kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۸۱۵
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۸

رأی پاک و شگفت‌انگیز ملت ایران!(نگاه)

 

دکتر محمدحسین محترم
۱- «به برکت ایام ولادت حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام، جشن ملت ایران و حضور آنها در انتخابات مایه خیر و برکت شد» و نشان داد در جمهوری اسلامی به واقع «میدان‌دار و صحنه‌گردان اصلی مردم هستند». مردم با این حضور و انتخاب «در درجه اول خود آنها نفع بردند» و هم «جمهوری اسلامی امتیازات بزرگی در عرصه بین‌المللی به‌دست آورد». مردم با « احقاق حقّ مدنی» خود در «امتحان بزرگ انتخابات»، «متضمن منافع ملّی کشور» شدند و با «ناکام گذاشتن فرصت‌طلبی و تبلیغات همه‌جانبه دشمنان»، «روز درخشش مطلوب ملت ایران» را رقم زدند. این میزان حضور علی‌رغم نظرسازی‌های قبلی و با وجود گله‌مندیها و ناراحتی‌ها از مشکلات معیشتی و شرایط اقتصادی، برای جهانیان و رسانه‌های خارجی مایه تعجب و از سوی دیگر موجب خشم آمریکا و رژیم صهیونیستی و لشکر امپراطوری رسانه‌ای آنها به‌ویژه فارسی‌زبان از جمله بی‌بی‌سی و اینترنشنال شد و هرآنچه را که آنها طراحی کرده بودند و امید برداشت داشتند، بر باد داد و خنثی کرد.
۲- نکته جالب توجه در انتخابات این دوره احساس انفاس قدسیه و حضور پررنگ یاد و نام شهید سلیمانی بود و یکی از دلایل تمدید انتخابات تا ساعت 2 بامداد برای اولین بار نیز همین بود که بسیاری از هموطنانی که در ساعات پایانی در پای صندوق‌ها حضور یافتند، دلیل آن را پاسخ دادن به ترور شهید سلیمانی با رأی خود در لحظه شهادت وی عنوان می‌کردند که رسانه‌های خارجی نیز به این موضوع اذعان داشتند.
۳- در تحلیل اولیه میزان مشارکت مردم باید گفت: اولاً این میزان مشارکت با توجه به فشارهای حداکثری و تحریم‌های آمریکا و ناکارآمدی دولت و وجود مشکلات متعدد اقتصادی و معیشتی موجود و همچنین کرونا، حدنصاب بسیار مطلوبی است. ثانیاً این برای اولین بار نیست که میزان مشارکت به این حد می‌رسد، بلکه در دوره دوم ریاست‌جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی در سال ۷۲ نیز بدون وجود فشار حداکثری و تحریم‌های کنونی و کرونا، مشارکت به حدود ۵۰ درصد رسید. ثالثاً آنچه در این دوره موجب کاهش مشارکت شد، عدم حضور بخش بزرگی از کسانی بود که در دوره قبل به حسن روحانی رأی داده بودند و اکنون با عملکرد دولت وی ناامید شدند. رابعاً میزان رأی آقای رئیسی به‌عنوان منتخب مردم نسبت به انتخابات دوره قبل به‌طور چشمگیری افزایش یافت که در دوره قبل رهبر معظم انقلاب درباره میزان رأی ایشان، تعبیر «رأی پاک» را به‌کار برده بودند. خامساً در یک مقایسه، میانگین میزان مشارکت مردم ایران همیشه از میانگین مشارکت مردم آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری بالاتر بوده، به‌طوری‌که در ۱۲ دوره اخیر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، ۵۷ درصد، اما در ۱۲ دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، ۷۲ و نیم درصد بوده است. حالا این سؤال باقی می‌ماند چرا رسانه‌های آمریکایی و اروپایی خود را می‌کشند تا انتخابات ایران را زیر سؤال ببرند اما هیچ ‌اشاره‌ای به میزان مشارکت در خود آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی نمی‌کنند؟!
۴- نکته مهم در تبلیغات گسترده رسانه‌های بیگانه علیه چهل انتخابات جمهوری اسلامی، به فرموده رهبری این است که «دشمنان ملت ایران نمی‌خواهند پدیده شرکت مردم به نام دین در پای صندوق رأی و در خدمت به مردم تثبیت شود و تلاش داشتند ثابت کنند دین با انتخابات و آزادی و دموکراسی سازگاری ندارد»، اما حضور ملت ایران یک‌بار دیگر ثابت کرد «دین مظهر کامل یک مردم‌سالاری همه‌جانبه است» و خود خارجی‌ها نیز مجبور به اعتراف به آن شدند که در مقایسه با تمام کشورهای دنیا، این «ملت ایران است که به مردم‌سالاری بیشترین اهتمام را می‌ورزد» تا جایی که تحلیلگر امنیتی کانال ۱۳ اسرائیل نتوانست ناخواسته اذعان نکند که «ایران عملاً یک حکومت دیکتاتوری نیست و علل گسترده‌ای برای دموکراسی دارد». ملت انقلابی ایران در ۲۸ خرداد نشان داد که دشمن را خوب شناخته و حواسشان جمع است که اگر هزاران نفر را برای تبلیغات علیه نظام و کشورشان به کار بگمارند، آنها با حضور میلیونی خود پاسخ‌شان را می‌دهند و مردم بر اساس فرمایش امیرالمؤمنین نشان دادند که در دفاع از دستاوردهای انقلاب بزرگ خود خواب نیستند و زنده و پویا هستند.
۵- اهمیت انتخابات در جمهوری اسلامی از آن جهت است که درباره هیچ‌یک از نظام‌های انقلابی و غیرانقلابی که در یکی دو قرن اخیر در کشورهای دنیا تشکیل شده، به اندازه جمهوری اسلامی برای آنها پیش‌بینی زوال و نابودی و فروپاشی صورت نگرفته است. از وعده دو ماه و شش ماه و یک سال دیگر برای فروپاشی گرفته تا وعده جشن گرفتن پایان چهل سالگی نظام جمهوری اسلامی در خیابان‌های تهران توسط مقامات رسمی و غیررسمی و سرویس‌های جاسوسی– اطلاعاتی دشمنان و رسانه‌های وابسته به آنها و همچنین نفوذی‌های غرب‌گرا داخلی از «غیرمذهبی‌ها و لیبرال‌های سکولار و یک حزب فرسوده « قدیمی پرمدّعا» تا «سکولارهای مذهبی و فن‌سالارها و یک گروهی که متأسفانه مسئول و جزو نمایندگان یکی از دوره‌های مجالس شورای اسلامی بودند.»
۶- برخلاف نهضت‌ها و انقلاب‌ها و نظام‌های مختلف در شرق و غرب عالم، از جمله در اروپا مثل انقلاب کبیر فرانسه و در خود ایران مثل نهضت مشروطه و نهضت ملی نفت که «شروع شوق‌انگیزی، اما پایان زهرآگینی مثل دیکتاتوری و استبداد طبقه‌اشرافیت سیاسی- اقتصادی و یا مذهبی و یا خانوادگی» داشتند و فروپاشیدند و منافع ملت‌هایشان بین انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها دست به دست شدند، انقلاب و نظام جمهوری اسلامی نه تنها فرونپاشیده و متوقف نشده، بلکه با حضور مردم قدرتمندتر شده و به راه خود ادامه داده و این «راز پُرشکوه و افتخاربخش و ماندگاریِ آن دو کلمه بیش نیست: جمهوری و اسلامی». به فرمایش رهبری «موجودی که با همراهی این دو کلمه تشکیل شده یعنی جمهوری اسلامی و مردم‌سالاری دینی، باید هم پایدار بماند.»
۷- به فرمایش رهبری «اگر در مسئولین کشور این موضوع جا بیفتد که در مسائل اقتصادی و غیره و مسائل داخلی و خارجی، هم مسائل اسلامی را در نظر بگیرند و هم حضور مردم را تأمین کنند، همه مشکلات کشور حل خواهد شد». حال که مردم به خاطر فشارهای معیشتی برای حضور در انتخابات مردد نشدند و برای برطرف شدن نابسامانی‌ها و ناکارآمدی‌ها به میدان آمدند و به «طلبه خدمتگزاری» رأی دادند که «با مردم صادق بود و شعارهایی داد که به آنها اعتقاد داشت»، اکنون نوبت رئیس‌جمهور منتخب و گروه اوست که خود را مخاطب این فرمایش رهبری بدانند که فرمودند: «هر جا ما مردم را وارد میدان کردیم و اسلام را معیار و میزان اصلی کار خودمان قرار دادیم پیش رفتیم؛ و هر جا که یکی از این دو لنگ شد، پیش نرفتیم. باید مردم را در مسائل اقتصاد وارد میدان کنیم». لذا رئیس‌جمهور جدید با پشتیبانی بالا و نصاب مطلوب حضور مردم در انتخابات که به فرمایش رهبری «رئیس‌جمهورِ قوی و قدرتمندی است که کارهای بزرگی می‌تواند انجام بدهد و استفاده از توانایی‌های زیاد و امکانات و فرصت‌های فراوانی کشور احتیاج به انسان‌های فعّال، پُرکار، خسته‌نشو و قدرتمند دارد»، باید «فرصت خدمتگزاری به مردم و کشور را قدر بداند.»
۸- حضور پرمعنای مردم، یک روز نگذشته از انتخابات اثر خود را در صحنه بین‌المللی نشان داد. مراکز اطلاعاتی –امنیتی رژیم صهیونیستی در ارزیابی‌های اولیه خود از میزان مشارکت مردم و پشتوانه رأی منتخب ملت ایران به مقامات سیاسی این رژِیم هشدار دادند: «انتخابات ایران، اسرائیل را در مقابل دوران سختی قرار می‌دهد و با انتخاب سید ابراهیم رئیسی، اسرائیل باید منتظر دوران سخت‌تری باشد». یورونیوز نیز با‌اشاره به دستاورد هیچ برجام و هشت سال تعامل دولت روحانی با غرب و آمریکا، تأکید کرد «اولویت سیاست سید ابراهیم رئیسی برجام و رابطه با آمریکا و غرب نیست بلکه سیاست تقویت توانمندی‌ها و تولید داخلی است و این موجب خنثی شدن تحریم‌ها خواهد شد.» اما اثر محسوس‌تر حضور مردم در انتخابات که بیشتر خود را نشان داد، این بود که روز بعد از انتخابات، آمریکا با اذعان به ناامیدی از گزینه نظامی روی میزش بعد از شکست کارزار فشار حداکثری، اعلام کرد صدها نیروی نظامی و سامانه‌های ضد موشک و جنگنده‌های خود را از منطقه خارج می‌کند. در اولین اقدام، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا به وال‌استریت ژورنال گفت «پنتاگون نُه سامانه ضد موشک پاتریوت و تاو را از عراق و عربستان و کویت و اردن و یک گردان هوایی جت جنگنده مخصوص را خارج می‌کند». این در حالی است که بایدن با روی کار آمدنش، برای ترساندن مردم ایران فعالانه سامانه‌های دفاعی و صدها نیروی نظامی را تحت عنوان حمایت از فشار حداکثری ترامپ، در منطقه مستقر کرده بود و اکنون پنتاگون اعتراف کرد «این تجهیزات بر مقاومت ایران در منطقه تأثیری نداشته است.» اما در نزدیکی انتخابات ایران دو انتخابات دیگر هم در منطقه برگزار شد یکی در سوریه و دیگری در رژیم صهیونیستی که هر دو با نتایج متفاوت منجر به تقویت جبهه مقاومت شد و مهم‌تر اینکه نتیجه انتخابات در سرزمین‌های‌اشغالی علاوه‌بر سرنگونی نتانیاهو، با آشکار شدن تضادها، موجب تسریع در فروپاشی رژیم صهیونیستی شد. لذا با تشدید تقویت جبهه مقاومت با پیروزی انتخابات جمهوری اسلامی، علاوه‌بر اینکه در آینده شاهد پیروزی‌های بیشتر مقاومت در نقاط مختلف منطقه خواهیم بود، ملت ایران امید دارند شاهد حل مشکلات اقتصادی داخلی با تکیه بر توان داخلی و نگاه به شرق و همسایگان نیز باشند.