kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۶۰۹
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵

صهیونیست‌ها از ترس واکنش مقاومت فلسطین /تظاهرات پرچم را به دور از مسجدالاقصی برگزار کردند!

 

سرانجام راهپیمایی جنجالی پرچم، که صهیونیست‌ها وعده آن را داده بودند، در میان تدابیر شدید امنیتی برگزار شد. صهیونیست‌ها از ترس واکنش حماس مجبور به تغییر مسیر راهپیمایی شده و به مسجدالاقصی نزدیک نشدند.
امسال برای اولین بار مقاومت فلسطین شهرک‌نشینان را وادار به لغو راهپیمایی پرچم کرد، اما شهرک‌نشینان صهیونیست تصمیم گرفتند که این راهپیمایی را روز سه‌شنبه هرچند به‌صورت محدود و نمادین برگزار کنند. این راهپیمایی دو روز بعد از تشکیل دولت ائتلافی شکننده رژیم صهیونیستی به‌نخست‌وزیری «نفتالی بنت» و برکناری «بنیامین نتانیاهو» پس از 12 سال از اریکه قدرت، برگزار شد. رژیم صهیونیستی برای برگزاری این راهپیمایی، تدابیر ویژه‌ای را از صبح روز سه‌شنبه اتخاذ و نیروهای امنیتی را در مناطق حساس قدس و شهرهای کرانه باختری از ترس عملیات‌ فلسطینی‌ها مستقر کرد.
فلسطینی‌های قدس اشغالی نیز در پی فراخوان گروه‌های فلسطینی و برای حمایت از مسجدالاقصی، وارد محله‌های قدیمی از جمله باب العامود شدند، تا از تعرض شهرک‌نشینان به مسجدالاقصی جلوگیری کنند، که رژیم صهیونیستی با ایجاد موانع امنیتی این مکان را از حضور فلسطینی‌ها تخلیه‌، جوانان فلسطینی را سرکوب و تعدادی از آنها را بازداشت کرد.
در برخی از مناطق این اقدامات نظامیان اسرائیلی، به صحنه درگیری شدید فلسطینیان با اشغالگران اسرائیلی انجامید، که بر اساس اعلام جمعیت هلال احمر فلسطین، 33 فلسطینی در جریان درگیری‌های روز سه‌شنبه در قدس اشغالی، زخمی شدند.
هرساله هزاران صهیونیست در راهپیمایی پرچم، که از غرب قدس آغاز می‌شود و از محله‌های بخش قدیمی قدس عبور می‌کند، شرکت می‌کنند. شهرک‌نشینان تندرو در جریان این راهپیمایی شعارهایی علیه مسلمانان، عرب‌ها، مقدسات و حتی پیامبر اسلام(ص) سر می‌دهند و در محله‌های اسلامی شهر قدس دست به کارهای تحریک‌آمیز می‌زنند. شهرک‌نشینان صهیونیست سه‌شنبه هم در جریان تعرض به باب العامود، با در دست گرفتن پارچه نوشته‌هایی خواستار تخریب قبه الصخره شریف در داخل مسجدالاقصی و ساخت معبد کذایی یهود در محوطه‌های باب العامود شدند. رژیم صهیونیستی امسال از ترس مقاومت دو بار راهپیمایی پرچم در قدس اشغالی را لغو کرده بود.
طبق اعلام رسانه‌های اسرائیلی، تعداد شرکت‌کنندگان در راهپیمایی پرچم در قدس اشغالی به‌خاطر تهدیدات مقاومت، بسیار کمتر از سال‌های گذشته بوده است. معمولاً دامنه واکنش‌های مقاومت قبلاً به نوار غزه محدود می‌شد، اما پس از جنگ اخیر در غزه، هر اتفاقی در سرتاسر اراضی اشغالی از جمله قدس اشغالی بیفتد، مقاومت اعلام کرد که سکوت نخواهد کرد و رهبران مقاومت پیش از این تهدید کردند که این امر ممکن است به «جنگ منطقه‌ای» تبدیل شود و به همین دلیل صهیونیست‌ها نیز تهدیدات مقاومت را کاملاً جدی گرفته‎‌اند.
اما امسال به دلیل هشدارهای گروه‌های مقاومت، صهیونیست‌ها مجبور به تغییر مسیر راهپیمایی شدند. روزنامه عبری‌زبان «یدیعوت آحارونوت» اعلام کرد که تغییر مسیر راهپیمایی پرچم در لحظات پایانی و پیامی که از طریق مصر برای حماس ارسال شد، به آرام‌‌سازی اوضاع و جلوگیری از تشدید تنش و درگیری‌ها کمک کرد. روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت نوشت:« اسرائیل از مصر خواست جنبش حماس را قانع به عدم واکنش و پاسخ علیه راهپیمایی پرچم در قدس کند و در این زمینه، پیامی با این مضمون از طریق قاهره برای حماس فرستاد که راهپیمایان با تغییر مسیر وارد مسجدالاقصی نمی‌شوند و هدف از آن چالش‌طلبی نیست.» خبرنگار روزنامه معاریو در واکنش به این خبر گفت که مقاومت فلسطین توانسته است حتی بدون شلیک یک راکت معادله با رژیم صهیونیستی را به ‌نفع خود تغییر دهد.
جنبش حماس تأکید کرده که «راهپیمایی پرچم» صهیونیست‌ها شکست خورد. «فوزی برهوم» سخنگوی حماس با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که مسیر راهپیمایی پرچم صهیونیست‌ها در قدس اشغالی تغییر پیدا کرد. خبرگزاری صفا به نقل از برهوم گزارش داد، مواضع شجاعانه مقاومت و تصمیمات سرنوشت‌ساز آن، رژیم صهیونیستی را مجبور کرد که مسیر این راهپیمایی را تغییر دهد. وی با بیان اینکه این راهپیمایی به دور از مسجدالاقصی برگزار شد، خاطر نشان کرد، این تغییر مسیر، تأییدی بر تحقق معادله بازدارندگی است که نبرد شمشیر قدس آن را به وجود آورد.