kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۰۸۴
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۶

سقوط همزمان 6 شهر دیگر افغانستان به دست طالبان

در ادامه پیشروی‌های طالبان و سقوط پی‌در‌پی شهر‌های افغانستان، شش شهرستان دیگر این کشور به اشغال عناصر طالبان در آمد.


سقوط پی‌در‌پی شهر‌های افغانستان ادامه دارد و دیروز نیز به گفتۀ منابع محلی، شش شهرستان در سه استان شمالی به اشغال طالبان درآمدند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک منبع امنیتی گفت،عناصر طالبان به شهرستان‌های
«قلعه‌زال» و «دشت ارچی» در استان «قندوز» حمله و نیروهای امنیتی نیز بدون درگیری، عقب‌نشینی کردند.
یک منبع دولتی نیز خبر داد که شهرستان‌های «شولگره» و «کشنده» در استان « بلخ »، به دنبال حمله طالبان، سقوط کرد و مناطق مذکور تحت کنترل این گروه در آمد.
این منبع افزود، جنگ در شولگره، از دو هفته پیش جریان داشته و با خروج ده‌ها نفر از نیروهای ارتش، تشدید شده بود. در نهایت نیز صبح دیروز نیروهای امنیتی، شهرستان شولگره را ترک و به سمت مزارشریف، عقب‌نشینی کردند.
یک منبع محلی نیز با تایید سقوط شهرستان کشنده، به «آوا» گفت، صبح دیروز پس از نرسیدن کمک‌های نظامی، 150 نیروی امنیتی خود را تسلیم طالبان کردند و این شهرستان کاملاً تحت کنترل طالبان درآمد.
«شمس الحق بارکزی» معاون شورای استانی «بغلان»، به «جمهور» گفت: شهرستان‌های «جلگه» و «دوشی» به دست طالبان افتاد و در مورد تلفات نیروهای امنیتی و طالبان، گزارشی نرسید. وی افزود، با سقوط این مناطق، امکان بسته شدن بزرگراه شمال- مرکز وجود دارد.
در پی تشدید حملات طالبان در افغانستان، مناطق تحت کنترل این گروه از دولت بیشتر شده است؛ دولت تنها 89 شهرستان را تحت کنترل دارد. این در حالی است که طالبان 119 شهرستان را اشغال کرده است و دو طرف بر سر 190 شهرستان، با هم می‌جنگند.
میراث شوم آمریکا
«حامد کرزای»‌،رئیس‌جمهور پیشین افغانستان، گفت: آمریکا بعد از حضور 20‌ ساله‌اش در افغانستان، چیزی جز جنگ و بحران برای مردم به‌ ارث نگذاشته و وقت آن رسیده است که افغان‌ها آینده و سرنوشت خود را به
دست بگیرند.
به گزارش خبرگزاری فارس، کرزای تاکید کرد: آمریکا با هدف مبارزه علیه افراطی‌گری و ایجاد امنیت، وارد افغانستان شد، و پس از 20 سال نیز با شکست در این دو هدف، در حال ترک افغانستان است.
کرزای به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: 20 سال پیش جامعه جهانی با هدف مبارزه با افراطی‌گری و ایجاد امنیت، وارد افغانستان شد، اما افراطی‌گری اکنون در اوج خود قرار دارد و بنابراین، آمریکا در این حوزه شکست خورده است.
رئیس‌جمهور سابق افغانستان ادامه داد: آنها یک ملت جنگ زده و پر از بحران را از خود به ارث گذاشته‌اند.
کرزای همچنین، خواستار خروج آمریکا از افغانستان شد و گفت: ملت افغان یک صدا به دنبال صلح بوده و وقت آن رسیده است که آینده و سرنوشت کشورشان را در دستان خود بگیرند.
وی با بیان اینکه وضع موجود حاصل حضور نیروهای خارجی است، تاکید کرد که مردم باید بدون حضور نظامیان خارجی از کشور خود دفاع کنند و خروج آمریکا از افغانستان، برای مردم این کشور بهتر است.
کرزای در پایان، خاطرنشان کرد: تنها راه باقی مانده برای خاتمۀ جنگ، به خود افغان‌ها بستگی دارد؛ آنها باید به این درک برسند که در کنار یکدیگر قرار بگیرند و از کشتار دست بردارند.
پیش از این، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، گفته بود که واشنگتن به اهداف خود در افغانستان رسیده است و پیش از 11 سپتامبر، خاک این کشور را ترک خواهد کرد.