال برگزاری است. تیم ملی والیبال ایران در چهاردهمین بازی خود دیروز از ساعت ۱۷:۳۰ مقابل تیم ملی لهستان صف‌آرایی کرد.
با تصمیم ولادیمیر الکنو، مسعود غلامی، مرتضی شریفی، علی اصغر مجرد، امیرحسین اسفندیار، بردیا سعادت، جواد کریمی و آرمان صالحی بازیکنان شروع‌کننده در ترکیب اصلی مقابل تیم لهستان بودند.
ویتال هنین نیز در حالی که کوبیاک و کورک دو بازیکن کلیدی و جنجالی خود را از ترکیب ۱۴ نفره تیمش خط زده بود در شروع بازی نیز از لئون، چهره شاخص این تیم استفاده نکرد و با ترکیب کاملا متفاوت مقابل ایران حاضر شد.
ست نخست؛ ۲۵ بر ۲۰ به سود لهستان
شروع این بازی با برتری 5 بر صفر حریف اروپایی آغاز شد تا آلکنو، خیلی زود بازیکنان ایران را برای ایجاد وقفه در روند بازی بیرون بکشد. تیم ایران به دنبال بازی‌های پر انتقاد روزهای گذشته در دریافت اول مشکل داشت و مرتکب اشتباهات زیادی می‌شد. آلکنو در امتیازات پایانی بازی، سعید معروف و امیر غفور را به زمین فرستاد که در خوشبینانه‌ترین حالت، بعید بود از این دو ستاره در آن مقطع از بازی، کاری برآید. پاس پشت امیر غفور و اسپک قدرتمند بردیا سعادت از منطقه 2 از صحنه‌های جذاب این ست بود. تیم ایران در نهایت ست اول را با نتیجه 25 بر 20 به حریفش واگذار کرد.
ست دوم؛ ۲۵ بر ۲۰ به سود لهستان
آلکنو در ست دوم تاکید داشت که شاگردانش فقط بازی نکنند، بلکه بجنگند. او می‌گفت که مجموع سن بازیکنان درون زمین ایران، 100 سال هم نیست، پس باید بیشتر بجنگند. بازیکنان ایران در این ست، تمام تلاش خود را به کار گرفتند و در توپ‌گیری و حمله عملکرد خوبی داشتند. ایران تا امتیاز 20 با لهستان، مساوی پیش رفت اما در نهایت 25 بر 20 شکست خورد.
ست سوم؛ ۲۵ بر ۱۶ به سود لهستان
ست سوم با برتری 6 بر صفر لهستان آغاز شد. آلکنو که اجرا نشدن تفکراتش و برتری کامل حریف بر او مسلم شده بود به سراغ غیرت بازیکنان رفت و از آنها خواست تا خود را در زمین، جمع و جور کنند. خطاهای متعدد سرویس بازیکنان ایران، زحمت لهستانی‌ها را برای پیروزی کمتر می‌کرد. دفاع روی تور بهتر لهستان، برتری مطلق این ست را به آنها داد و ایران 25 بر 16 و در مجموع 3 بر صفر شکست خورد. با این شکست،‌ تعداد باخت‌های متوالی ایران به 7 رسید و رکورد 6 باخت متوالی سال 1991 را پس از 30 سال جابجا شد.
تیم ملی لهستان هم با این پیروزی صعودش را همراه برزیل به مرحله بعد مسابقات قطعی کرد. ملی‌پوشان ایران امروز در آخرین بازی خود در مرحله مقدماتی مسابقات از ساعت ۱۸ و ۳۰ برابر آرژانتین قرار خواهند گرفت.
به باختن عادت نکنیم
اما باخت‌های ایران در لیگ ملت‌های والیبال با دیدگاه‌های متفاوتی کارشناسی شده است. برخی از کارشناسان معتقد‌اند که آلکنو ترکیب‌های متفاوتی را اجرا می‌کند و برای همین باخت‌های ایران رقم می‌خورد. گروه دیگر اعتقاد دارند که ولادیمیر آلکنو نمی‌خواهد دست خود را برای تیم‌های دیگر رو کند و برای همین، ایران بازی‌ها را از دست می‌دهد. عده‌ای دیگر معتقدند که آلکنو همچنان در حال شناسایی بازیکنان در شرایط سخت است و به عمد بازیکنان را در شرایط دشوار قرار می‌دهد تا کارایی آنها را زیر نظر بگیرد.
این کارشناسی‌ها تا قبل از مصاحبه میلاد عبادی پور پس از بازی با فرانسه منطقی به نظر می‌رسید. اما عبادی پور پس از باخت مقابل فرانسه گفت: شانسی برای پیروزی در دیدار مقابل فرانسه نداشتیم. با اینگونه بازی‌ها شانسی برای برد در المپیک ۲۰۲۰ توکیو هم نخواهیم داشت. باید در تیم تغییراتی ایجاد کنیم تا برنده شویم.
این صحبت‌ها نشان می‌دهد ولادیمیر آلکنو با بحرانی در تیم ملی والیبال مواجه شده است و آن هم از یاد بردن پیروزی!
شاگردان آلکنو پس از بازی‌های ساده که به باخت آنها منجر شد تمرکز خود را از دست دادند و به اصلاح به باخت عادت کردند. به نظر می‌رسد آلکنو به مشکل خورده و باید راهی برای فرار از این بن بست پیدا کند. صحبت‌های میلاد عبادی پور نشان می‌دهد که آلکنو قصد دارد پیروز میدان باشد اما نمی‌تواند بازی‌ها را به سود تیم ملی تغییر دهد.
آلکنو مربی بزرگی بوده و افتخارات زیادی را در کارنامه خود دارد. قطعا با گذر زمان و پیدا کردن راه‌حل‌هایی توسط این مربی روس، ایران باز هم می‌تواند در عرصه‌های جهانی بهتر از گذشته بدرخشد. قطعا با بیشتر شدن شناخت آلکنو از تیم ملی والیبال و حاشیه‌های آن، این سرمربی می‌تواند قاطعانه تصمیم بگیرد که چگونه تیم را هدایت کند اما مشکل بزرگ این است که زمانی برای ساختن تیم وجود ندارد و یک ماه دیگر تیم آلکنو باید در المپیک به میدان برود؛ رویدادی که رئیس‌فدراسیون درباره اش گفته بود انتظار حضور در جمع ۴ تیم پایانی را داریم.