kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۰۸۲
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۵

دیدار تاریخی پوتین و بایدن بی‌فایده بود آمریکا به زودی روسیه را تحریم می‌کند

در حالی که کمتر از یک هفته از دیدار رؤسای جمهور روسیه و آمریکا می‌گذرد، دولت واشنگتن تصمیم گرفته است تحریم‌های جدیدی را علیه مسکو اعمال کند.


دیدار چهارشنبه هفته گذشته «ولادیمیر پوتین» و « جو بایدن» در ژنو، ظاهراً بی‌فایده بوده است، چرا که هنوز یک هفته نشده، دولت بایدن تصمیم گرفته است تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه، آن هم به بهانه مسموم کردن«آلکسی ناوالنی» مخالف پوتین، اعمال کند. «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا، طی مصاحبه با سی‌ان‌ان، در این باره گفت: آمریکا در حال آماده کردن تحریم‌های بیشتری علیه روسیه، به خاطر مسموم کردن «آلکسی ناوالنی» رهبر مخالفان، است.بر اساس این گزارش، «باب مِنِندِز»، رئیس‌کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، پیش از این از کاخ سفید خواسته بود‌، تحریم‌های بیشتری را علیه مسکو اعمال کند. چند سناتور دیگر آمریکایی نیز درخواست مشابهی را مطرح کرده‌اند. سالیوان در این باره گفت: تصور می‌کنم، این مسئله بسیار مهم است که بینندگان شما بدانند که ما روسیه را به خاطر مسموم کردن ناوالنی تحریم کرده‌ایم. ما با متحدان اروپایی‌مان یک تلاش مشترک را آغاز کرده‌ایم تا هزینه‌هایی را به روسیه تحمیل کنیم؛ به خاطر استفاده از عامل شیمیایی علیه یکی از شهروندان خودش در خاک روسیه. ما در حال آماده کردن بسته تحریمی دیگر علیه روسیه هستیم.وی افزود: رئیس‌جمهور آمریکا یک فرمان اجرایی را امضا کرده است که به من قدرت و اختیارات بیشتری برای اعمال مجازات شدیدتر علیه روسیه می‌دهد. در واکنش به این تحریم‌ها، سخنگوی وزارت خارجه روسیه تأکید کرد، اعمال تحریم‌های جدید تنها نشانه عدم توانایی آمریکا در عرصه رقابت است. یک سناتور روس نیز چنین اقدامی از سوی دولت بایدن را قابل پیش‌بینی ارزیابی کرد. «ماریا زاخارووا» سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه، تأکید کرد که مسکو همواره به تحریم‌های غیرقانونی از جانب آمریکا پاسخ مناسب داده است و خواهد داد.
«آلکسی پوشکوف» عضو ارشد کمیته سیاست اطلاعاتی شورای فدراسیون (سنای) روسیه،  نیز در واکنش به این تصمیم، ابراز عقیده کرد که  اعمال چنین تحریم‌های ضدوسی، پدیده‌ای قابل پیش‌بینی بود، برای اینکه دولت بایدن از ابتدا، امکان «از سرگیری مجدد» روابط دوجانبه با مسکو را رد کرده بود.