kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۰۰۹
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۴

پیش‌بینی کارشناسان از تداوم روند نوسانی بورس در هفته‌های پیش رو

تحلیلگران بازار سرمایه از روند نوسانی شاخص کل بورس تا زمان اجرای سیاست‌های راهبردی دولت سیزدهم در حوزه بازار سرمایه خبر دادند.


یک تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص شرایط این روزهای بازار و اثرات تصمیمات سازمان بورس در صدور مجوز برای نهادهای مالی و کارگزاری‌ها گفت: تعداد دارندگان کد بورسی در کشور و فعالان اقتصادی معامله‌گر در بازار سرمایه به شکل قابل توجه و چشمگیری در یک سال اخیر افزایش یافته و به همین دلیل دولت آینده نمی‌تواند بدون برنامه راهبردی برای مدیریت بازار سرمایه به سرمایه اجتماعی قابل توجه و محسوسی دست یابد.
مجید عبدالحمیدی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر افزود: سبز شدن شاخص کل بورس در برخی از روزهای معاملاتی چند روز اخیر در بازار سرمایه، به معنای بهبود وضعیت بازار نیست و تا زمانی که شیوه راهبری و اجرای راهبردهای اقتصادی در بستر بازار سرمایه به صورت سیاستگذاری شده و صحیح به اطلاع عموم فعالان بازار نرسد، وضعیت بورس همچنان نابسامان خواهد بود.
وی تصریح کرد: در سه ماه اخیر ۱۰ سبدگردان مجوز فعالیت گرفتند و تعداد کل سبد‌گردان‌ها به ۴۰ مورد رسید؛ چند سبد گردان هم مجوز تأسیس دریافت کرده‌اند؛ ضمن اینکه بعد از گذشت ۱۵ سال، شاهد هستیم که فراخوان صدور مجوز تأسیس کارگزاری منتشر شده است.
به گفته این کارشناس بورس، با این اقدام انحصار کارگزاری‌ها عملاً برداشته خواهد شد و بر تعداد کارگزاری‌ها در بازار سرمایه افزوده می‌شود و از بین رفتن انحصار قطعاً باعث بالا رفتن رقابت و افزایش کیفیت خدمات خواهد شد.
عبدالحمیدی به خواسته اکثر سهامداران از دولت جدید اشاره کرد و گفت: خواسته اغلب سهامداران خرد بازار، بازگشت سرمایه آنها و رهایی از ضررهایی است که در طی یکسال اخیر متحمل شده‌اند و تداوم وضعیت فعلی بازار سرمایه، قطعاً شرایط را برای فعالان بازار سخت‌تر خواهد کرد.
همچنین مرتضی دلخوش؛ کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با ایسنا تأکید کرد: بعد از تغییر دولت، می‌توان برای بازار سرمایه تا پایان سال روند رو به رشدی را پیش‌بینی کرد. قیمت‌های بازار سرمایه در کف قرار دارد، درحالی که طی یک سال گذشته قیمت‌های جهانی رشد داشتند و باید قیمت سهم‌ها افزایش پیدا می‌کرد.
چند پیشنهاد به دولت آینده
وی با تاکید بر اینکه دولت آینده نباید برای تامین کسری بودجه به بازار نگاه کند، توضیح داد: از آنجا که دولت نمی‌خواهد سهم خود را با قیمت پایین بفروشد، بازار را شارژ کرده و باعث رشد غیرمنطقی آن می‌شود. البته بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹ جلوی تورم وحشتناک را گرفت و باعث شد اتفاقی که برای ونزوئلا افتاد برای کشور ما نیفتد.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به دولت آینده پیشنهاد می‌کنم قوانین بازار را به مرور تغییر دهد، نه اینکه هر هفته یک قانون جدید تصویب کند. همچنین دامنه نوسان برداشته شود اما به جای آن نظارت ناظر بیشتر شود. سیاست باید در جهت رفاه مردم باشد. از اجرای حرکت نمایشی خودداری کنند. سرمایه‌گذار مثل آهو است که با کوچک‌ترین حرکت پا به فرار می‌گذارد. بنابراین امنیت اقتصادی نشان از آرامش سیاسی دارد.