kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۷۵۰
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۶

روحانی با کدام کارنامه دولت را تحویل می‌دهد؟(خبر ویژه)

هفته‌های پایانی دولت در حالی سپری می‌شود که کارشناسان می‌گویند دولت در بخش‌های مختلف اقتصادی عملاً زمین سوخته، تحویل دولت جدید می‌دهد.


به گزارش جهان‌نیوز، وضعیت تولید، بازار بورس، زیرساخت‌های انرژی و سرنوشت برجام، از جمله موضوعاتی است که دولت با سوء کارکرد در آنها مواجه است. برجامی که ایران را چندین سال معطل خود کرد هنوز در حوزه فرسایشی قرار دارد و دوران تعلل برای رسیدن به توافق قرار داریم. قطعاً این دوران تا به انتهای دولت روحانی که خیلی هم از آن باقی نمانده ادامه می‌یابد. دولتی که آب خوردن و ازدواج و اشتغال جوانان را به توافق با غرب گره زد، به نظر نمی‌رسد در یکی دو ماه از نظر خود برگردد و اگر هم بازگردد دیگر خیلی دیر است!
در همین روند کار به جایی رسید که حق رأی ایران تا همین چند روز قبل، در سازمان ملل به تعلیق درآمده بود(!)
در زمینه بورس هم، با وجود این که در آستانه برگزاری انتخابات هستیم بورس همچنان روند ریزشی خود را حفظ کرده و حالا روزنامه‌های حامی دولت از ابرریزش و ابرنوسان بورس سخن می‌گویند. بسیاری از کارشناسان معتقدند دستکاری دولت و دست‌اندازی به سرمایه مردم برای تأمین بودجه بوده که این وضعیت را در بازار سرمایه بوجود آورده است. کارشناسان، بورس را یکی از چالش‌های مهم کشور و همچنین نقاط مین‌گذاری شده دولت روحانی عنوان می‌کنند.
حوزه تولید هم در اثر سوء مدیریت با چالش‌های جدی مواجه شده است. دامداران و مرغداران در این حوزه با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده‌اند. مشکلاتی که به بازار مصرف نیز به راحتی کشیده شده تا جایی که دولت اعلام کرد که قرارگاه مرغ ایجاد می‌کند. از سوی دیگر فضای کسب و کار در سایر صنایع و واحدهای تولیدی هم با رکود روبرو شده است. این در حالی است که کارشناسان با رصد بازارهای بین‌المللی از جمله بازار همسایگان پرشمار ایران 500 میلیون نفر مصرف‌کننده را شناسایی کرده‌اند که داد و ستد و استفاده از ظرفیت‌های تولیدی ایران می‌تواند گره‌گشای حوزه تولید و کسب و کار در کشور باشد. از سوی دیگر در حوزه مسکن که در 8 سال گذشته با رکود و افزایش سرسام‌آور روبرو شده است گفته می‌شود اگر کار برای مسکن‌سازی رونق بگیرد قطعاً چرخ اقتصاد کشور با توجه به صنایع متعددی که در مسکن‌سازی فعال می‌شوند و اقتصاد کشور نیز پررونق خواهد شد.
و سرانجام خاموشی‌های مکرری که رخ می‌دهد یکی دیگر از چالش‌هاست. با هر قطعی برق صنایع ضرر و زیان زیادی می‌بینند. مرغداران که این روزها از هر سو از جمله تهیه کنجاله و غذای طیور و جوجه یک روزه با مشکل روبرو هستند با قطعی برق نیز دچار مشکل می‌شوند. کمبود نیروگاه‌های کشور در حالی است که دولت روحانی بایستی در زمینه ساخت نیروگاه برق اقدام می‌کرد یکی از موارد دیگر چالش برانگیز کشورمان است که دولت آینده باید آن را سر و سامان دهد، همین موضوع است.