kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۷۲۷
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۰

جمال شورجه: اگر انقلاب نمی‌شد وارد سینما نمی‌شدم(اخبار ادبی و هنری)

 

جمال شورجه کارگردان سینمای ایران گفت: اگر انقلاب نمی‌شد وارد سینما نمی‌شدم و همان رشته گرافیک را دنبال می‌کردم. امام(ره) از همان اولین روزی که وارد ایران شدند، گفتند: ما با سینما مخالف نیستیم، ما با مرکز فحشا مخالفیم.
به گزارش فارس، موزه سینمای ایران در ادامه سلسله گفت‌وگوهای تاریخ شفاهی خود با جمال شورجه کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده ۶۷ ساله سینما به گفت‌وگو نشست.
وی درباره ورودش به حوزه فیلمسازی توضیح داد: از طرف مدرسه عالی شهید مطهری فراخوان داده بودند و در آن زمان امامی‌کاشانی سرپرست آنجا بود که تا زمانی که دانشگاه‌ها تعطیل هستند علاقمندان سینما بتوانند فیلمسازی بخوانند. ما هم که رشته هنر می‌خواندیم بیشترعلاقمند شدیم و برای آموزش فیلمسازی به این دوره‌ها رفتیم. حدود ۱۰۰ نفر از انجمن‌های اسلامی بودیم که در این کلاس‌ها تحت عنوان مرکز اسلامی آموزش فیلمسازی که در باغ فردوس بود شرکت کردیم.
این کارگردان در ادامه یادآور شد: سینما قرن‌ها است که در همه دنیا جایگاه خود را باز کرده است و علاقه‌مندان زیادی دارد. در دوران دانشگاه بر سر این موضوع که فرم و تکنیک می‌تواند در خدمت محتوا باشد، تحقیقات زیادی انجام دادیم. وی با بیان اینکه به کارنامه سینمایی خود نمره 15 می‌دهد، گفت: از نظر ساختار هنوز به آن چیزی که دلم می‌خواست، نرسیدم و از نظر خودم کم گذاشته‌ام.
شورجه با بیان اینکه سعی کرده دیدگاه‌ها و عقاید اسلامی خود را به مردم منتقل کند، گفت: اگر انقلاب نمی‌شد وارد سینما نمی‌شدم و همان رشته گرافیک را دنبال می‌کردم زیرا من با دیدگاه امام(ره) وارد سینما شدم. ایشان از همان اولین روزی که وارد ایران شدند و به بهشت زهرا(س) رفتند درباره سینما گفتند: «ما با سینما مخالف نیستیم، ما با مرکز فحشا مخالفیم». چیزی که امام فرمودند در واقع محتوای سینما بود که ایشان را برآشفته بودند و این جمله را گفتند.