kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۷۴۶
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۷

مشکلات و اختلالات متعدد در شعب اخذ رأی /بی‌تدبیری‌های دولت دامن انتخابات را هم گرفت

علی‌رغم استقبال و حضور گسترده و اول وقت مردم در شعب اخذ رأی در لحظات و دقایق نخست رأی‌گیری، عملکرد توأم با تخلف مجریان انتخابات و تعلل در برخی حوزه‌ها در روند رأی‌گیری و همچنین قطع برخی سیستم‌ها، اعتراض مردم و نمایندگان مجلس را در پی داشت.

 

سرویس سیاسی-

مردم آگاه ایران اسلامی روز گذشته با حضور پر قدرت و شکوهمند در انتخابات حماسه سیاسی دیگری خلق کردند و به دهان یاوه‌گویان کوبیدند.
علی‌رغم استقبال و حضور گسترده و اول وقت مردم در شعب اخذ رأی در لحظات و دقایق نخست رأی‌گیری، عملکرد توأم با تخلف مجریان انتخابات و تعلل در برخی حوزه‌ها در روند رأی‌گیری و همچنین قطع برخی سیستم‌ها، اعتراض مردم و نمایندگان مجلس را در پی داشت.
اعتراض در برخی شعب
به دلیل تعلل در فرایند رأی‌گیری
خبرگزاری تسنیم، ساعت 8:05 صبح دیروز گزارش داد؛ در مناطقی مانند شهران، حکیمیه، منطقه 12، غرب تهران و بعضی نقاط دیگر، علی‌رغم آنکه برخی از مردم از قبل از ساعت 7 صبح برای رای‌دهی در صف حضور دارند، اما مسئولان حوزه‌ها اعلام می‌کنند که رأی‌گیری با تاخیر انجام می‌شود.
نامه نماینده ستاد رئیسی به وزیر کشور
مشکل رأی‌گیری در حوزه‌های جنوب تهران را رفع کنید
نماینده ستاد آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در وزارت کشور نیز صبح جمعه در نامه‌ای به وزیر کشور، به اختلال در فرآیند رأی‌گیری در حوزه‌های جنوب شهر تهران‌ اشاره کرد و با انتقاد از این موضوع خواستار رفع مشکل از سوی وزیر کشور شد.
ساعت 9:50 استاندار تهران از اختلال در 79 صندوق رأی خبر داد. پرویز سروری، کاندیدای انتخابات شورای شهر تهران گفت: به‌خاطر اختلالی که ایجاد شده با آقای محسنی‌ بندپی، استاندار تهران تماس گرفتم و ایشان اعلام کرد که در 79 صندوق مشکل ایجاد شده که تا دقایقی دیگر برطرف می‌شود.
خبرگزاری فارس ساعت 9:50 صبح جمعه گزارش داد؛ خبرها از برخی از حوزه‌های انتخابیه حاکی است که به علت کمبود و اتمام برچسب‌های هولوگرام برگه‌های تعرفه در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، به مردم از سوی مجریان انتخابات اعلام می‌شود که برای این انتخابات در صف نایستند.
نقص دستگاه‌های احراز هویت
و کُندی فرآیند رأی‌گیری
فارس، ساعت 10:20 دیروز نیز گزارش داد؛ به علت فقدان سیم‌کارت برای دستگاه‌های احراز هویت در حوزه‌های انتخابیه در انتخابات ریاست‌جمهوری، شوراهای اسلامی شهر و روستا، میاندوره‌ای خبرگان رهبری و مجلس، فرآیند اخذ رأی به کندی صورت می‌گیرد.
این مسئله موجب نارضایتی مضاعف مردم شد که از صبح با قطعی سیستم‌ها در اغلب حوزه‌ها و کمبود برچسب هولوگرام برگه‌های تعرفه انتخابات در برخی حوزه‌های دیگر مواجه بودند.
۲ هزار گزارش مردمی از تخلفات انتخابات
در سامانه «مردم ناظر» تا ساعت 10 صبح
شکایت از تأخیر در آغاز فرآیند رأی‌گیری
در همین شرایط، از زمان آغاز رسمی ‌فرآیند رأی‌گیری تا ساعت ۱۰:۰۰ صبح روز جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ بیش از ۲۰۰۰ گزارش مردمی، در سامانه مردم ناظر ثبت شد که بیشترین شکایات از تأخیر در آغاز فرآیند رأی‌دهی و کندی عملکرد دستگاه‌های الکترونیکی احراز هویت بود.
دریافت ۴۱۳۳ گزارش تخلف انتخاباتی
تا ساعت 14
شورای نگهبان در دومین گزارش از جزئیات گزارش‌های دریافتی از طریق سامانه «مردم ناظر» نیز تصریح کرد که از زمان آغاز رسمی ‌فرآیند رأی‌گیری تا ساعت ۱۴:۰۰ روز جمعه ۲۸ خرداد، ۴۱۳۳ مورد گزارش مردمی از تخلفات انتخاباتی در سامانه مردم ناظر ثبت شده است که توسط کارشناسان ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات پیگیری و دنبال شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، شکایت از تاخیر در آغاز فرآیند رأی‌گیری، کُندی عملکرد دستگاه‌های الکترونیکی احراز هویت، درج نام داوطلبان انصرافی ریاست جمهوری در آگهی‌های شعب اخذ رأی، پرسش عوامل اجرایی از مردم درخصوص اینکه قصد شرکت در کدام انتخابات را دارند، از عمده‌ترین شکایات و گزارش‌های ثبت شده در سامانه مردم ناظر است.
دریافت ۴۹۷۴ گزارش تخلف انتخاباتی
تا ساعت 16
همچنین، گزارش شورای نگهبان از جزئیات گزارش‌های دریافتی از طریق سامانه «مردم ناظر» نیز تصریح می‌کند که از زمان آغاز رسمی ‌فرآیند رأی‌گیری تا ساعت ۱۶:۰۰ روز جمعه ۲۸ خرداد، ۴۹۷۴ مورد گزارش مردمی از تخلفات انتخاباتی در سامانه مردم ناظر ثبت شده است که از این میان تعداد ۲۵۳۶ شکایت از عوامل اجرایی گزارش شده که توسط کارشناسان ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات پیگیری و دنبال شده است.
عدم ارسال صندوق سیار به برخی مراکز بیمارستانی و روستاها، به علاوه موارد قبلی پیش گفته، عمده‌ترین موضوع شکایات و گزارش‌های ثبت شده در سامانه مردم ناظر است.
به گزارش تسنیم،‌ جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور ضمن تقدیر از حضور مردم در انتخابات گفت: در ابتدای کار به لحاظ فنی مشکلاتی پیش آمد که شاید یک درصد حوزه‌ها مشمول این مشکل بودند ولی وزیر کشور دستور داد در این شعبه‌ها روش کار از آنلاین سریعاً به آفلاین تبدیل شود تا مردم معطل نشوند.
دریافت ۵۷۵۲ گزارش تخلف انتخاباتی
تا ساعت 19
چهارمین گزارش از جزئیات گزارش‌های دریافتی از طریق سامانه «مردم ناظر» نیز حاکی است، از زمان آغاز رسمی ‌فرآیند رأی‌گیری تا ساعت ۱۹:۰۰ روز جمعه ۲۸ خرداد، ۵۷۵۲ مورد گزارش مردمی از تخلفات انتخاباتی در سامانه مردم ناظر ثبت شده است که از این میان تعداد ۷۷۸ شکایت بین ساعات ۱۶ الی ۱۹ توسط مردم به ثبت رسیده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، از بین ۵۷۵۲ مورد گزارش ارسالی از آغاز فرآیند رأی‌گیری تاکنون، ۲۸۹۹ مورد مربوط به عوامل اجرایی، ۷۱۹ مورد مربوط به داوطلبان، ۳۱۸ مورد مربوط به عوامل نظارتی و ۱۸۱۶ مورد درخصوص سایر تخلفات به ثبت رسیده است که توسط کارشناسان ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات پیگیری و دنبال شده است.
در ادامه این گزارش آمده است: به استحضار مردم شریف می‌رساند، نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا و رسیدگی به تخلفات مربوط به آن، برعهده شورای نگهبان نیست و مردم از ثبت شکایات نسبت به این انتخابات در سامانه مردم ناظر خودداری نمایند.
اظهارات وزیر کشور درباره اخلال
در روند رأی‌گیری
رحمانی فضلی وزیر کشور نیز در جمع خبرنگاران درباره تعلل‌های ایجاد شده در برخی شعب گفت: ما 70 هزار شعبه داریم، در برخی شعب برق قطع می‌شود و در برخی شعب اتفاقاتی برای دستگا‌ه‌ها رخ می‌دهد ‌ولی بلافاصله مشکلات مرتفع و رأی‌گیری از سر گرفته می‌شود. لذا به هیچ وجه رأی‌گیری متوقف نمی‌شود؛ زیرا عوامل اجرایی ثبت اطلاعات و روند اخذ رای را به‌صورت آفلاین انجام می‌دهند و پس از رفع مشکل اطلاعات را وارد سیستم‌ها می‌کنند.
به گزارش تسنیم، وی با تأکید بر اینکه ساعت 7 رأی‌گیری آغاز شده است، بیان داشت: رأی‌گیری در هیچ شعبه‌ای متوقف نشده و نمی‌شود و اگر اختلال و ‌اشکالی پیش آید که برای 70 هزار شعبه این مسئله می‌تواند طبیعی باشد، فرآیند رأی‌گیری آفلاین انجام می‌شود و سپس اطلاعات ثبت می‌شود.
رحمانی فضلی درباره تاخیر رأی‌گیری در برخی شعب خارج از کشور گفت: اطلاعات دقیقی در این خصوص ندارم.
وزیر کشور درباره عدم ارسال صندوق سیار برای بیماران کرونایی اظهار داشت: همیشه برای بیمارستان‌ها صندوق سیار وجود دارد و در این دوره حتی برای بیماران قرنطینه کرونا نیز این مسئله پیش‌بینی شده است.
آیت‌الله جنتی: رأی‌گیری انتخابات شورا‌ها
کاغذی انجام شود
آیت‌الله احمد جنتی، رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات، در نامه‌ای به وزیر کشور از وی خواست به منظور رعایت حقوق مردم، رأی‌گیری در انتخابات شورا‌ها در حوزه‌های مربوطه از طریق تعرفه کاغذی انجام شود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، در این نامه آمده است: با احترام، با عنایت به گزارش‌های متعدد از استان‌های مختلف، صندوق‌های اخذ الکترونیکی به کارگیری شده در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا موجب کندی رأی‌گیری و تشکیل صف‌های طولانی و اخلال در روند اخذ رأی شده است. لذا مستدعی است‌ترتیبی اتخاذ گردد تا به منظور رعایت حقوق مردم رأی‌گیری در انتخابات شوراها در حوزه‌های مربوطه از طریق تعرفه کاغذی انجام پذیرد.
برگزاری پر ایراد انتخابات؛ از قطعی برق
در شعبات تا خواب ماندن نماینده فرمانداری
نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به اختلال در روند رأی‌گیری واکنش‌های اعتراضی نشان دادند.
حجت‌الاسلام سید محمود نبویان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: برگزاری انتخابات در استان مازندران با ایرادات و ‌اشکالات فراوانی همراه است که این ایرادات باعث شده تا در تعداد قابل توجهی از شعب، اخذ رأی با تأخیر آغاز شود.
وی افزود: از جمله در منطقه‌ای در هِوِلا در ساری رأی‌گیری ساعت حدود ساعت 10:30 آغاز شده و حال آنکه ساعت رأی‌گیری در سراسر کشور ساعت 7 اعلام شده است.
نایب‌رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس بیان داشت: در ساعات اولیه رأی‌گیری در بعضی از شعب شاهد قطعی برق و در برخی دیگر از شعب شاهد نقص فنی سیستم‌ها بودیم.
حجت‌الاسلام نبویان خاطرنشان کرد: در بعضی شعب به مردم گفته می‌شد که نمی‌خواهد برای ریاست جمهوری رای بدهید، تعرفه رأی مربوط به شوراها را پر کنید و بروید.
وی افزود: نماینده فرمانداری در شعبه اخذ رأی در روز انتخابات خواب مانده و او را از خانه‌اش صدا کرده و از رختخواب بیرون کشیده و به شعبه اخذ رأی‌آوردند.
نایب‌رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار داشت: در مورد انتخابات شوراها هم کارت‌های الکترونیکی که برای این منظور در نظر گرفته شده، در شعب کم است و مردم برای استفاده از این کارت‌ها ناچارند در صف‌های طولانی آن هم در این وضعیت کرونا معطل بمانند.
حجت‌الاسلام نبویان خاطرنشان کرد: در مورد صندوق‌های سیار هم که برای افراد سالمند که شرایط جسمی ‌لازم برای حضور در شعب اخذ رأی ندارند پیش‌بینی شده از ارسال صندوق‌های سیار به مناطق روستایی برای اخذ رأی از سالمندان جلوگیری شده است.
وی افزود: از جمله ایرادات دیگری که باعث تاخیر در آغاز به کار شعب شده بود می‌توان به نبود صندوق در شعب‌ اشاره کرد و یا اینکه صندوقی اشتباهی به شعبه آورده شده و مجدد باید تعویض شود.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: علاوه بر این مأموران اجرایی و انتظامی ‌مستقر در شعب اخذ رأی آموزش‌دیده نیستند و مسلط عمل نمی‌کنند.
نایب‌رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار داشت: در مورد اخذ رای در شعب خارج از کشور به‌عنوان نمونه در کشور استرالیا تنها دو صندوق برای اخذ رای در نظر گرفته شده که این خود باعث کاهش مشارکت در انتخابات در این کشور می‌شود؛ به‌عنوان نمونه یک ایرانی برای رای دادن ناچار است که ۳۰ کیلومتر را تا محل اخذ رای و ۳۰ کیلومتر بازگردد.
زهره الهیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز در حاشیه شرکت در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراها، نخستین میان‌دوره مجلس یازدهم و دومین میان‌دوره‌ای دوره پنجم خبرگان رهبری در حسینیه جماران، در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: با توجه به گزارش‌هایی که رسیده، در بعضی ار حوزه‌های رأی‌گیری در تهران تعرفه با تاخیر ارائه شده و در ساعات اولیه تعرفه در این حوزه‌های رأی‌گیری در تهران وجود نداشته است.
وی با‌ اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر تامین تعرفه برای کل کشور، تصریح کرد: متأسفانه شاهد این هستیم که الان در پایتخت در برخی از حوزه‌های رأی‌گیری تعرفه وجود ندارد؛ چگونه وزارت کشور می‌خواهد تعرفه شهرستان و روستاهای دورافتاده را تامین کند؟! به‌نظر می‌رسد سوءمدیریت در این رابطه وجود دارد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: گزارش‌هایی مبنی بر نبود دستگاه احراز هویت در برای شعب اخذ رای داشته‌ایم؛ برای پیگیری این موضوع با معاون پارلمانی و مدیرکل وزارت کشور تماس گرفتیم که پاسخگو نبودند، بنابراین موضوع را به معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اطلاع دادیم و این پیام را دادیم که اگر نبود تعرفه ادامه داشته باشد شکایت نمایندگان از وزیر کشور قطعی است و هرچه سریع‌تر فکری برای این قضیه شود و باید تدبیر جدی صورت بگیرد.
کامران باقری لنکرانی، وزیر اسبق بهداشت که در شیراز رای داد، در اعتراض به ‌اشکالات در فرایند رأی‌گیری گفته است: ما متوهم نیستیم اما وقتی از هفت صبح تاکنون در حوزه رأی‌گیری هستی و هنوز سیستم راه نیافتاده چه فکر می‌کنید؟ آقایان! طوفان را با این بند و بست‌ها نمی‌توانید کنترل کنید.
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه دیروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به برخی گزارش‌ها، برخی بخش‌ها برای اخذ رأی فعال شده‌اند، ولی در برخی بخش‌های کشور باید در رسیدن تعرفه و گرفتن رای مردم اقداماتی صورت بگیرد و کُندی‌ها رفع شود و امیدوارم امانتدارانه نسبت به رأی مردم تلاش کنند.
اتفاقات عجیب درباره رأی‌گیری
از ایرانیان خارج از کشور
خبرگزاری تسنیم ساعت 8:55 صبح دیروز گزارش داد؛ درحالی که گزارش‌های متعددی از عدم تمهید شرایط کافی برای رأی‌گیری در همان ساعات اولیه (7 صبح) در برخی مناطق تهران و شهرستان‌ها خبر می‌داد، روایت‌های ساکنین آمریکا نیز حاکی است که متأسفانه نگرانی‌ها و تذکر صریح رهبر معظم انقلاب در سخنرانی چهارشنبه هفته جاری نیز تامین نشده و افراد مقیم در آمریکا و برخی کشورهای خارجی نیز شرایط آسوده‌ای برای رأی‌دهی ندارند.
به گزارش تسنیم، بنابراین گزارش‌ها، مکان‌های رأی‌گیری در آمریکا که تعداد زیادی از ایرانیان در آنجا ساکن هستند، از 55 محل به 27 محل کاهش پیدا کرده و در ایالتی مثل کالیفرنیا فقط 4 صندوق تدارک دیده شده که عملاًً دو صندوقش از مراکز تجمع ایرانیان دور است.
برخی ایرانیان می‌گویند که بعضی از صندوق‌های تدارک دیده شده نزدیک به 106 کیلومتر با محل‌های تجمع ایرانیان فاصله دارد.
کدخدایی: شکایت‌هایی
درباره کمبود تعرفه‌ها واصل شده است
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان عصر روز گذشته در اتاق مانیتورینگ شورای نگهبان در جمع خبرنگاران، درباره میزان مشارکت درباره تخلفات انتخاباتی، گفت: تخلفات مربوط به صبح بود و الان هم درباره تبلیغات و کمبود تعرفه شکایت‌هایی واصل شده است که پیگیری می‌شود و جای نگرانی نیست.
به گزارش مهر، وی درباره سامانه مردم ناظر و شکایاتی که در این سامانه واصل شده است، اظهار داشت: مواردی که نیاز فوری بود، رسیدگی شد، تذکر دادیم و برطرف شد. مسئله خاصی که الان قابل توجه باشد، وجود ندارد و بررسی بیشتری را می‌طلبد و بعدا در این‌باره صحبت خواهم کرد.
انتقاد نماینده مجلس از اختلال
در روند رأی‌گیری
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، ضمن انتقاد از کندی و اختلال در روند رأی‌گیری در برخی از شعب، اظهار داشت: متأسفانه در برخی از شعب، سیستم اخلال دارد و مردم بیش از یک ساعت برای دادن رأی در صف ایستاده و معطل شده‌اند.
وی با بیان اینکه طبق اخبار و گزارشاتی که به بنده رسیده متأسفانه در برخی از شعب برای مثال در شهر قم در سیستم‌های اخذ رأی اختلال وجود دارد، افزود: بنده مشکلات و اختلالات موجود در روند رأی‌گیری را به مسئولان وزارت کشور و همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت اجرایی مرکزی انتخابات ریاست جمهوری منتقل کردم.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس بیان داشت: همچنین گزارشاتی رسیده که مجریان انتخابات از ساعت 7 صبح که زمان آغاز رأی‌گیری بوده در شعب حضور نداشته‌اند. این در حالی بوده که مردم برای رأی دادن حضور داشته‌اند اما مجریان انتخابات با تاخیر حاضر شده‌اند.