kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۶۴۰
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۲

کوتاه از انتخابات

 

انصراف جلیلی به نفع رئیسی
سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با صدور بیانیه‌ای از ادامه رقابت‌های انتخاباتی انصراف داد. متن این بیانیه به شرح زیر است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
ملت شریف ایران
در طلیعه قرن جدید خورشیدی، ایران عزیز در آستانه یک انتخاب بزرگ قرار دارد. هشت سال کم‌توجهی به توان ملی و معطل گذاشتن ظرفیت‌های کشور ارمغانی جز تحریم‌های بیشتر، تورم و بیکاری کم‌نظیر و بحران‌های بی‌سابقه در مسکن و بورس نداشته است. از شهادت امیرکبیر تاکنون هر بار ملت خواسته است به اتکای ظرفیت‌های خود و با استفاده از موهبت‌های بی‌نظیر الهی به یک جهش تاریخی نزدیک شود، قدرت‌های استکباری و عوامل منفعل داخلی مانع شده‌اند و به تحقیر داشته‌های ملی پرداخته‌اند.
انقلاب اسلامی یک خیز بلند تمدنی برای عبور از موانع خارجی و داخلی است و اینک در گام دوم انقلاب، اعتماد به سرمایه بزرگ جوانان انقلاب اسلامی و اتکا به ظرفیت‌های بی‌نظیر فرهنگی- اجتماعی- سیاسی- اقتصادی کشور؛ برنامه، باور و اراده می‌خواهد تا با جهادی بزرگ، جهش ایران اسلامی را در چهارسال آینده رقم بزند و در این سیر پر شتاب نباید حتی یک روز را از دست داد.
همچون همیشه پیشران چنین تلاشی، حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی است و بی‌گمان آنگاه که منتخب شما میزان بیشتری از آرا را داشته باشد با پشتوانه بزرگ‌تری امکان خدمت خواهد داشت. اکنون که بخش گسترده‌ای از آحاد جامعه به برادر گرامی حجه‌الاسلام و المسلمین جناب آقای سید ابراهیم رئیسی اقبال نشان داده‌اند شایسته است تا همه باورمندان جبهه انقلاب مبتنی بر آنچه ضرورت گام دوم انقلاب اسلامی است برای آغازی استوار، از هم اکنون ایشان را با رأی خود در قبول این مسئولیت بزرگ یاری رسانند.
تشکیل دولت انقلابی مقدمه به میدان آمدن همه ظرفیت‌های مردمی و نخبگانی کشور است و نباید حتی یک روز را در مسیر این جهاد فراگیر و همگانی برای جهش ایران از دست داد.
از همه عزیزانی که تا‌کنون از سر صدق و نیت خالص به من لطف داشته‌اند می‌خواهم مبتنی بر باور، اراده انقلابی و برنامه‌هایی که در این هشت سال برای جهش کشور تهیه نموده‌اند تلاش خود را مصروف تأیید، تصحیح و تکمیل مسیر دولت آینده نمایند.
به همه این عزیزان به ویژه جوانان و نوجوانانی که در این ایام با شور انقلابی، شبانه‌روز تلاش نمودند. تاکید می‌کنم مسئولیت جهاد بزرگ برای جهش ایران را همچنان بر دوش خود ببینند و بدون خستگی و با امید و شوق لازم، این جهاد کبیر را با تکیه به هدایت و نصرت الهی و با معارف عمیق دینی که در رهنمودهای حضرت امام و مقام معظم رهبری جلوه‌گر است در خود زنده نگاه دارند و همچنان پرشور و پر انگیزه، الگویی برای عمل انقلابی خالص و هدفمند در میدان‌ها و چالش‌های پیش رو باشند. امروز روز جهاد بزرگ برای جهش ایران است: بسم الله الرحمن الرحیم
کناره‌گیری زاکانی به نفع رئیسی
علیرضا زاکانی دیروز چهارشنبه پس از حضور در امامزاده علی‌اکبر(ع) چیذر و در جوار مرقد فرمانده شهیدش حاج محمود(عبدالله) نوریان از حضور در عرصه انتخابات کناره‌گیری کرد.
زاکانی در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما گفت: با توجه به اقبال فراوانی که از آیت‌الله رئیسی شده است من ایشان را اصلح می‌دانم و خودم هم به ایشان رأی می‌دهم و امیدوارم با انتخاب ایشان اصلاحات اساسی در کشور انجام شود. وی همچنین در مطلبی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «مردم شریف ایران! با ایده و برنامه‌ای متفاوت آمدم تا مدافع ارزش‌های انقلاب خمینی(ره) و فریاد غارتزده‌ها بر سر غارتگران باشم. هدف پیروزی جبهه انقلاب بود و اینک با اقبال مردم، مصداق تحقق آن، برادر عزیزم آقای رئیسی است».
زاکانی افزود: «در فرهنگ بسیجی، انصراف از طی مسیر معنا ندارد. این آغاز یک راه است...»
هشتگ «معرفت نجومی» برای زاکانی
گفتنی است که اقدام علیرضا زاکانی در کناره‌گیری به نفع رئیسی، واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را به همراه داشت. کاربران شبکه‌های اجتماعی در تمجید و تحسین اقدام وی، هشتگ «معرفت نجومی» را داغ کردند.
پیام رئیسی خطاب به زاکانی
حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی خطاب به علیرضا زاکانی پس از کناره‌گیری از انتخابات پیامی ‌صادر کرد و نوشت: از برادر گرانقدرم جناب آقای دکتر علیرضا زاکانی که بر اساس تکلیف انقلابی‌اش تصمیم به حضور در انتخابات گرفت و «مؤمنانه» به رقابت پرداخت و امروز هم «مسئولانه» تصمیم گرفت، «صمیمانه» تشکر و قدردانی می‌کنم.
افزایش موج حمایت‌ها از رئیسی
نامه حداد عادل به اعضای شورای ائتلاف
غلامعلی حداد عادل در نامه‌ای خطاب به اعضای ائتلاف نیروهای انقلاب در استان‌ها و شهرستان‌های سراسر کشور نوشت: اکنون یک گام بیشتر به لحظه تاریخی و سرنوشت‌ساز انتخابات باقی نمانده و به فضل الهی و به برکت ایمان و هوشیاری ملت، امید پیروزی فزونی یافته است. لازم است در این فرصت کوتاه باقی‌مانده تلاش خود را مضاعف کنیم و از ‌ترفند بدخواهان غافل نباشیم و با تأکید بر وحدت همه نیروهای انقلابی و پرهیز از ورود در حواشی زیان‌آور، روز و روزگار نویی را با رأی خود به نامزد شایسته ریاست‌جمهوری، یعنی آیت‌الله رئیسی رقم بزنیم.
حمایت نمایندگان ادوار مجلس از رئیسی
517 نفر از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی از سلایق مختلف و دیدگاه‌ها و جناح‌های سیاسی گوناگون کشور، طی بیانیه‌ای از آیت‌الله رئیسی حمایت کردند.
نمایندگان اقتصادی ادوار مجلس نیز ضمن حمایت از آیت‌الله رئیسی اعلام کردند ملت بزرگ ایران با مشارکت دشمن‌شکن خود در انتخابات مسیر توسعه و پیشرفت کشور و حل مشکلات اقتصادی کشور را رقم می‌زنند.
بیانیه دولتمردان نهم و دهم در حمایت از رئیسی
دولتمردان نهم و دهم (چهره‌هایی چون مسعود زریبافان، مصطفی محمدنجار، محمدمهدی زاهدی، رستم قاسمی، حمیدرضا حاجی‌بابایی، اسدالله عباسی، صادق محصولی و...) با صدور بیانیه‌ای ضمن تأکید بر مشارکت گسترده در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری از آیت‌الله رئیسی در این انتخابات حمایت کردند.
همچنین ۱۵ هزار و ۷۰۰ نفر از اعضای خانواده شهدا در بیانیه‌ای رسمی ‌حمایت خود را از آیت‌الله رئیسی اعلام کردند.
علاوه بر این، بیش از ۴۰۰ نفر از جامعه دانشگاه علامه طباطبایی و 414 نفر از اساتید دانشگاه‌های اصفهان در دعوت به مشارکت حداکثری و حمایت از آیت‌الله رئیسی بیانیه‌ای صادر کردند.
حجت‌الاسلام پورمحمدی، دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز در همایش انتخاباتی جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه «آقای رئیسی مجموعه‌ای از همه ویژگی‌های لازم برای ریاست‌جمهوری را دارد» گفت: مشارکت حداکثری در انتخابات موجب قطع دست طمع‌کاران می‌شود.
حمایت و پشتیبانی ‌ترکمن‌ها از آیت‌الله رئیسی؛
آقای رئیسی به داد مردم ایران برسید
سلیمان ‌هاشمی، مسئول ستاد اقوام، مذاهب و اقلیت‌های آیت‌الله رئیسی استان گلستان گفت: اقوام و مذاهب و اقلیت‌های مختلف استان گلستان به‌ویژه مردم خوب ‌ترکمن حمایت و پشتیبانی خود را از آقای رئیسی اعلام کرده و وی را شایسته ریاست جمهوری در دوره بعدی می‌داند.
هاشمی‌ گفت: همه خواهران، برادران، روحانیون، علما و جوانان و نخبگان اهل‌ سنت با صدای بلند فریاد می‌زنند: «آقای رئیسی به داد مردم برسید.»
اهدای پیراهن شماره ۸ تیم ملی فوتبال
به رئیسی در دیدار ورزشکاران و پیشکسوتان
در دیداری صمیمانه که در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) برگزار شد، تعدادی از پیشکسوتان و مدیران فوتبال کشور شامل محمود خوردبین، پرویز مظلومی، ستار همدانی و ابراهیم شکوری، پیراهن شماره ۸ تیم ملی را به آیت‌الله رئیسی اهدا کردند.
رئیسی: گوشت برای برخی خانوارها به کالای لوکس تبدیل شده
رئیسی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دیروز در جمع مردم شهرقدس در محل یادمان شهدای گمنام این شهر با‌ اشاره به اینکه امروز گوشت برای برخی خانوارها به کالای لوکس تبدیل شده است، گفت: در استان‌های کشور ظرفیت خالی و معطل تولیدی ۴۰ درصد است و اینکه می‌گوییم کار از کجا، نه از آسمان بلکه در همین زمین و در کارخانه‌هایی است که به ناحق تعطیل شده‌اند.
تأکید اصولگرایان بر ضرورت
انصراف نامزدهای جریان انقلاب به نفع رئیسی
210 نماینده مجلس خواستار انصراف نامزدهای جریان انقلاب به نفع آیت‌الله رئیسی شدند. در بخشی از این بیانیه آمده است: قطعاً این کناره‌گیری، خود تلاشی برای حضور حداکثری مردم در صحنه شکل‌دهی به دولتی کارآمد و مقتدر خواهد بود.
محمد عباسی، عضو کابینه دولت نهم و دهم در نامه‌ای به کاندیداهای جبهه انقلاب نوشت: به نفع آیت‌الله رئیسی انصراف دهید و نجیبانه و آگاهانه به کمپین وحدت درون‌جبهه‌ای بپیوندید.
همچنین سیدمحمد حسینی، وزیر پیشین ارشاد در جمع مردم اردبیل با بیان اینکه «در صورت پیروزی آیت‌الله رئیسی طومار تنبلی و سوءمدیریت برچیده خواهد شد» گفت: نامزدهای جریان انقلاب وحدت و هوشمندی خود را به نمایش بگذارند و با کنار رفتن به نفع آقای رئیسی مانع پراکندگی آرا شوند.
همچنین نمایندگان و مسئولان نهضت‌های استادی در دانشگاه‌های کشور طی نامه‌ای خواستار وحدت کاندیداهای جریان انقلاب شدند. در بخشی از این نامه با تأکید بر اینکه «رسیدن به وحدت، مسئله فوری و مطالبه است» آمده است: به استقرار دولتی که از «بدنه اجتماعیِ حداکثری» برخوردار باشد، مساعدت فرمایید.
مهدی چمران، عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با حضور در خبرگزاری فارس به تشریح سیاست‌های انتخاباتی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای انتخابات شورای شهر پرداخت و گفت: عدم انصراف کاندیداهای انقلابی با رأی پایین، ممکن است موفقیت را خدشه‌دار کند.
قاضی‌زاده‌ هاشمی‌ انصراف نمی‌دهد
زهرا شیخی، رئیس ستاد انتخابات امیرحسین قاضی‌زاده ‌هاشمی ‌درخصوص ادامه حضور این نامزد در رقابت‌های انتخاباتی به مهر گفت: سبد رأی قاضی‌زاده ‌هاشمی ‌از آرای جوانان تشکیل شده و رو به رشد است.
وی افزود: آرای این نامزد انتخابات ریاست ‌جمهوری هیچ نسبتی با رأی سایر نامزدهای انتخابات از جمله سید ابراهیم رئیسی ندارد لذا تا پایان در صحنه رقابت انتخابات باقی خواهد ماند.
محسن مهرعلیزاده انصراف داد
محسن مهرعلیزاده، معاون رئیس دولت اصلاحات و نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دیروز چهارشنبه از حضور در رقابت‌های ریاست جمهوری انصراف داد.
تقدیر برخی اصلاح‌طلبان از مهرعلیزاده
و اعلام حمایت از همتی
بهزاد نبوی، رئیس ناسا (نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان) هم در پیامی‌ ضمن حمایت از همتی نوشت: «وظیفه خود می‌دانم از برادر عزیزم، جناب آقای محسن مهرعلیزاده، به‌عنوان یک هم‌وطن تشکر کنم... اینجانب، بعد از انصراف مسئولیت‌شناسانه ایشان از نامزدی، به برادر گرامی‌ جناب آقای دکتر عبدالناصر همتی رأی خواهم داد، چرا که در اعتراض به صحنه‌آرایی خطرناکی که برای جمهوریت و ایران مخاطره‌آفرین است و برای باز ماندن دریچه‌های تنفس جامعه، رأی دادن فرصت‌سازانه را موثرتر از قهر کم‌تأثیر می‌دانم.»
گفتنی است علاوه بر چهره‌هایی چون محسن‌ هاشمی، علی مطهری، سید‌هادی خامنه‌ای و همچنین فعالان رادیکال جریان اصلاحات مانند محسن آرمین، رسول منتجب‌نیا و محمود صادقی در پیام‌ها و توییت‌هایی از همتی حمایت کردند.
همچنین عبدالکریم سروش، یکی از فعالان اپوزیسیون نیز در ادبیاتی هتاکانه نسبت به سایر کاندیداها از همتی حمایت کرد.
اختلاف احزاب اصلاح‌طلب درخصوص حمایت از همتی
رسانه‌ها روز گذشته خبر داد که «تعدادی از احزاب اصلاح‌طلب با انتشار بیانیه‌ای تحت عنوان «ائتلاف جمهور» از عبدالناصر همتی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند».
بیانیه موسوم به ائتلاف جمهور که به امضای ۱۴ حزب اصلاح‌طلب رسیده است، تأکید کرده که در ۲۸ خرداد به همتی رأی می‌دهند، اما به گزارش «فارس» 2 حزب اصلاح‌طلب مردم‌سالاری و حزب جوانان ایران اسلامی که نام آن در ائتلاف جمهور آمده است می‌گویند که زیر بیانیه ‌این ائتلاف را امضا نکردند.
مصطفی کواکبیان، دبیرکل مردم‌سالاری در توییتر نوشت: «حزب مردم‌سالاری تاکنون هیچ انتخاباتی را تحریم نکرده لذا در انتخابات ۱۴۰۰ هم مردم را به مشارکت برای ایجاد تحول در تعیین سرنوشت خویش فرا می‌خواند و همچنان بر تصمیمات قبلی خویش و جبهه اصلاحات ایران مبنی بر نداشتن نامزد انتخابات ریاست جمهوری تأکید داشته ودر هیچ ائتلاف جدیدی هم حضور ندارد».
گفتنی است نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان در دو جلسه اخیر خود به همتی رأی ندادند. بر همین اساس بود که آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات گفت: «در دو جلسه مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران مورخ ۲۴ و ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ موضوع تغییر موضع این جبهه مبنی بر نداشتن نامزد در انتخابات ۱۴۰۰ مطرح و به رأی گذاشته شد و در نتیجه آن تغییر در موضع پیشین این جبهه رأی نیاورد».
جبهه اصلاحات ایران هم در بیانیه دوم خود تأکید کرد: «از معرفی نامزد به نام جبهه خودداری می‌کنیم ولی مانع حمایت احزاب و اعضای حقیقی عضو جبهه از نامزدها نمی‌شویم.»
توضیحات وزیر کشور درخصوص برگزاری انتخابات
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور دیروز چهارشنبه در نشست خبری گفت: انتخابات از ساعت ۷ صبح تا ۱۲ شب در روز ۲۸ خرداد برگزار می‌شود و امکان تمدید تا ساعت ۲ بامداد را هم دارد.
وی ادامه داد: ۶۶ هزار و ۸۰۰ شعبه اخذ رأی برای انتخابات ریاست جمهوری، و ۷۵ هزار و ۱۵ شعبه هم برای انتخابات شوراهای شهر و روستا داریم. دلیل زیادتر بودن شعب اخذ رأی در انتخابات شوراها برای این است که در برخی روستاها فقط صندوق رأی سیار برای انتخابات ریاست جمهوری استفاده می‌شود.
وزیر کشور گفت: ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجدین شرایط انتخابات هستند که از این تعداد ۱ میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر رأی اولی هستند. وزارت نیرو مکلف شده به دستور رئیس‌جمهور برق تمام شعب رأی در روز ۲۸ خرداد برقرار باشد.
وی تأکید کرد: امکان رأی دادن تقلبی به‌دلیل وجود دستگاه‌های آفلاین احراز هویت در انتخابات منتفی است. به‌دلیل تعطیلی مدارس، مساجد و دانشگاه‌ها در شرایط کرونایی و محدودیت‌هایی که ما قرار دادیم، باعث شده است شرایط ویژه‌ای در این دوره ایجاد شود.
رحمانی فضلی در مورد انتشار آمار پائین مشارکت از سوی معاون سیاسی خود اظهار داشت: آمار معاون بنده که گفته شد مشارکت بین ۳۷ تا ۴۷ درصد بوده است باید بگویم این آمار برای ۶ تا ۷ روز قبل است، در همان ایام هم آمار ۵۵ تا ۵۹ درصد را هم داشته‌ایم اما معاون سیاسی من متوسط آن را اعلام کرده بود.
رحمانی فضلی تأکید کرد: تبلیغات این انتخابات از ۲۴ ساعت قبل یعنی از ساعت ۷ صبح روز پنجشنبه ۲۷ خرداد ممنوع است. حدود ۷۰ هزار بازرس از طریق وزارت کشور بازرسی را انجام می‌دهند و شورای نگهبان با تعداد زیادی از نیروها ناظر انتخابات خواهند بود. در همه شعبه‌ها امکان حضور نمایندگان نامزدهای مختلف فراهم است.
وزیر کشور بیان داشت: حدود ۲۳ درصد از کل شعب رأی‌گیری در تمام کشور، سیار هستند. از وزارت بهداشت لیست بیماران کرونایی را گرفتیم و حتی به منازل بیمارانی که در خانه قرنطینه هستند، صندوق سیار
فرستاده می‌شود.