kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۶۶۳
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴
جمهوری‌خواهان درخواست کردند

سلامت ذهنی بایدن مورد آزمایش قرار بگیرد

 

عده‌ای از جمهوری‌خواهان کنگره با انتشار نامه‌ای خواستار ارزیابی دقیق سلامت روانی و سنجیدن قوای ذهنی رئیس‌جمهور این کشور شدند.
موضوع سلامت روانی «جو بایدن» همواره یکی از مسائل چالشی یک سال اخیر در آمریکا بوده و به مجرد اینکه بایدن در یک سخنرانی گاف تازه‌ای می‌دهد بلافاصله موضوع سلامت ذهنی او
مطرح می‌شود.
اخیراً رفتار آشفته و گاف‌های آشکار بایدن موجب شده که جمهوری‌خواهان موضوع ناتوانی وی را مجدد مطرح کنند.
فیلم‌های ویدئویی از گاف‌های لفظی و اشتباهات بایدن از زمان ریاست‌جمهوری مانند فراموش کردن نام مقام‌های خود در نشست‌ها نیز تاییدی بر ناتوانی جسمانی و ذهنی وی عنوان
شده است.
پیش از این برخی از روان‌پزشکان مطرح دنیا صراحتاً اعلام کرده بودند که بایدن 78 ساله از مشکل زوال عقل رنج می‌برد.
رئیس‌جمهوری همیشه گیج!
در جدیدترین مورد نیز «رانی جکسون» پزشک سابق کاخ سفید و عضو جمهوری‌خواه کنگره از ایالت تگزاس روز پنجشنبه گفت در حال دست به دست کردن نامه‌ای در بین همکاران جمهوری‌خواه خود در مجلس نمایندگان است که در آن خواستار انجام آزمایش شناختی «جو بایدن» شده تا مشخص شود که آیا او به لحاظ ذهنی برای فرماندهی نیروهای مسلح مناسب است یا خیر. او جمع‌آوری امضا برای نامه خود را هفته گذشته هنگام جلسات حزب جمهوری‌خواه و رای‌گیری‌های مجلس نمایندگان آمریکا
آغاز کرد.
«جکسون» بعد از انتشار خبر درخواستش، در توئیتی اعلام کرد این نامه را به، «کوین اوکانر» پزشک رئیس‌جمهور و «آنتونی فائوچی» مشاور ارشد پزشکی او ارسال کرده است.
تاکنون ۱۳ جمهوری‌خواه دیگر در امضای این نامه به وی پیوسته‌اند.
«جکسون» در مصاحبه‌ای با وبگاه خبری«هیل» وابسته به کنگره آمریکا گفته: «همه آنچه که طی یک سال و نیم گذشته رخ داده نشان می‌دهد بایدن متوجه روند اوضاع نیست، نمی‌داند کجاست. همیشه گیج است».
نشست ژنو
در خبری دیگر رصد شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها از نشست روز چهارشنبه پوتین و بایدن نیز راضی نیستند.
به گزارش ایسنا، اولین اظهارنظرهای کاربران در این زمینه این بود که به رغم اینکه دولت بایدن از برگزاری کنفرانس خبری مشترک بین دو رئیس‌جمهوری انصراف داد تا ضعیف بودن صاحب کاخ سفید در سایه حضور ولادیمیر پوتین، به نظر نرسد اما همچنان نمی‌توان از مقایسه‌ آن دو اجتناب کرد.
اکثر کاربران در این باره نظر داده و بایدن را تایید نکرده‌اند. خوانندگان فاکس‌نیوز معتقدند جو بایدن برخلاف همتای روسش، به ویژه در جریان کنفرانس‌های مطبوعاتی پس از نشست، نشان داد در بهترین حالت نیست.
یکی از کاربران نوشته: «بگذارید کیفیت و تعداد سؤالاتی که پوتین با مهارت پاسخ داد را با کیفیت و تعداد سؤالات بایدن مقایسه کنیم. انگار بایدن از خواب بیدار شده بود تا به اسم ملت آمریکا صحبت کند».
کاربر دیگری گفته بود: «بسیار مهم است که بار دیگر رهبری جهانی را زیر نظر بگیریم زمانی که مسائل واقعی را می‌گوید و به آنچه می‌گوید واقف است. جو خارج می‌شود در حالی که زمین می‌خورد و می‌افتد، همه به هم نگاه می‌کنند تا بفهمند او
چه می‌گوید».
نفر بعدی نوشته، پاسخ بایدن در پایان این نشست از مدت‌ها پیش نوشته شده بود او خودش بیشتر از چند دقیقه نمی‌تواند صحبت کند. اگر بیشتر طول بکشد نابود خواهد شد. اگر از روی متن نخواند یک نفر پاسخ‌ها را در گوشش می‌گوید. یک آمریکایی از این صحنه شرمسار است.
لغو اختیارات جنگی
خبر دیگر هم از آمریکا اینکه مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه طرحی را تصویب کردند که بر اساس آن اختیارات جنگی رئیس‌جمهور این کشور برای استفاده از نیروی نظامی در عراق لغو می‌شود.
در سال‌های 2001 و 2002 میلادی دو قانون در آمریکا به تصویب رسید که بر اساس آن رئیس‌جمهور آمریکا مجاز است در برخی شرایط معین بدون مشورت با کنگره دستور اقدامات نظامی در غرب آسیا را صادر کند.
مجوز استفاده از نیروی نظامی علیه عراق، در سال 2002 میلادی قبل از حمله نظامی آمریکا به عراق توسط قانونگذاران آمریکایی به تصویب رسیده بود.