kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۰۵۶
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۴
در یک شبکه روسی مطرح شد

سعودی‌ها یک انتخابات برگزار کنند تا ببینیم 2 درصد هم مشارکت می‌کنند؟!

تحلیلگر شبکه «روسیاالیوم» در پخش زنده در واکنش به اظهارات مشاور سابق وزارت خارجه عربستان در مورد انتخابات ایران، وی را مورد خطاب قرار داد و گفت: «شما انتخابات برگزار کنید، اگر دو درصد هم شرکت کردند ما می‌گوییم بزرگ‌ترین انتخابات تاریخ را شما رقم زدید».

 

سرویس سیاسی-

«خلیل نصرالله» تحلیلگر لبنانی شبکه «روسیاالیوم» در پخش زنده یکی از برنامه‌های این شبکه درباره انتخابات ایران، در واکنش به اظهارات «سالم الیامی» مشاور سابق وزارت خارجه عربستان سعودی که ادعا کرد، انتخابات در ایران سالم نیست، او و نظام آل‌سعود را با پاسخی کوتاه منکوب کرد.
وی در واکنش به ادعای این مشاور آل‌سعود که سعی در زیر سؤال بردن انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر در ایران داشت، گفت: «فقط ۲۰۰ تا ۲۲۰ شبکه فارسی زبان و رسانه‌های بین‌المللی علیه ایرانیان فعال بود تا آنها را از شرکت در انتخابات منصرف کنند؛ جان بولتون را به یاد آورید که می‌خواست عید [سال میلادی سه سال پیش] را در تهران برگزار کند؛ اگر همه این‌ها را در نظر بگیریم متوجه شکوه این کار می‌شویم. لذا ایرانی‌ها حق دارند که از پیروزی بزرگ حرف بزنند.»
این کارشناس و تحلیلگر در آنتن زنده شبکه روسیا الیوم تصریح کرد که حکومت ایران مورد حمله است و غربی‌ها و آمریکایی‌ها آرزوی نابودی این حکومت را دارند. زمانی که ایران تا به این اندازه مورد حمله است، طبیعی است که انتخابات اخیر به یک پیروزی بزرگ تعبیر شود زیرا حملات و فشارها علیه این کشور هرگز قطع نشده است.
به گزارش فارس، نصرالله در ادامه با زیر سؤال بردن سیستم پادشاهی و سلطنتی در عربستان سعودی به کنایه، این مقام سعودی را خطاب قرار داد و گفت: «شما انتخابات برگزار کنید، اگر دو درصد هم شرکت کردند ما می‌گوییم بزرگ‌ترین انتخابات تاریخ را شما رقم زدید». وی سپس با لبخند ادامه داد: «حتماً می‌دانید که در برخی کشورها اصلاً انتخاباتی برگزار نمی‌شود.»
ادامه تبریک‌های مقامات خارجی به رئیسی
پیروزی حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی به همراه داشت.
در ادامه پیام‌های تبریک سران کشورهای مختلف در جهان به سید ابراهیم رئیسی، رؤسای جمهور لبنان (میشل عون)، هند (رام نات کوویند)،‌ ترکمنستان (قربان بردی محمد اف)، نیز در پیام‌های جداگانه‌ای خطاب به حجت‌الاسلام رئیسی، انتخاب وی به‌عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت.
گفتنی است پیش از این، مقامات کشورهای مختلف جهان از جمله «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور‌ ترکیه، «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه، «میگل دیاز کانل» رئیس‌جمهور کوبا، «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق، «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان، «آرمن سرکیسیان» رئیس‌جمهور ارمنستان، «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهوری آذربایجان، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق، «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق، «نچیروان بارزانی» رئیس‌جمهور اقلیم کردستان عراق، «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان، «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن، «شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی» امیر قطر، «نواف الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت، هیثم بن طارق سلطان عمان، «محمد بن راشد آل‌مکتوم» نایب‌رئیس امارات، «قاسم توکایف» رئیس‌جمهور قزاقستان، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس، «نارندرا مؤدی» نخست‌وزیر هند و. .. در پیام‌های جداگانه‌ای پیروزی «سید ابراهیم رئیسی» در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفتند و بر تقویت و توسعه روابط فی مابین تأکید کردند.
رئیس‌جمهور چین: مایل به همکاری با آقای رئیسی هستم
شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین دیروز دوشنبه در پیامی‌به ابراهیم رئیسی پیروزی وی را در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ایران تبریک گفت.
رئیس‌جمهور چین همچنین در پیام خود تأکید کرد: من بر اهمیت فوق‌العاده توسعه روابط میان تهران و پکن تأکید می‌کنم و مایل به همکاری با آقای رئیسی برای تقویت ارتباط استراتژیک، محکم کردن اعتماد سیاسی دوطرفه و توسعه و تعمیق همکاری سودمند دوجانبه‌مان هستم.
دیپلمات روس: امیدواریم همکاری نزدیک ایران- روسیه ادامه یابد
ضمیر کابلوف، مدیر بخش دوم آسیایی وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه با توجه به نتیجه سیزدهمین دور از انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت: ما مطمئناً این موضوع را مثبت ارزیابی می‌کنیم و امیدواریم همکاری نزدیکمان با رهبری ایران، دولت و رئیس‌جمهور آن ادامه بیابد.
این دیپلمات روس درباره ادعاهای وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه رأی گیری در انتخابات ریاست جمهوری ایران آزادانه و منصفانه نیست، اظهارنظر کرده و گفت: واشنگتن باید سرش به کار خودش باشد.
کابلوف در این راستا ادامه داد: بله مشارکت پایین‌تر از حد انتظار بود، اما ‌(انتخابات) قانونی بود.
بورل: امیدواریم نتیجه انتخابات ایران تأثیری بر مذاکرات وین نگذارد
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با توجه به پیروزی سید ابراهیم رئیسی در سیزدهمین دور از انتخابات ریاست جمهوری ایران، گفت: امیدواریم انتخابات ایران و رئیس‌جمهور جدید ایران بر مذاکرات جاری در وین درباره چگونگی بازگشت به برجام [توافق هسته‌ای] تأثیر نگذارد.
بر اساس این گزارش، مذاکرات درباره احیای توافق هسته‌ای از طریق بازگشت آمریکا به برجام و بازگشت ایران به پایبندی کامل به تعهدات هسته‌ای‌اش در مدت اخیر در وین میان اعضای کمیسیون مشترک برجام و با حضور آمریکا در محل مذاکرات در جریان بوده است.
آمریکا و ایران مذاکرات مستقیمی‌نداشته‌اند و از طریق نمایندگان دیگر اعضای برجام در این مذاکرات مشارکت دارند.
بازتاب انتخاب رئیسی
در رسانه‌های عربی
پایگاه خبری العهد با‌ اشاره به پیروزی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران به پیام‌های تبریک روسای کشورهای خارجی پرداخت.
این پایگاه خبری لبنانی پیام‌های تبریک مقامات داخلی و رهبران جنبش‌های مقاومت را نیز منتشر کرد.
شبکه لبنانی المیادین نیز ضمن اعلام پیروزی رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری پیام‌های تبریک مقامات داخلی و خارجی را منتشر کرد.
شبکه قطری الجزیره نیز با‌ اشاره به انتخاب رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران در گزارشی به واکنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخت.
این شبکه نوشت که واکنش‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی بعد از پیروزی ابراهیم رئیسی بود برخی تبریک گفتند و برخی منتقد بودند.
شبکه معاند العربیه نیز با اعلام پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ادعاهای بی‌اساسی را علیه وی منتشر کرد.
بخش عربی شبکه آرتی نیز در گزارشی متفاوت به جشن‌های طرفداران سید ابراهیم رئیسی در مناطق مختلف ایران پرداخت.
این شبکه همچنین پیام‌های مقامات خارجی به رئیس‌جمهور منتخب ایران از جمله پیام تبریک پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را منتشر کرد.
خبرگزاری اسپوتنیک عربی با انتشار واکنش‌های خارجی به انتخاب ابراهیم رئیسی واکنش نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را نیز منتشر کرد.
بر اساس این گزارش، دیگر رسانه‌های عربی نیز پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری و واکنش‌های داخلی و خارجی به این مسئله را بازتاب دادند.
واکنش پمپئو به انتخابات ریاست جمهوری؛
رئیسی کسی نیست که با او مذاکره کنیم!
به گزارش فاکس‌نیوز، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در بخشی از یک گفت‌وگو با این شبکه درباره رویکردی که دولت جو بایدن باید در قبال ایران اتخاذ کند، گفت: ما اهرم فشارهای زیادی برای این دولت برجای گذاشتیم، یعنی هزار و خرده‌ای تحریم علیه مقامات ایران و اقتصادش. ما ائتلافی از کشورهای خلیج ‌فارس و دوست و متحدمان اسرائیل ایجاد کردیم، تمام کارها را کردیم تا ایران را محدود کنیم و مانع در اختیار داشتن پول و منابع تمام چیزهایی برای آنها شویم که شاهدش بودیم. شما زمانی را یادتان می‌آید که چند سال پیش چرخ دستی‌های پول نقد به ایران دادند. به این دولت اهرم فشارهای زیادی برای اعمال فشار علیه ایرانی‌ها داده شده است.
پمپئو ادامه داد: آنها همین هفته کسی به نام ابراهیم رئیسی را به‌عنوان رئیس‌جمهور جدیدشان انتخاب کردند. رئیسی کسی نیست که با او مذاکره کنیم. این حکومت، حکومتی نیست که با آن تعامل کنیم. ما باید کارزار فشار حداکثری را به کار ببندیم تا این حکومت را مجبور کنیم رفتارش را تغییر دهد.
ترس مقامات صهیونیستی
از پیروزی رئیسی در انتخابات
مقامات رژیم صهیونیستی در واکنش به پیروزی رئیسی در انتخابات، رویکردی خصمانه اتخاذ و تلاش‌کردند علیه کشورمان جَوسازی کنند.
به گزارش رویترز، نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که به‌نظر می‌آید از انتخاب ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران به خشم آمده است، روز یک‌شنبه در اظهاراتی ضدایرانی گفت که باتوجه به نتیجه این انتخابات جهان دیگر نباید برای حصول یک توافق جدید درخصوص برجام با ایران مذاکره کند.
یائیر لاپید، وزیر خارجه جدید رژیم صهیونیستی نیز در واکنش به انتخابات ریاست جمهوری در کشورمان و پیروزی ابراهیم رئیسی، همچون سایر مقامات صهیونیستی رویکردی ضدایرانی اتخاذ و ادعاهای نخ نما شده صهیونیست‌ها علیه ایران را تکرار کرد.
لاپید در ادعاهای واهی خود ابراهیم رئیسی را یک روحانی تندرو خواند که به ادعای او متعهد به پیشبرد آنچه جاه‌طلبی‌های هسته‌ای و فعالیت‌های ‌تروریستی ایران می‌خواند، است.