kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۷۵۴
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۷
در دیدار با جوزپ بورل در آنتالیا

ظریف: مذاکرات مجدد در مورد برجام امکان‌پذیر نیست

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه بنا به دعوت «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه و برای حضور و سخنرانی در مجمع دیپلماسی آنتالیا، پنج‌شنبه هفته گذشته وارد شهر آنتالیا، محل برگزاری این اجلاس شد.

 


ظریف در حاشیه اجلاس مجمع دیپلماسی آنتالیا، با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد.
وی در دیدار با جوزپ بورل، ضمن مرور آخرین وضعیت مذاکرات جمهوری اسلامی ایران در وین بر رویکرد کشورمان درخصوص لزوم رفع تحریم‌های آمریکا و عدم امکان مذاکره مجدد در مورد برجام تاکید کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان با‌اشاره به تجربه تلخ مردم ایران در مورد عهدشکنی آمریکا در زمان ترامپ، ابراز امیدواری کرد، مذاکرات در حال انجام در وین، نتیجه‌بخش باشد.
جوزپ بورل نیز در این دیدار ضمن ابراز امیدواری نسبت به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات وین، به مرور آخرین وضعیت خاورمیانه، افغانستان و آمریکای لاتین پرداخت.
حمایت از صلح و ثبات
در افغانستان
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با صلاح‌الدین ربانی، وزیر خارجه اسبق افغانستان و از رهبران جمعیت اسلامی این کشور، ضرورت همکاری‌های تمامی جریان‌های افغانستان در مقابله با وضعیت نامساعد امنیتی این کشور را یادآوری کرد.
ظریف که به منظور شرکت در اجلاس مجمع دیپلماسی آنتالیا به ترکیه سفر کرده بود، همچنین بر ادامه سیاست کشورمان در حمایت از صلح و ثبات در افغانستان تاکید کرد.
صلاح الدین ربانی نیز در این دیدار ضمن تشریح آخرین وضعیت افغانستان بر جایگاه جمهوری اسلامی ایران در کمک به برقراری صلح و امنیت در این کشور تاکید
کرد.
وزیر خارجه کشورمان در حاشیه اجلاس آنتالیا با «عبدالله» رئیس‌شورای‌عالی صلح افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.در این دیدار طرفین درباره روابط دو جانبه و آخرین وضعیت منطقه به بحث و تبادل نظر پرداختند.
توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق
ظریف همچنین با فواد حسین وزیر امور خارجه عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار محمدجواد ظریف ضمن ابراز خوشحالی از توافقات مربوط به همکاری‌های ریلی شلمچه-بصره، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران جهت توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور تاکید کرد. وزیر امور خارجه کشورمان با یادآوری لزوم افزایش همکاری‌های منطقه‌ای کشورهای همسایه در برقراری امنیت منطقه‌ای، از آغاز مذاکرات امنیتی منطقه‌ای استقبال کرد.
وزیر امور خارجه عراق نیز در این ملاقات، ضمن سازنده خواندن همکاری‌های اقتصادی دو کشور ایران و عراق، از مساعدت‌های جمهوری اسلامی ایران در توسعه این همکاری‌ها قدردانی کرد.
دیدار با وزیر خارجه ونزوئلا
ظریف در ملاقات با خورخه ارئاسا، وزیر خارجه ونزوئلا، به بررسی آخرین وضعیت روابط دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه دوطرف پرداخت.
وزیر امور خارجه کشورمان ضمن یادآوری کارشکنی‌های غیرقانونی آمریکا در اجرای توافقات برجام به تشریح آخرین وضعیت مذاکرات جمهوری اسلامی ایران در وین پرداخت.
خورخه ارئاسا نیز در این ملاقات به تحریم‌های آمریکا علیه این کشور و ایجاد مشکل در مسیر تأمین واکسن ضد کرونا‌اشاره کرده و ضمن تقدیر از همراهی کشورمان با دولت و ملت ونزوئلا، کمک‌رسانی جمهوری اسلامی ایران در روزهای سخت و اعزام نفتکش ایرانی به این کشور را بعنوان جشن مردمی ونزوئلا و روزی فراموش نشدنی دانست.
در ادامه این ملاقات، طرفین درخصوص آخرین وضعیت عراق، افغانستان و کشورهای آمریکای لاتین به رایزنی و تبادل نظر پرداختند.
روابط اقتصادی با کرواسی
در ادامه این دیدار‌ها، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با وزیر خارجه کرواسی، بر علاقه‌مندی کشورمان جهت توسعه روابط اقتصادی با کرواسی
تاکید نمود.
ظریف با‌اشاره به اینکه شرکتهای متعدد ایرانی دارای روابط اقتصادی با کرواسی، بدلیل تحریم‌های آمریکا با مشکلاتی روبرو شده‌اند، ابراز امیدواری نمود تا مجددا تعاملات خود را با زاگرب از سر بگیرند.
رادمان وزیر خارجه کرواسی نیز در این ملاقات با‌اشاره به تاریخ و فرهنگ غنی ایران، بر علاقه‌مندی کشور کرواسی جهت تعمیق روابط با ایران تاکید نمود.
مجمع دیپلماسی آنتالیا روز جمعه ۲۸ خرداد با سخنرانی رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه افتتاح شد. این نشست با حضور مقامات عالی‌رتبه کشورها، وزرای امور خارجه، روسای سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و دیپلمات‌های برجسته برگزار می‌شود.