kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۶۰۳
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۴

دیدار مهم بایدن با پوتین همزمان با اوج تنش‌های دو کشور



در حالی که روابط روسیه و آمریکا به نازل‌ترین سطح خود رسیده و تنش‌های این دو به اوج رسیده، رؤسای‌جمهور دو کشور پیش از آغاز نشست دوجانبه، در محل برگزاری این نشست در مقابل دوربین‌ها با یکدیگر دیدار کردند.
سرانجام «ولادیمیر پوتین» و «جو بایدن» در شهر ژنو سوییس پیش از آغاز نشست با یکدیگر دیدار کردند. پوتین هنگام دیدار و دست دادن با همتای آمریکایی خود ابراز امیدواری کرد این نشست «مثمرثمر» باشد. تا لحظه تنظیم این خبر مفاد چندانی از نشست آنان منتشر نشده است.
به گزارش فارس، رئیس‌جمهور سوییس پیش از دیدار آن‌ها، به صورت جداگانه از هر دو نفر استقبال کرد و در حالی که بین این دو رئیس‌جمهور ایستاده بود ورود آنها به «شهر صلح» را خوش‌آمد گفت.
رئیس‌جمهوری آمریکا در دیدار با همتای روس خود اعلام کرد، تلاش می‌کنم مشخص کنم مسکو و واشنگتن کجاها منافع مشترک دارند و می‌توانند همکاری کنند. به گزارش ایسنا، وی به ولادیمیر پوتین تاکید کرد، نشست رو در رو سودمند است و همان طور که بیرون از نشست هم گفتم، فکر می‌کنم که همیشه بهتر است تا رو در رو صحبت کنیم. پوتین نیز در ابتدای این نشست از بایدن به خاطر این ابتکارعمل برای دیدار تشکر کرد. اگرچه بایدن در زمان صحبت‌های پوتین به وی لبخند زد اما عمدتا چهره این دو رهبر به گونه‌ای است که انگار هیچ احساسی در آن دیده نمی‌شود. آنها حتی به ندرت در چشمان یکدیگر نگاه می‌کنند.
این دیدار در حالی صورت گرفت که سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه اعلام کرده است، کاهش ارتباط و تماس بین مسکو و واشنگتن در حال حاضر حتی کمتر از زمان اتحاد جماهیر شوروی است. گفتنی است، تنش‌ها بین این دو کشور به اوج رسیده است و هر دو دائم در حال تهدید صریح و مضمر نسبت به یکدیگرند.
آمریکا پیش از این دیدار دست به اقداماتی زده است که تنش آفرین خوانده شده است. برای نمونه، در جریان رزمایش گسترده اخیر موسوم به «شیر آفریقایی» از سوی نیروهای بین‌المللی تحت رهبری آمریکا در مراکش، این نیروها حمله به سامانه‌های دفاع هوایی اس-400 تریامف روسی را آزمایش کردند. گفتنی است، به باور کارشناسان، مسکو و پکن که هر دو با تقابل غرب رو‌به‌رو هستند، بدون در نظر گرفتن نتیجه نشست رؤسای‌جمهور روسیه و آمریکا در ژنو به تقویت اتحاد خود ادامه خواهند داد.
«شی یین‌هونگ» استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه «رنمین» در پکن در همین خصوص گفته است که در شرایط فعلی، چین و روسیه انتخاب دیگری جز تقویت همکاری استراتژیک، نظامی و دیپلماتیک خود ندارند.