kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۸۴۹
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۳
پایگاه آکسیوس:

آمریکا می‌خواهد توافق برجامی قبل از آغاز به کار دولت جدید ایران نهایی شود

یک مقام آمریکایی گفته دولت این کشور می‌خواهد توافق درخصوص بازگشت واشنگتن به برجام نهایی شود.

 


یک مقام آمریکایی به پایگاه آکسیوس گفته دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد توافق درخصوص بازگشت به برجام قبل از آغاز به کار دولت جدید ایران نهایی شود.
این مقام آمریکایی گفته چنانچه روند مذاکرات به ماه آگوست که دوران انتقال ریاست‌جمهوری در ایران است کشیده شود، «نگران‌کننده» خواهد بود. او گفت: اگر قبل از تشکیل دولت جدید به توافق نرسیم، مسئله اینکه رسیدن به توافق تا چه حد در دسترس است نگران‌کننده خواهد بود.
پیش از این «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با یک روزنامه ایتالیایی گفته بود برای حصول توافق «لازم است منتظر تشکیل دولت جدید در ایران ماند».
مقام آمریکایی گفته این چارچوب زمانی «نگران‌کننده» است، نه به خاطر اینکه یک دولت محافظه‌کار قدرت را در ایران به دست می‌گیرد بلکه به این خاطر که هر چقدر مذاکرات، بدون وقوع گشایشی خاص ادامه داشته باشند، شانس موفقیت کمتر خواهد بود.
وی گفت: ما برای انجام این کار زمان نامحدود در اختیار نداریم. نمی‌خواهم تقویم زمانی بدهم، اما ممکن است زمان به پایان برسد و ما به این نتیجه برسیم که نمی‌توانیم در زمانی معقول به توافق برسیم.
این مقام آمریکایی با بیان اینکه تیم فعلی ایران در حال انجام «تعاملات جدی» است گفت: می‌توان ظرف چند هفته آتی توافق را نهایی کرد. او گفت: واشنگتن قصد ندارد مذاکرات را برای چندین و چند ماه ادامه دهد و تصور می‌کند که خواست ایرانی‌ها هم همین است.
او گفت: نگاه کلی ما به این مسئله بر اساس آنچه که ایرانی‌ها می‌گویند این است که انتخابات اثری بر روند این مذاکرات ندارد و تصمیم‌گیری‌ها قبل و بعد از انتخابات ادامه خواهند داشت و گفت‌وگوها در نتیجه انتخابات مختل نخواهد شد.
وی اضافه کرد: ما به همان طریقی که تا الان مذاکره کرده‌ایم مذاکره خواهیم کرد. اینکه بعد از روی کار آمدن دولت جدید چه اتفاقی خواهد افتاد مسئله جداگانه‌‌ای است اما امیدوارم قبل از آن زمان بتوانیم به توافق برسیم.
مقام آمریکایی از توضیح درباره اینکه مهم‌ترین مانع بر سر توافق درخصوص برجام در حال حاضر چیست خودداری کرد. او با وجود این گفت که پیشرفت‌هایی هم در حوزه رفع تحریم‌ها و هم گام‌های هسته‌ای ایران حاصل شده است.
در روزهای گذشته یک پایگاه خبری به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داده بود یکی از موانع باقی‌مانده در مذاکرات وین درباره برجام تلاش ایران برای دریافت تضمین از آمریکا برای عدم تکرار تجربه خروج از این توافق هسته‌ای است.
اروپا: انعطاف نشان بدهید!
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار نشان دادن انعطاف از سوی همه طرف‌ها برای رسیدن به توافق درخصوص برجام شده است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به عنوان هماهنگ‌کننده اجرای برجام از پیشرفت‌های حاصل‌شده طی هفته‌های گذشته درخصوص بازگشت آمریکا به برجام و تضمین اجرای کامل این توافق توسط همه طرف‌ها استقبال کرده است.
در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر اهمیت بهره‌گیری از این فرصت سیاست تأکید کرد و خاطرنشان کرد همه طرف‌ها باید به منظور رسیدن به مصالحه‌ای که در راستای منافع همگان خواهد بود انعطاف‌پذیری از خودشان نشان دهند. جوزپ بورل با توجه به برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران خواستار تداوم تعهد ایران به برجام شده است.
ادعای اروپا در حالی است که انگلیس، فرانسه و آلمان در کنار آمریکا تاکنون به هیچ عنوان به تعهدات برجامی خود عمل نکرده‌اند.
جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.
لازم به ذکر است که عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت‌کننده در مذاکرات وین روز جمعه با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کرد.
کاظم غریب‌‌آبادی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس در توئیتی در این خصوص نوشت: طرفین در این دیدار درباره آخرین تحولات گفت‌وگوها برای احیای برجام و کمک احتمالی آژانس به این فرآیند گفت‌وگو کردند.
عراقچی و گروسی همچنین آخرین وضعیت تعاملات و همکاری‌های دوجانبه را نیز مرور کردند.
معاون وزیر امور خارجه ایران از شنبه ۲۲ خردادماه به منظور شرکت در ششمین دور مذاکرات وین برای احیای برجام در اتریش حضور دارد. 
نشست بعدی کمیسیون برجام
اوایل جولای
خبرنگار وال‌استریت ژورنال گزارش داد که ششمین دور گفت‌وگوهای کمیسیون مشترک برجام طی روزهای آینده به پایان می‌رسد.
وی در ادامه گفت که فهمیده نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام اوایل ماه جولای (اواسط تیرماه) برگزار خواهد شد.
خبرنگار وال‌استریت ژورنال به نقل از منابعی گفت: در حالی که گفت‌وگوها سخت بوده، به آهستگی به پیش می‌رود و شکاف‌ها در حال کاهش یافتن هستند.
وی سپس ابراز امیدواری کرد که روز 15 جولای (24 تیرماه، ششمین سالگرد برجام) پایان این گفت‌وگوها باشد.
همچنین میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در نهادهای بین‌المللی مستقر در وین، تاریخ احتمالی برای حصول توافق در مذاکرات احیای برجام را اعلام کرد.
وی در پیامی توئیتری نوشت: جایگاهم به من اجازه شرط‌بندی (گمانه‌زنی) نمی دهد اما مایلم که تاریخ ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیر) را به عنوان یک تاریخ هدف برای رسیدن به توافق اعلام کنم که مصادف است با ششمین سالگرد حصول برجام.
رایزنی‌های برجامی
آمریکا و اسرائیل
طبق گزارش کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی، «نفتالی بنت» نخست‌وزیر این رژیم امیدوار است از چند هفته مانده تا تحلیف رئیس‌جمهور جدید در ایران برای گفت‌وگو با واشنگتن به منظور آنچه اثرگذاری «مثبت» بر بازگشت مورد انتظار آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران خوانده شده، استفاده کند.  طبق این گزارش، بنت دستور نتانیاهو نخست‌وزیر سابق را که مقامات صهیونیست را موظف کرده بود از بحث درباره جزئیات توافق مورد انتظار برای احیای برجام خودداری کنند، لغو کرده است.