kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۵۱۵
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۵
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان:

مشکل آب 79 روستا در استان زنجان برطرف شد

 

زنجان- خبرنگار کیهان:
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: سال گذشته 174 روستا در استان زنجان با مشکل کم‌آبی مواجه بودند که امسال با اقدامات انجام شده مشکل آب 79 روستا رفع شده و اهالی این روستاها از آب آشامیدنی بهداشتی و پایدار بهره‌مند شدند.
«علیرضا جزء قاسمی» اظهار کرد: امسال در تابستان پیش رو نیز با تمهیدات انجام شده هیچ کمبود آبی در حوزه شهری استان نداشته و در حوزه روستایی نیز پیش‌بینی می‌کنیم 36 روستا با کمبود آب مواجه و نیاز به آبرسانی سیار داشته باشند.
وی تصریح کرد: امسال میزان بارندگی‌ها در استان زنجان نسبت به سال گذشته 51 درصد و نسبت به بلندمدت نیز بیش از 36/8 درصد کاهش داشته است.
وی افزود: کشور عزیزمان ایران در اقلیم گرم و نیمه خشک قرار گرفته و میزان بارندگی‌ها در آن یک سوم میانگین جهانی است، اما در میزان مصرف آب دو برابر میانگین جهانی می‌باشد.
وی افزود: متاسفانه 91 درصد وسعت استان زنجان با خشکسالی خفیف تا خشکسالی بسیار شدید درگیر بوده و باید با مدیریت مصرف این شرایط را کنترل کرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان با اشاره به اینکه از 907 روستای استان زنجان 618 روستا معادل 90 درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب قرار دارند، بیان نمود: سال جاری در 50 سال گذشته خشک‌ترین سال بوده و تابستان بسیار سختی از لحاظ کمبود منابع آبی خواهیم داشت.
این مسئول با اشاره به کاهش 68 درصدی میزان ورودی آب سدهای استان گفت: زنگ خطر کم‌آبی در استان زنجان به صدا درآمده است.
وی دغدغه اصلی شرکت آب و فاضلاب در خصوص تامین آب روستایی را در مناطقی عنوان کرد که آب آشامیدنی از طریق چشمه‌ها، قنات و چاه‌های نیمه عمیق تامین می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: مشکل کمبود آب در روستاها، بخشی مربوط به کمبود منابع آبی و بخش عمده آن نیز مربوط به عدم رعایت الگوی مصرف و استفاده از آب آشامیدنی برای آبیاری باغات، احشام و انشعابات غیرمجاز می‌باشد.