kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۶۵۸
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۳

اعتصاب سراسری در لبنان برای تشکیل فوری دولت نجات ملی

 

احزاب، گروه‌های سیاسی و سندیکاهای مشاغلِ لبنان در پاسخ به فراخوان اتحادیه کارگری این کشور برای اعمال فشار جهت تسریع تشکیل هرچه سریع‌تر دولت نجات ملی در اعتصاب سراسری شرکت کردند. سعد حریری، مهره غرب در لبنان که مامور تشکیل کابینه است، ماه‌هاست تعلل می‌کند!
لبنان حدود یک سال و نیم است که با یک بحران اقتصادی و سیاسی رو‌به‌رو است. وضعیت این کشور زمانی بدتر شد که در مرداد ماه گذشته (۱۳۹۹) انفجاری مهیب در بندر بیروت رخ داد و تقریباً نیمی از پایتخت را ویران کرد و دولت «حسان دیاب» مجبور به استعفا شد. از طرف دیگر «سعد حریری»، سیاستمدارِ غرب‌گرایِ تحت حمایت فرانسه و آل‌سعود، که نخست‌وزیر مکلف لبنان است، هنوز نتوانسته(یا شاید هم نخواسته) دولتی تشکیل دهد و فضای سیاسی لبنان کاملاً به یک کلاف سردرگم شبیه شده است.
این اعتصاب سراسری نیز در امتداد اعتراض‌ها به همین وضع اسف‌بار است. طبق گفته «بشاره الاسمر»، رئیس‌اتحادیه کارگری لبنان، تجمعات اعتراضی در سراسر لبنان با درخواست برای تشکیل دولت نجات برگزار شده‌اند. ایسنا در این باره به نقل از «الاسمر» نوشته: «ما طرفدار بستن راه‌ها و مسیرها نیستیم اما می‌خواهیم صدایمان را بالا ببریم تا بشنوند زیرا ملت لبنان در حال تجربه مرگ بدون شلیک گلوله‌ هستند».
دفتر کارگری در بخش مشاغل هم اعلام کرده، متعهد به فراخوان اتحادیه کارگری برای اعتصاب به منظور تکمیل روند فشار با شعار تسریع در تشکیل فوری دولت است. برخی مناطق لبنان نیز شاهد تحرکات اعتراضی و بستن مسیرها با تایرهای شعله‌ور همزمان با اعتصاب سراسری بودند.«نعیم قاسم»، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، نیز در این باره گفته، ملت لبنان به دلیل وضعیت اقتصادی، سیاسی و مالی و اجتماعی و نیز به دلیل فساد شایع و آنچه دولت‌های قبلی به دلیل عملکردهای مسئولین که ساده‌ترین اصول در راستای ساخت کشور را مورد توجه قرار نداده‌اند، در رنج تلخ و دردهای بسیاری هستند. او افزود، از طرح رئیس‌مجلس حمایت کردیم و حامی تشکیل سریع دولت هستیم. این سخنان در حالی است که نخست‌وزیر مکلف لبنان با بیان اینکه از پست خود استعفا نخواهد داد، گفت: «اولویت من تشکیل دولت جدید لبنان است». پیشتر «میشل عون»، رئیس‌جمهور لبنان، درخصوص تشکیل کابینه جدید لبنان نامه‌ای را برای نمایندگان پارلمان این کشور ارسال کرده بود. عون در این نامه نوشته بود، عدم تشکیل دولت جدید طی چند ماه گذشته ثابت کرد که «سعد حریری» از تحقق این مهم عاجز است.گفتنی است، لبنان چند وقتی است که زایشگاه مشکلات است. از هر مشکل، مشکلی دیگر تولد می‌کند و ریسمانی نامرئی مشکلات باربط و بی‌ربط را به هم متصل می‌کند و از آن تار عنکبوتی را می‌سازد که هرکه واردش شود، گرفتار خود می‌کند. دولت‌های ائتلافیِ قومی-قبیله‌ای که به جای پیگیری مصالح ملی پیگیر مصالح قوم و قبیله خود هستند، توانایی شکافتن این تار و بهبود اوضاع را ندارند. در این بین آنچه مسلم است، نقش برخی کشورهای غربی و دلارهای سعودی در تولید این بحران‌هاست طوری که چندی قبل حزب‌الله لبنان اعلام کرد، دشمنان این کشور مردم لبنان را در دو راهی «یا حزب‌الله یا فروپاشی» قرار‌داده‌اند!