kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۰۶۳
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۶
خطیب‌زاده:

هیچ‌گاه برجام جدیدی گفت‌وگو و مذاکره نخواهد شد

سخنگوی وزارت خارجه گفت: برجام مذاکره، مهر و موم و امضا و کنار گذاشته شده است. هیچگاه برجام جدیدی گفت‌وگو و مذاکره نخواهد شد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
خطیب‌زاده درباره اظهارات «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی بر این‌که احیای برجام زمان بیشتری نیاز دارد یا این‌که حسن نیت نشان دهد یا با فشار و انزوا مواجه می‌شود، نیز اظهار داشت: هم ایشان و هم همه می‌دانند جمهوری اسلامی ایران سیاست واحدی را در این چند سال داشته است. برجام مذاکره، مهر و موم و امضا و کنار گذاشته شده است. هیچ‌گاه برجام جدیدی گفت‌وگو و مذاکره نخواهد شد.
وی ادامه داد: ایشان باید بداند اگر برجام را خوانده باشد که ایشان در دولت قبل هم حضور داشت در برجام عینا آمده که اجرای کامل برجام اطمینان بخش از ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران است و پرونده بسته می‌شود. لذا اگر هر کسی می‌خواهد از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران مطمئن شود بهتر است اجرای کامل برجام را در دستور کار خودش قرار دهد.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: بهترین چیزی که آمریکا می‌تواند به آن فکر کند ارائه تضمین‌های لازم برای بازگشت به برجام و عدم نقض مجدد قطعنامه ۲۲۳۱ است. اگر قرار باشد درباره موضوعاتی صحبت شود وقتی آمریکا به برجام برگردد، لیستی هست که آمریکا باید پاسخگوی آن‌ها باشد. باید منتظر باشیم که آیا در دور بعدی می‌تواند چنین بشود یا خیر.
تبریک به رئیس‌جمهور منتخب
خطیب‌زاده در این نشست خبری برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات را به همه تبریک گفت و افزود: حضور مسئولانه و همدلانه ملت ایران پیام مهمی برای همه کسانی که به سرنوشت ایران دل بستند، داشت. به هموطنانی که به‌رغم مضایق و فشارها و اذیت و آزارها در خارج از کشور رای خود را دادند، تبریک عرض می‌کنم. به مقام معظم رهبری و مردم تبریک می‌گویم. 
وی اظهار داشت: کسب اعتماد ملت به رئیس‌جمهور محترم را تبریک عرض می‌کنم و برای رئیس جمهور آینده بهترین آرزوها را دارم و امیدوارم در تحقق خواست و اراده ملت موفق باشد.
سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: طی ۴۸ ساعت گذشته بیش از ۴۵ مقام ارشد کشورهای مختلف پیام‌های تبریکی را برای رئیس‌جمهور منتخب ارسال کردند. ۲۴ رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر و رئیس دولت، ۴ رئیس پارلمان و ۱۸ شخصیت ارشد سیاسی و بین‌المللی و این روند ادامه دارد.
هیچ بعید نیست که دور بعد
دور پایانی باشد 
خطیب زاده در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات وین و این‌که گفته می‌شود که قرار است توافق جدید را در دولت بعدی و با تیم جدید رخ دهد، بیان کرد: از این گمانه زنی‌ها در این مدت کم نبوده است و این گزارش‌ها تأیید نمی‌شود و حتی نزدیک به واقعیت گفت‌وگوها نیست.
وی خاطرنشان کرد: تمامی طرف‌ها در وین با قوت و بدون فوت وقت و با کم آوردن وقت درباره جزئیات و موضوعات مختلف گفت‌وگو کردند. هیچ‌کدام از طرف‌ها این احساس را نداشته که وقت اضافی را در وین گذاشته است.
هیچ‌گاه سیاست جمهوری اسلامی ایران این نبوده و نخواهد بود که اگر امکان رفع تحریم‌ها باشد یک ساعت آن را به تاخیر بیندازد. این سیاست مقام معظم رهبری بوده و وزارت خارجه و هیأت ایرانی این مسیر را طی کردند.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: هیچ بعید نیست که دور بعد دور پایانی باشد باید ببینیم همه طرف ها تصمیمات‌شان را می‌گیرند یا خیر.
دریافت تضمین از آمریکا
خطیب‌زاده درباره دریافت تضمین کتبی از آمریکا در مذاکرات وین هم اظهار داشت: اصل موضوع درباره تضمین‌ها درست است. درباره جزئیات صحبت نمی‌کنم. آمریکا یک بار در دوران ترامپ نشان داد که تا چه حد می‌تواند گردن کشانه منافع کشورهای دیگر را نادیده بگیرد لذا به نوعی تضمین این موضوع دیده شود و این‌که کم و کیف و تبعات آن چه خواهد بود بعد از نهایی شدن خدمت شما می‌گویم و موضوعی است که در پشت درهای بسته در حال گفت‌وگو است.
دیدار ظریف با آیت‌الله رئیسی
وی درباره اقدامات وزارت خارجه برای برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب نیز گفت: درباره انتقال و تحولات در نهاد ریاست جمهوری و رئیس جمهور جدید وزارت خارجه مسئولیت‌های کاملا مشخصی دارد و همواره با جدیت پیگیری کرده است و در حال حاضر با ستاد قبلی آقای رئیسی و کسانی که به عنوان نقطه تماس معرفی شدند در ارتباط هستیم.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین اعلام کرد: صبح دوشنبه آقای ظریف به دعوت آقای رئیسی، یک ساعت و نیم آنجا بود و گفت‌وگوهای خوبی درباره موضوعات برجامی و سیاست خارجی انجام شد و در ادامه وزارت خارجه به عنوان نهاد حاکمیتی مسئولیت‌های خود را انجام می‌دهد و این‌که کم و کیف درباره پروتکل‌های موجود تصمیمی است که در بالا دست اتخاذ می‌شود و وزارت خارجه با قوت انجام می‌دهد.