kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۰۶۶
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۸
قالیباف در نطق پیش از دستور:

مجلس تمام ظرفیت خود را برای همکاری با دولت منتخب به میدان می‌آورد

رئیس‌قوه مقننه می‌گوید مجلس ضمن حفظ استقلال و انجام وظایف قانونی، تمام ظرفیت خود را در جهت همکاری همه‌جانبه و هم‌افزایی با دولت منتخب ملت به میدان خواهد آورد تا ان‌شاءالله با کارآمدی، نتایج ملموس و موثر در رفع مشکلات زندگی مردم حاصل شود.

جلسه علنی مجلس دیروز در حالی آغاز شد که رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون کشاورزی درباره طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی در دستور کار قرار گرفت.
محمدباقر قالیباف، رئیس‌مجلس در نطق پیش از دستور جلسه علنی دیروز گفت: میلاد باسعادت ولی‌نعمتمان حضرت علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع) را به همه مؤمنان و محبان اهل‌بیت (ع) تبریک عرض می‌کنم و از خداوند متعال خواستارم که همه ما را در تمام لحظات زندگی از پیروان واقعی سلوک فکری و عملی آن امام رئوف قرار دهد.
وی با‌اشاره به انتخابات ۲۸ خرداد، افزود: این روزها اتفاق مهمی در تاریخ کشور رقم خورد و به لطف الهی و هدایت‌های هوشمندانه رهبر حکیم انقلاب، یکبار دیگر مردم نجیب و دوست‌داشتنی ایران برخلاف تصورات اولیه، حماسه‌ای بس بزرگ آفریدند و علیرغم نگرانی‌ها از شیوع بیماری کرونا و با وجود دلخوری‌های فراوان از شرایط اقتصادی و گرانی‌های لجام‌گسیخته و ناکارآمدی‌ها، پای صندوق‌های رأی آمدند و با ایجاد پشتوانه‌ای مردمی برای اقتدار نظام، باعث سرافرازی ایران عزیز و حفظ امنیت و وحدت ملی و جلوگیری از آسیب دشمنان به این مرز و بوم شدند.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید با همه وجود، شاکر این عنایت الهی و قدردان وجود چنین رهبری حکیم باشیم و به فهم و درک بالای سیاسی چنین مردمی، افتخار و در برابر این نجابت و مسئولیت‌پذیری ملی، احساس تکلیفی صد چندان کنیم.
قالیباف تأکید کرد: ما به عنوان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر خالصانه از ملت فهیم و نجیب ایران اعلام می‌کنیم که «ملت بزرگوار ایران! شما با حضور خود، همه ما مسئولان را بیش از گذشته مدیون همراهی و حمایت خود کردید و ما به شما تعهد می‌دهیم که با پایان یافتن موسم انتخابات، پیگیری مسائل و مشکلات شما عزیزان را به فراموشی نسپاریم و هیچ روزی را بدون تلاش برای ایجاد آسایش و آرامش برای شما به پایان نرسانیم و هیچ شبی را بدون داشتن دغدغه زندگی شما سپری نکنیم».
قالیباف گفت: لازم است تاکید کنم که مجلس شورای اسلامی ضمن حفظ استقلال قوا و انجام وظایف قانونی، تمام ظرفیت و توان خود را در جهت ایجاد همدلی و انجام همکاری همه‌جانبه و هم افزایی با دولت منتخب ملت به میدان خواهد آورد تا ان‌شاءالله با کارآمدی، نتایج ملموس و موثر در رفع مشکلات زندگی مردم حاصل شود و مردم بتوانند طعم شیرین خدمت رسانی نیروهای انقلابی را بچشند.
قالیباف ضمن یادآوری فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره مجلس یازدهم مبنی بر اینکه نمایندگان این دوره انقلابی و پرتلاش هستند که مدال افتخاری برای همه ما بود، بیان کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرایی شدن مطالبات حضرت آقا از نمایندگان انجام شده است و موضوعات مربوط به مراقبت فردی و جمعی جهت اجتناب از آسیب‌های مجلس و ایجاد بستر لازم برای زیست مومنانه نمایندگان انقلابی در گفتار و عمل در دوره نمایندگی، رعایت اولویت‌های تقنینی کشور، کیفی کردن قوانین، حل معضل تراکم قوانین و همچنین در بین مردم بودن در دستور کار مجلس قرار دارد و امیدواریم با همراهی همه نمایندگان در این زمینه هم کارنامه قابل قبولی ارائه کنیم و برخی مطالبات چندین ساله ایشان را به سرانجام برسانیم.
تذکر در مورد اخلال در برگزاری انتخابات
در ادامه جلسه علنی روز دوشنبه مجلس حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت‌رئیسه مجلس در تذکری گفت: با توجه به پیام مقام معظم رهبری درباره تشکر از حضور مردم در انتخابات و‌ اشاره ایشان به اخلال در روند برگزاری انتخابات، کمیسیون اصل ۹۰ موضوع اخلال در برگزاری انتخابات را مورد بررسی قرار دهد. باید مشخص شود این اخلال عمدی بوده یا غیر عمدی.
در ادامه خاندوزی نماینده مردم تهران نیز ضمن تشکر از حضور مردم در انتخابات در شرایط سخت کرونایی و معیشتی، گفت: باید کارشکنی مجریان انتخابات در جریان اخذ رأی در ساعات ابتدایی برگزاری فرآیند انتخابات مورد بررسی قرار گیرد.
همچنین جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت نیز ضمن تشکر از حضور مردم در انتخابات، گفت: از همه کسانی که صحنه انتخابات را رقابتی و گرم کردند خصوصا آقای قاضی‌زاده هاشمی که از همکاران عزیز ما در مجلس هستند، تشکر می‌کنیم.
در ادامه محمدباقر قالیباف رئیس‌مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این اخطار گفت: موضوع مطرح شده توسط آقای سلیمی درست است؛ در روز انتخابات در دو نوبت یعنی آغاز انتخابات و نیمه روز قبل از ساعت ۱۰:۳۰ دو‌ اشکال جدی به وجود آمد.
وی از دو کمیسیون اصل ۹۰ و شوراها خواست که این موضوع را پیگیری کرده و گزارشی به مجلس ارائه دهند تا بررسی‌های لازم انجام شود.
تصمیمات غیرکارشناسی
کارگروه تنظیم بازار وزارت صمت
سیدجواد ساداتی‌نژاد در نشست علنی دیروز و در جریان بررسی طرح تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولیدات کشاورزی گفت: مشکل حوزه کشاورزی تنظیم بازار است و یک کارگروه تنظیم بازار زیر مجموعه وزارت صمت است که عمده گرفتاری‌های حوزه کشاورزی و مرغ ناشی از تصمیمات گرفته شده در این کارگروه است.
وی افزود: در قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی، تنظیم بازار داخلی کالاهای کشاورزی به وزارت جهاد سپرده شده اما تا کنون ابزار اعمال این موضوع وجود نداشته و علیرغم وجود قانون متأسفانه وزارت صمت در کارگروه تنظیم بازار تصمیماتی را اتخاذ می‌کند که باعث آشفتگی در بازار نهاده‌های کشاورزی شده است.
رئیس‌کمیسیون کشاورزی، آب، کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس یادآور شد: در طرح تقویت امنیت قضایی و رفع موانع تولیدات کشاورزی کاملا شفاف آمده است که یک کارگروه ویژه محصولات کشاورزی تشکیل خواهد شد و تنظیم داخلی بازار و کالاها بر عهده این کارگروه گذاشته شده است و این کارگروه به هیچ وجه نگاه دستوری دولت در بازار را ندارد ضمن اینکه اختیار این کار در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است چرا که این وزارتخانه متولی بخش کشاورزی است.
ساداتی‌نژاد ادامه داد: در طرح تقویت امنیت قضایی و رفع موانع تولیدات کشاورزی قرار است با همکاری اتاق اصناف ایران و تشکل‌های غیردولتی کشاورزی اقدامات مؤثری انجام شود.
بیانیه نمایندگان درباره انتخابات
علی کریمی فیروزجایی در نشست علنی دیروز، بیانیه فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس با امضای بیش از 200 نفر از نمایندگان درخصوص انتخاب حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور دولت سیزدهم را قرائت کرد.
در متن این بیانیه آمده است: «حماسه شگرف ملت عزیز ایران در حالی تحقق یافت که سوءمدیریت‌های 8 ساله گذشته، بحران کرونا و تحریم‌های بی‌سابقه و تبلیغات مسموم گسترده و تحریم انتخابات توسط فریب‌خوردگان داخلی و دشمنان خارجی، ضعف کم سابقه دولت در برگزاری انتخابات که منجر به عدم مشارکت بسیاری از بیماران بستری در منزل یا بیمارستان‌ها و همچنین شهروندان در داخل و خارج کشور شد، نتوانست در اراده مردم مومن بصیر و ولایتمدار ایران خللی ایجاد کند.»
در ادامه این بیانیه می‌خوانیم: «تصریح می‌کنیم ضرورت دارد نهادهای نظارتی مجلس شورای اسلامی به موارد فوق ورود کند و سوءمدیریت‌ها را در اسرع وقت بررسی و گزارش کاملی از آن به افکار عمومی اعلام کند.»
نمایندگان افزوده اند: «ضمن تبریک ویژه به حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید ابراهیم رئیسی برای کسب توفیق بزرگ خدمتگذاری مردم در کسوت ریاست‌جمهوری ایران، مجلس شورای اسلامی نیز آمادگی کامل خود را برای همکاری با دولت سیزدهم در جهت عبور از مشکلات عدیده کنونی و حل معضلات ساختاری کشور اعلام می‌کند و امیدوار است که با همکاری دولت و مجلس، کام ملت شریف ایران از طعم خدمت صادقانه و متعهدانه شیرین شود و کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران بار دیگر بر همگان اثبات شود.»
غلامرضا نوری قزلجه نماینده مردم بستان‌آباد در نشست علنی دیروز در جریان بررسی جزئیات طرح تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولید کشاورزی اظهار داشت: با توجه به اینکه عنوان طرح مربوط به امنیت غذایی محصولات کشاورزی است، باید به موضوع آب توجه شود، بنابراین حضور وزارت نیرو که بااهمیت‌تر از بسیاری از اعضای مشخص شده در ستاد تنظیم بازار کشاورزی در طرح مذکور است، لذا باید به عنوان یکی از اعضا در این ستاد حضور داشته باشد.
وی ادامه داد: با توجه به وضعیت بحرانی مصرف آب در کشور و نقش حیاتی آن در تولید محصولات کشاورزی، به ویژه در شرایطی که با بیلان منفی سفره‌های آب زیرزمینی مواجهیم، حضور وزیر نیرو در ستاد تنظیم بازار بسیار اهمیت پیدا می‌کند و ما نمی‌توانیم با نیاوردن ایشان، چشم بر همه معضلات و مشکلات ببندیم.
در ادامه محمدباقر قالیباف رئیس‌مجلس شورای اسلامی گفت: طرح مذکور درخصوص مسائل مربوط به تنظیم بازار محصولات کشاورزی است، از طرفی دولت لایحه جامع آب را به مجلس می‌آورد که در جریان بررسی آن به موضوع نهاده‌های کشاورزی و نقش آب حتما توجه خواهد شد.
ریاست کمیسیون‌‌های مجلس
در نشست علنی دیروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی وحید جلال‌زاده نماینده مردم ارومیه در مجلس به عنوان رئیس‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی انتخاب شد. در این نشست همچنین ابراهیم عزیزی و عباس مقتدایی به عنوان نواب رئیس‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و محمود عباس‌‌زاده نیز سخنگوی کمیسیون امنیت ملی شدند.
همچنین انتخابات هیئت‌رئیسه اجلاسیه دوم کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس برگزار و حمیدرضا حاجی‌بابایی برای دومین بار رئیس‌شد. در این انتخابات محمد خدابخشی و سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی به عنوان نواب اول و دوم و محمدمهدی مفتح به عنوان سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات و غلامحسین کرمی و ولی‌الله فرزانه به عنوان دبیران کمیسیون انتخاب شدند. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با‌اشاره به نشست دیروز هیئت‌رئیسه مجلس گفت: در این جلسه وظیفه نظارت هیئت‌رئیسه مجلس مشخص شد. بر اساس تصمیم متخذه محسن پیرهادی به عنوان ناظر اداری، (بنده) علیرضا سلیمی ناظر امور فرهنگی و سیدنظام‌الدین موسوی به عنوان ناظر امور پشتیبانی انتخاب شدند.
وی گفت: براساس تصمیم هیئت‌رئیسه، سیدنظام الدین موسوی به عنوان سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس نیز انتخاب شد.