kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۰۷۶
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۴

ارمنستان در آستانۀ آشوب‌های انتخاباتی

«نیکول پاشینیان» اعلام کرد، بر اساس نتایج اولیۀ شمارش آراء، حزبش در انتخابات پارلمانی زودهنگام ارمنستان پیروز شد. اما اصلی‌ترین رقیب او، این نتیجه را نپذیرفت و به همین خاطر، احتمال وقوع آشوب‌های خیابانی در این کشور، قوّت گرفت.

سرپرست نخست‌وزیری ارمنستان حزب خود، موسوم به «قرارداد مدنی»، را پیروز انتخابات پارلمانی این کشور اعلام کرد. وی گفت که این حزب بر اساس نتایج اولیه‌، 55/61 درصد آراء مردم را کسب کرده است.
به گزارش فارس، طبق اعلام کمیسیون مرکزی انتخابات ارمنستان، شمارش ۷۵ درصد آرای انتخابات زودهنگام در این کشور، نشان می‌دهد که حزب قرارداد مدنی به رهبری پاشینیان، در انتخابات پیروز شده و حزب موسوم به « ائتلاف ارمنستان» تحت رهبری «رابرت کوچاریان»، رئیس‌جمهور سابق، تنها ۲۰ درصد آرا را از آن خود کرده است.
در انتخابات ارمنستان حدود ۲۰ حزب سیاسی و چهار ائتلاف انتخاباتی شرکت داشتند. اما حزب پاشینیان و ائتلاف ارمنستان‌، اصلی‌ترین رقبا بودند.
در پی شکست ارمنستان از جمهوری آذربایجان در جنگ ۴۴ روزه قره باغ، پاشینیان تحت فشار مخالفان، از نخست‌وزیری استعفا داد و به عنوان سرپرست نخست‌وزیری، مجبور شد انتخابات زود هنگام برگزار کند.
در این انتخابات، دو میلیون و 600 هزار نفر واجد شرایط رای دادن بودند. میزان مشارکت نیز حدود ۵۰ درصد اعلام شده است.
پاشینیان بعد از اعلام نتایج ۳۰ درصد انتخابات پارلمانی زودهنگام در ارمنستان، اعلام پیروزی کرده و گفته بود: مردم ارمنستان به حزب قرارداد مدنی، برای رهبری کشور رای دادند و به شخص من نیز برای رهبری کشور در مقام نخست‌وزیر، ماموریت دادند.
پاشینیان افزود: می‌دانستیم که ما با یک پیروزی متقاعدکننده برنده انتخابات شدیم و ما در پارلمان یک اکثریت متقاعدکننده خواهیم داشت.
کوچاریان اما، اعتبار نتایج اولیه انتخابات را زیر سؤال برد و اعلام کرد که «ادعای عجولانه» پاشینیان درباره پیروزی را به رسمیت نمی‌شناسد. ستاد کوچاریان اعلام کرد: صدها نشانه از شعب اخذ رای وجود دارد که از جعل سازمان یافته و برنامه‌ریزی شده حکایت می‌کند و اینها دلیل جدی برای عدم اعتماد (به اعلام پیروزی پاشینیان) است.
یکشنبه گذشته، دفتر دادستان کل ارمنستان اعلام کرده بود که ۳۱۹ گزارش از تخلف در انتخابات دریافت شده است. دادستان کل همچنین خبر داد که در جریان کارزار انتخاباتی، شش پرونده تحقیقات کیفری در مورد پرداخت رشوه، تشکیل داده است.
انتخابات زودهنگام پارلمانی در ارمنستان با نظارت برخی ناظران و کارشناسان خارجی برگزار شده است. سازمان امنیت و همکاری در اروپا پیش از این اعلام کرده بود این انتخابات تا حد زیادی آزاد و منصفانه برگزار شده است.
نظرسنجی‌های انجام شده در ارمنستان تا قبل از روز رای‌گیری، از رقابت تنگاتنگ دو حزب وابسته به پاشینیان و کوچاریان حکایت داشتند.